Moment istoric: Câmpia Turzii introduce transport în comun

Locuitorii municipiul Câmpia Turzii se vor putea deplasa mai ușor dintr-o parte în alta a orașului începând cu luna viitoare. Și asta după ce administrația locală va introduce transportul în comun. Acest demers este unul istoric la Câmpia Turzii deoarece până acum transportul persoanelor era asigurat cu autobuze și microbuze care veneau de la Turda. Ziarul Făclia a stat de vorbă cu primarul Dorin Lojigan pentru a vedea ce beneficii a adus pentru Câmpia Turzii exercițiul financiar european 2014-2021 și ce proiecte sunt vizate în cadrul noul exercițiu financiar.

Rep: Domnule primar, România a încheiat nu demult, exercițiul financiar 2014-2021 cu prelungire până în 2023 și a început un nou exercițiu financiar 2021-2027. Ce a însemnat pentru municipiul Câmpia Turzii exercițiul financiar care se încheie și care sunt prioritățile în cadrul noului cadru financiar 2021-2027?

Dorin Lojigan: În primul rând aș zice că a însemnat o promisiune îndeplinită făcută cetățenilor municipiului Câmpia Turzii începând cu 2016. În al doilea rând aș putea spune că înseamnă dezvoltarea municipiului Câmpia Turzii pentru că singura șansă de dezvoltare a municipiului nostru sunt fondurile UE și Uniunea Europeană. Am depus două serii de proiecte, pe toate am obținut finanțare și a început dezvoltarea municipiului Câmpia Turzii.

O parte le-am finalizat și le-am închis, o parte încă lucrăm la ele, le-am fazat sau etapizat și se lucrează astfel încât în decembrie 2024 să le finalizăm. Putem spune că a terminat tot ce înseamnă partea de mobilitate urbană, am terminat de asfaltat toate străzile. Acum suntem în faza în care vom porni compania de transport-aceasta fiind o mare realizare pentru municipiul nostru pentru că la Câmpia Turzii este un municipiu care nu a avut niciodată transport public propriu, erau doar autobuzele care veneau de la Turda și retur, dar care nu aparțineau municipiului Câmpia Turzii. În acest moment avem o flotă de 7 autobuze hibrid diesel-electric și sperăm că imediat după Paști acestea să pornească pe traseu dacă terminăm partea birocratică a lucrurilor, respectiv avize de la Consiliul concurenței și ce trebuie să mai obținem. Ne apropiem și de finalizarea Parcului central. Aici ne dorim să fie gata în 26 mai pentru că atunci va fi resfințirea bisericii ortodoxe-monument istoric din Parcul Central. Ne apropiem de finalizare și cu Palatul Cultural-monument istoric de clasa A, dar și cu teatrul de vară. Încet, încet putem spune că închidem proiectele. Am închis și poate cel mai mare proiect de schimbare conducte de apă și canal, care s-a realizat vreodată la Câmpia Turzii. Este un proiect de 151 de milioane de euro împreună cu Turda și comunele arondate din care peste 40 de milioane de euro au venit spre Câmpia Turzii. Suntem prima localitate care am închis acest proiect. Mai avem de asfaltat doar la intrarea în pasaj, o parte mică din lucrările efectuate în zonă.

Rep: Alte proiecte care au schimbat fața localității.

Dorin Lojigan: Avem acel complex sportiv Alfa Gen Park, pe care l-am finalizat în urmă cu cu doi ani de zile, avem un skatepark pentru tineri și un teren polisportiv pentru perioada de vară, un patinoar artificial pentru iarnă. Am reușit să facem acest lucru petnru că de fiecare dată închiriam patinoar pentru iarnă. De asemenea, prin PNRR am reușit să finanțăm două obiective importante. Este vorba de o nouă creșă în cartierul Șarât care va fi finalizată la finalul lunii iunie, deja se lucrează la finisaje, și castelul Bethlen care va pune municipiul Câmpia Turzii pe harta turistică alături de complexul de agrement de la Trei lacuri, cu termen de finalizare luna august.

Rep: Legat de mobilitatea urbană, câte trasee o să deservească cele șapte autobuze?

Dorin Lojigan: Traseele sunt gândite să deservească absolut toate cartierele orașului, inclusiv zona industrială. Deci toate cartierele vor fi legate, cu excepția cartierului Insule unde autobuzele nu pot intra din cauză că străzile sunt foarte înguste. În rest traseele sunt de așa manieră gândite pentru a deservi toate zonele orașului, inclusiv zona industrială. Este foarte important acest aspect pentru că în urma dezvoltării acelei zone, în Câmpia Turzii s-au investit peste 500 de milioane de euro din fonduri private în zona industrială și foarte multă lume lucrează acolo. Cred că în ultimii ani peste 2000 de persoane și-au găsit locuri de muncă. Vă spuneam la ultimul interviu pe care l-am avut că în Câmpia Turzii doar cine nu vrea nu muncește. Îmi mențin aceeași părere și acum. Dacă în 2016 erau la ușa primarului 5-10 persoane care veneau să caute loc de muncă, de câțiva ani nu a mai venit nimeni să caute loc de muncă.

Rep: Apropo de ultimul interviu, tot atunci mi-ați spus că la Câmpia Turzii autorizațiile de construire se dau de azi pe azi iar în cazuri complexe se amână câteva zile, dar nu mai mult de o zi două. Care a fost efectul acestor măsuri luate pe partea urbanistică?

Dorin Lojigan: Vreau să vă spun pentru început că se amână o zi, două sau trei pentru că în acest moment avem doar două persoane care lucrează în Serviciul urbanism, deși în organigramă avem posturi libere. Din păcate nu am mai găsit oameni care să vină, să dorească să lucreze în primărie și acesta este motivul pentru care colegii uneori sunt depășiți și de întinde acest termen. În alt doilea rândul, efectul este legat și de inițiativa primăriei de a oferi aproape 100 de locuri noi de case tinerilor, potrivit Legii 15. E vorba de locuri de case pentru tineri până în 35 de ani. Corelând cele două aspecte s-a dezvoltat un cartier nou la Câmpia Turzii. Deci construcțiile s-au dezvoltat foarte bine în municipiului nostru, profitând atât firmele de construcții cât și cele de materiale de construcții. Atâta timp cât se emit autorizații de construire, formele de construcții construiesc, cele cu materiale de construcții vând, cele de transport au activitate și ele.

Rep: Categoric, aceste măsuri constituie o atracție pentru cei care doresc să se stabilească la Câmpia Turzii. Ce alte măsuri aveți în alte domeniu pentru a-i atrage pe oameni. Cum stați cu investițiile în școli, grădinițe, creșe?

Dorin Lojigan: În ceea ce privește școlile, vreau să vă spun că toate școlile din Câmpia Turzii au fost modernizate, cu o singură excepție, fie pe bani de la bugetul local, fie pe bani europene. Cele două licee pe care le avem au fost reabilitate pe bani de la UE. Ambele au fost reabilitate la standarde europene. Ca idee, la Liceul „Victor Ungureanu” plăteam 90.000 de lei lunar gazul înainte de reabilitare iar acum a scăzut cu 40 la sută consumul de gaz ca urmare a reabilitării. Aici am schimbat tot ce înseamnă șarpante, acoperiș, hidroizolații, geamuri termopan.

Am zis de o excepție, de structura de pe Șarât a Liceului Pavel Dan – o școală generală pe care nu am reușit să o reabilităm, dar care se află în faza de licitație și am obținut finanțare prin PNRR pentru reabilitare. Este singura școală rămasă nereabilitată dar care va fi făcută.

În ceea ce privește grădinițele, aici avem și eșecuri. Vorbim de de o grădiniță unde s-au demarat lucrări pe fonduri UE, dar care nu am reușit să o finalizăm la timp din vina constructorului zic eu. Am reușit să o fazăm și vom continua lucrările. Mai avem o grădiniță pe strada Retezatului unde s-au făcut lucrări de reabilitare prin PNLD, bani de la Guvernul României. Și acolo constructorul și-a luat lucrurile și a plecat, a abandonat lucrarea. A trebuit să facem o expertiză pentru a vedea cât s-a reabilitat și cât a mai rămas, să găsim și sumele necesare pentru diferența de costuri și să facem o nouă licitație.

Am reușit săptămâna trecută să predăm lucrarea unui nou constructor și să începem lucrările. Din păcate trebuia terminată de aproape doi ani de zile, ceea ce putem numi un eșec. În rest, stăm bine, noua creșă din cartierul Șarât va asigura locuri pentru 80 de copii și vom reuși să integrăm toți copiii în sistemul antepreșcolar.

Rep: Ce lipsește la ora actuală al Câmpia Turzii și ar putea fi rezolvat prin intermediul instrumentelor financiare europene?

Dorin Lojigan: Ar fi două direcții pe care noi ne-am axat. O primă direcție ar fi mobilitatea urbană, în acest sens fiind depuse proiecte de finanțare pentru tot ce înseamnă șoseaua principală de la intrarea dinspre Turda și până la ieșirea spre comuna Luna. Deci toată șoseaua principală va fi modernizată pe bani europeni. Al doilea lucru pe care dorim să-l rezolvăm vizează reabilitarea urbanistică între blocuri.

Rep: Dacă ar fi să faceți o evaluare a acestui mandat, care ar fi concluzia dumneavoastră?

Dorin Lojigan: O să las cetățenii municipiului Câmpia Turzii să tragă această concluzie în 9 iunie la vot. Cred că ei sunt cei mai în măsură să se pronunțe. Eu sunt mulțumit de ce s-a întâmplat. A fost cel mai greu mandat al meu din cele două de primar și unul de viceprimar. Dar faptul că am reușit să finalizăm atâtea lucrări și încă finalizăm din ele este un lucru benefic. Vă dau un singur exemplu: suntem primul municipiu din țară care am reușit să descentralizăm servicii care se desfășurau la nivelul municipiului reședință de județ. Suntem singurul municipiu din țară care nu este reședință de județ care oferim cetățenilor pașapoarte, servicii de înmatriculări auto și permise auto, cazier judiciar, în baza unui protocol cu IPJ și Prefectura Cluj în cadrul căruia am oferit un sediu unde polițiștii lucrează.

 

Este un avantaj pe de o parte pentru Cluj-Napoca deoarece lumea nu se mai duce până acolo pentru așa ceva iar cetățenii nu mai pierd timp cu deplasarea până acolo și nu mai cheltuiesc bani pentru deplasare. Tot așa am reușit să dotăm spitalul cu RMN și CT, fiind singurul municipiu din județ care avem RMN și lumea venea din Turda să facă investigații imagistice aici.

Rep: Domnule primar, care au fost după părerea dumneavoastră principalele obstacole cu care v-ați confruntat în timpul implementării proiectelor pe care le-ați avut?

Dorin Lojigan: Cred că cele mai mari piedici le avem cu constructorii pentru că nu mai găsesc forță de muncă specializată cu care să poată lucra și încearcă să tot amâne. Aș spune și seriozitatea anumitor constructori. Ar mai fi și birocrația generată de anumite instituții ale statului. Mă refer aici la cazul Parcului Central unde am tăiat niște brazi pentru că cei de la monumente ne cereau să dăm vizibilitate palatului realizat de arhitectul George Cristinel, cel care a făcut și Catedrala ortodoxă din Cluj-Napoca.

Este o bijuterie arhitecturală și de aceea am fost obligați să tăiem brazii. Pentru asta am mers la mediu iar cei de acolo au spus că unde este verdeața, unde sunt copacii? Am mers din nou la Direcția de Cultură și Monumente. Și așa am făcut ping-pong între instituții aproape un an de zile. Acestea sunt lucruri care amână lucrările.

Rep: Am văzut că ați fost validat pentru un nou mandat în cadrul forurilor de conducere a partidului din care face parte. Ce vă determină să intrați din nou în cursa pentru primar la Câmpia Turzii?

Dorin Lojigan: Trebuie să mă gândesc bine la ce trebuie să spun la această întrebare. Să știți că de multe ori am fost tentat să renunț pentru că sunt avocat de profesie și financiar nu mi-am mers rău, fiind cotat cel mai bun avocat din Câmpia Turzii la acel moment. Nu cred că sunt foarte mulți avocați care să renunțe la avocatură și să intre în administrație. Lumea dorește să se rezolve lucrurile repede, ceea ce este greu pentru că nu se pot rezolva peste noapte. Pe de altă parte, primesc mesaje frumoase de la cetățeni care fie locuiesc în oraș sau lucrează în străinătate și vin acasă și văd cum se dezvoltă orașul. Vorbesc cu toți iar aceste mesaje ne dau putere mie și domnului viceprimar să mergem mai departe ca echipă. Acesta este motivul pentru care mergem mai departe. Până la urmă cred că am reușit să schimbăm fața orașului iar nivelul de trai este unul foarte ridicat pentru că atât investițiile de 500 de milioane din oraș care asigură locuri de muncă bine plătite au dus la creșterea nivelului de trai. Prin urmare de ce nu? Mergem mai departe.

Interviu realizat de Cosmin PURIȘ

 

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut