Ioan Bîldea: „Primăria bagă beţe în roate sistemului de plată a parcării prin SMS”

TNL Cluj-Napoca îi solicită primarului interimar Radu Moisin demararea de urgenţă a unei noi proceduri de licitaţie pentru implementarea serviciului de plată a parcării prin SMS şi modificarea caietului de sarcini, astfel încît sistemul să fie sigur şi accesibil tuturor.

Totodată, organizaţia de tineret a liberalilor din Cluj-Napoca cere demiterea directorului Florin Bugnar de la conducerea Serviciului Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor, care, „prin incompetenţă sau rea-voinţă, a blocat pentru încă o bună perioadă de timp punerea la dispoziţia clujenilor a unei alternative eficiente de plată a parcării, respectiv plata prin SMS”, consideră liderul organizaţiei municipale a TNL, Ioan Bîldea precizînd că, prin intermediul unei adrese depuse în data e 2 decembrie, a sesizat Primaria Cluj-Napoca cu privire la erorile din caietul de sarcini, erori care trebuie eliminate pentru ca la noua licitaţie să se poată prezenta firme cu oferte cît mai avantajoase pentru clujeni, subliniază tînărul liberal.

„Primăria Cluj-Napoca se laudă cu implementarea unui portal online de 1.5 milioane de euro, dar nu este capabilă să organizeze corect o licitaţie pentru achiziţionarea unui banal sistem de plată a parcării prin SMS. Caietul de sarcini a fost atît de prost întocmit de către reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca, încît doar doi ofertanţi s-au prezentat la uşa primăriei… Cerinţele absurde din caietul de sarcini au ţinut restul ofertanţilor la distanţă”, arată Băldea.

„Marii operatori de telefonie mobilă facturează în euro, iar plata se face în lei la cursul zilei al BNR. Prin urmare şi preţul unui SMS prin care se va plăti parcarea va fi tot în euro. Însă, primăria intentionează să încaseze partea ce îi revine în lei, nu o cotă parte din tariful în euro, cum ar fi normal. Pe lîngă asta, Primăria pretinde exact 2 lei pentru la fiecare sms (2 lei/oră-zona 1 şi 2 lei (2 ore- zona 2, preţ stabilit prin HCL anuale privind stabilirea taxelor şi impozitelor locale), or, unei firme îi este practic imposibil să prognozeze perfect cursul euro-leu pe următorii 4 ani de zile şi pe fiecare lună în parte. De exemplu, dacă licitaţia ar fi cîştigată de o firmă care oferă un SMS cu 0.5 euro, în cazul în care euro ar ajunge la 3.6 lei, firma ar trebui să pună bani de la ea ca să dea Primăriei cei doi lei şi invers, dacă euro ar ajunge la 7 lei, comisionul firmei ar fi enorm, iar ora de parcare plătită prin SMS foarte scumpă”, explică liderul TNL Cluj-Napoca, propunînd municipalităţii să fixeze în euro tariful pe care vrea să-l încaseze din fiecare SMS cu care se plăteşte parcarea.

Totodată, Bîldea arată care sînt avantajele sistemului de plată al parcării prin SMS, faţă de cel clasic, cu parcometru, subliniind că păstrarea aceluiaşi tarif duce, practic, la scumpirea parcărilor plătite prin SMS.

„Din cei doi lei încasaţi pentru o oră de parcare plătită la parcometru în zona 1, Primăria rămîne cu un profit mai mic, întrucît se scad cheltuielile cu întreţinerea parcometrelor şi ridicarea monedelor. În cazul plăţii parcării prin SMS, deşi nu mai există costurile cu întreţinerea parcometrelor şi colectarea fiselor, Primăria vrea să încaseze tot doi lei, ceea ce înseamnă că rămîne cu un profit mai mare decît în cazul plătii parcării la parcometru. Practic, primăria scumpeşte din start costul unei parcări plătite prin SMS, întrucît peste cei doi lei ofertanţii trebuie să adauge costul unui SMS practicat de către operatorii de telefonie mobilă şi comisionul firmei. Considerăm că normal ar fi ca profitul obţinut de municipalitate din plata unei ore de parcare să fie acelaşi, indiferent de metoda de plată. Dacă solicitările Primăriei s-ar pune în practică, nu doar că preţul unei ore de parcare plătite prin SMS ar fi mai mare, dar şi soluţia tehnică la care trebuie să se ajungă ar fi una nesigură şi costisitoare”, arată Ioan Bîldea.

Mai mult, acesta consideră că intenţia municipalităţii de a cumpăra tot sistemul, şi nu de a-l închiria pe patru ani de zile, este nejustificată. „Costul cu achiziţionarea echipamentelor este aproape dublu faţă de închirierea lor pe patru ani de zile. Conform solicitării Primăriei, 74.672 lei (aproximativ 17.000 de euro) ar fi valoarea estimată pentru achiziţia unui sistem pe care să ruleze soluţia soft, pe cînd închirierea lui nu ar fi costat mai mult de 10.000 euro pentru toţi cei patru ani (aproximativ 200 euro lunar). Drept urmare, avansăm şi propunerea către specialiştii Primăriei, ca în următoarea licitaţie să prevadă închirierea sistemului pe patru ani, nu achiziţia lui”, adaugă liderul tinerilor liberali din Cluj-Napoca.

Adriana STUPAR

Articole din aceeasi categorie