Necazurile cu banca pot fi rezolvate de un negociator specializat

În 2022, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a realizat cele mai multe negocieri încheiate cu împăcarea părților.

CSALB a primit 2.627 cereri de la cetățenii care au solicitat băncilor (1.712 cereri) și IFN-urilor (915 cereri) intrarea în negociere. De la înființare și până în prezent, CSALB a înregistrat peste 12.000 de solicitări.

O pondere importantă între cererile clasate (pentru care nu se formează un dosar de conciliere) sunt cererile respinse din motive obiective. In 2022, CSALB a primit 1.034 de cereri care vizează radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, dintre care 317 cereri în raport cu băncile (reprezentând 18,5% din totalul cererilor adresate băncilor) și 717 cereri în raport cu IFN-urile (reprezentând 78,4% din totalul cererilor adresate IFN-urilor). Cererile privind radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, negocierea creditelor din programul Prima Casă, creditele cesionate etc., sunt clasate în mare parte, deoarece în aceste cazuri există legislație specială, iar marjele reale de negociere sunt limitate ori inexistente.

Tot în 2022, în cadrul CSALB s-au purtat 658 de negocieri. Dacă în 2019 doar în 78% dintre cazuri părțile s-au împăcat, anul trecut 90% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părților. Doar în 55 dintre negocieri soluțiile propuse nu au fost acceptate.

Suma rezultată ca urmare a negocierilor a fost de 2 milioane euro, reprezentând deduceri sau eliminări de comisioane, ajustări de dobândă, scăderea sau chiar ștergerea integrală a datoriei (în cazurile deosebit de dificile). Circa 4.000 de euro este valoarea medie a beneficiilor primite de un consumator în 2022. Aproape jumătate (47%) dintre cetățeni au obținut beneficii între 1.000 și 5.000 de euro, iar 11% dintre ei (60 de persoane) au obținut beneficii de peste 10.000 de euro.

De remarcat că doar v4,5% dintre cererile de negociere trimise la CSALB sunt respinse fără motive justificate de bănci. Principalele motive de clasare a cererilor de bănci sunt existența unui dosar în judecată, inițierea procedurilor de executarea silită și încercarea de a rezolva solicitarea direct cu cetățeanul.

Reamintim că CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Cetățenii din orice județ pot trimite cereri către Centru, completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Informații despre activitatea Centrului se pot obține și la telefon 021-9414 (apel cu tarif normal).

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut