Negociere record: O bancă a șters aproape 500.000 lei dintr-un credit

În cadrul negocierilor purtate prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), o bancă a acceptat în cursul anului trecut să șteargă 446.000 de lei din soldul unui credit.

Condiția pusă de bancă a fost ca cei doi codebitori să achite suma de 800.000 de lei și să încheie, astfel, un credit contractat în 2007.

„Consumatorul a solicitat concilierea deoarece făcuse mai multe restructurări ale acestui împrumut și nu reușise să respecte termenele de rambursare. Practic, nu mai putea plăti ratele mari la care se angajase.

Scenariul pe care l-a propus consumatorul era ca banca să reducă soldul de la 1,2 milioane de lei la 960 de mii de lei, iar datoria rămasă să fie achitată în următorii zece ani. Scenariul inițial cu care venise banca în conciliere era să prelungească doar cu câteva luni termenul de plată și să nu acorde niciun discount (…). De aici au început negocierile care au durat 165 de zile și în care am purtat peste 10 runde de negocieri. (…) Pot spune că în negociere am ajuns la mijloc: am obținut un termen scurt de plată pentru cei 800 de mii de lei, așa cum își dorea banca și o reducere consistentă a soldului, de peste 400 de mii de lei, așa cum își dorea consumatorul. Din fericire, consumatorul a reușit să obțină un alt împrumut, de la o altă bancă, și a achitat suma de 800 de mii de lei integral, așa cum solicitase banca.”, spune Alina Radu, conciliatorul CSALB care a mediat această negociere.

Negocierile dintre consumatori și bănci s-au rezolvat în doar 25 de zile în 2022, cea mai bună medie de la înființarea CSALB. Cele mai rapide înțelegeri au fost finalizate în 2022 într-o singură zi, dar au existat și 13 negocieri mult mai dificile, care s-au încheiat după 150 de zile. În 90% dintre cele 658 de negocieri purtate anul trecut în cadrul CSALB discuțiile s-au încheiat cu acceptarea de ambele părți a soluțiilor propuse de conciliatori.

În primele două luni din acest an au fost înregistrate 550 de cereri de negociere, din care s-au format 130 dosare de conciliere. Alte 75 de cereri au fost soluționate direct de părți, după sesizarea CSALB.

Negocierile sunt gratuite pentru consumatori, iar decizia la care se ajunge are puterea unei hotărâri în instanță.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut