Matei Pop, dirijor și compozitor

2022 s-a dovedit a fi un an artistic bun pentru Matei Pop. Și tot un an artistic bun se anunță a fi și 2023, chiar dacă au trecut numai două luni.

Fac un apel la memoria dvs afectivă și mă reîntorc la începutul lui 2022, care îi aduce lui Matei Pop prezența pe scena Filarmonicii din Iași, în Concertul de Anul Nou, succes de public care, cu siguranță, va fi urmat și de alte prezențe pe scena cunoscutului și apreciatului ansamblu simfonic moldav. Succes care îi va aduce pe tot parcursul anului trecut alte invitații. A fost invitatul Filarmonicii Paul Constantinescu din Ploiești, al Filarmonicii din Arad (titlul ales a fost unul semnificativ pentru creația românească, ”Oratoriul Bizantin de Paști” de Paul Constantinescu), al Orchestrei Simfonice Naționale a Companiei Tele Radio Moldova din Chișinău (în cadrul Festivalului Internațional Zilele Muzicii Noi, ediția XXXI; program cu lucrări de Miguel Gomez-Martinez, Adrian Pop, Dan Buciu, Stefan Dragostinov, Cristian Bence-Muk, Bela Bartok) și al Filarmonicii Oltenia (în cadrul proiectului Tango simfonic, stagiunea estivală Summertime Fest; invitați Analia Selis/voce și Mariano Castro/pian). Nu în ultimul rând, este de amintit turneul național ”Regal vienez”, inițiat de Opera Vox, invitați tenorul Ștefan von Korch, baritonul Alfio Grasso și soprana Ginevra Rizzi.

Ca dirijor, opera i-a adus invitații la Constanța (22 martie; ”Cavalleria Rusticana”, respectiv ”Paiațe”/13 martie; cu tenorul Daniel Magdal în rolul ”Canio”; pentru Matei Pop debut în partitura lui Leoncavallo; și tot debuturi  au fost și prezențele în ”Traviata” din 28 mai, respectiv ”Madama Butterfly” din 4 iunie). Trebuie amintită și prezența în fosa Orchestrei Operei din Stara Zagora, în „Boema”, la finalul lunii martie 2022. Revin asupra tenorului Daniel Magdal, recent invitat și laureat în Balul Operei Naționale clujene (11 februarie 2023).
2022 a avut un final pe măsura începutului, ”Trubadurul” la Burgas (noiembrie), „Tosca” la Teatrul de Operă și Balet Oleg Danovski din Constanța (decembrie; în distribuție soprana Nicoleta Ardelean, tenorul Răzvan Săraru și baritonul Cătălin Țoropoc/Opera Națională din București).

Mai este de amintit un lucru, la fel de important. A fost să fie confirmarea ca membru definitiv/titular al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România.

2023 a început în forță. A debutat în fosa Teatrului de Operă și Operetă Nae Leonard din Galați, unde a dirijat ”Boema” (regia Paolo Bosisio; distribuție cu tenorul Florin Guzgă/ON Iași în ”Rodolpho”, Ana Băcanu/”Mimi”, Cristina Goncearova/”Musetta”/Chișinău).

Al doilea important moment este cel al compozitorului Matei Pop: compoziția ”Nostalgia-Hommage a Zoltan Kodaly (pentru flaut, clarinet, vioară, violă, violoncel și pian) a fost inclusă în seria CD-ului Antologia Muzicii Românești, sub genericul ”Compozitori clujeni-generația 76-80”. Antologie în care sunt prezenți și colegii săi Șerban Marcu (”Cinci bagatele”), Tudor Feraru („Starlight”), regretatul Răzvan Metea (”Schizo Folk”), Ciprian Gabriel Pop (”Ludus cvintetix”) și Cristian Bence-Muk (”21.12.2012”).

Luna martie, revin la dirijor, îi aduce o nouă prezență la Burgas, de data aceasta cu ”Rigoletto” de Verdi, în distribuție Zvetkova Madzharova (Gilda), Mihail Mihailov (Ducele de Mantua), Aleksandr Krunev (Rigoletto).

Demostene Sofron

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut