Mai bine încet și bun, decât iute și prost

În timp ce o lege extrem de importantă și mult așteptată de români – cea privind Planul Național de prevenire și combatere a cancerului – a fost deja promulgată, cele două legi ale educației sunt, în continuare, în stand-by. Sau în consultare publică, cum le place guvernanților să spună.

Ceea ce nu e deloc rău, având în vedere că așa zisele dezbateri de pe vremea lui Sorin Cîmpeanu, organizate în lipsa celor mai importanți actori din domeniu, au fost precipitate și, de fapt, făcute doar de ochii lumii. Însă, de data aceasta se pare că asistăm la discuții reale. Dacă fostul șef de la învățământ funcționa ”pe repede înainte”, cel nou adoptă mai degrabă poziția ”pe loc repaus”. Concret, Ligia Deca a decis să acorde atenție amendamentelor, deloc puține la număr, care au fost aduse celor două proiecte de legi ale învățământului, și care au trezit atâtea și atâtea controverse și în sistem, dar și în opinia publică. De altfel, acesta a fost și motivul pentru care termenul până la care proiectele trebuiau să fie prezentate guvernului a fost depășit.

Acum, cele două legi vor fi schimbate din nou, dar abia peste aproximativ o săptămână vom afla ce vor conţine.

Nu trebuie deloc trecut cu vederea faptul că Ligia Deca este fost consilier prezidenţial şi principalul autor al proiectului de ţară „România Educată”, susţinut de preşedintele Klaus Iohannis. „Am discutat cu prim-ministrul României şi am convenit un termen mai flexibil, de încă aproximativ două săptămâni. Este foarte important să trecem cu atenţie peste toate amendamentele venite, nu puține, sunt peste 9.000, însă în același timp să acordăm atenția cuvenită şi actorilor din educație, care după preluarea mandatului şi-au dorit întâlniri în care să sublinieze care sunt perspectivele acestora în perspectiva viitoarelor legi ale educației”, spunea recent noul ministru.

Iar în doar câteva săptămâni de la preluarea portofoliului am și putut vedea că prevederi importante – precum desființarea CNATDCU sau posibilitatea ca unele licee să examineze iar altele nu candidații la admiterea în liceu – au fost deja înlăturate de pe lista „aberațiilor”.

Rămâne acum de urmărit dacă, în urma acestor dezbateri prelungite, cele două legi vor putea fi aplicate începând cu viitorul an școlar, așa cum își dorește președintele țării. Căci nu încape nicio îndoială că sistemul educațional românesc are nevoie urgentă de reformă, de programe școlare adecvate și adaptate vremurilor actuale, aerisite și sănătoase, și nu de unele prăfuite, așa cum sunt în prezent. Însă, asta nu înseamnă că trebuie ciopârțit și apoi cârpit tot sistemul de învățământ, așa cum a încercat ministrul implicat într-un scandal de plagiat să o facă.

Este de notorietate faptul că la Educație s-au perindat peste 30 de miniștri, unul mai reformator decât altul, însă rezultatul a fost doar bulversarea unui sistem și așa obosit. Cine știe, poate că, după analizarea celor 9.000 de amendamente, actuala echipă de la Învățământ va duce la bun sfârșit acest proiect de țară, atât de ambițios și de așteptat.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut