INTERVIU -“Dascălii sunt niște eroi față de care societatea nu se raportează cu recunoștință”

Anul acesta, școala a început fără restricții, iar elevii s-au putut bucura că, în sfârșit lucrurile reintră pe un făgaș normal. După aproximativ doi ani de reguli rigide impuse de pandemia de coronavirus, copiii s-au reîntors la cursuri optimiști și cu zâmbetul pe buze.

Prof.dr. Silviu Cristian Rad, directorul Liceului de Informatică „Tiberiu Popoviciu” din Cluj-Napoca, subliniază că omul este, prin definiție, o ființă socială, iar actul educațional în sistem online poate avea efecte nocive asupra dezvoltării cognitive și emoționale a elevului. Într-un interviu acordat ziarului Făclia de Cluj, Silviu Cristian Rad atrage atenția, printre altele, asupra provocărilor cu care au fost nevoiți să se confrunte toți actorii implicați în actul educațional, în ultimii ani, pe fondul pandemiei, în contextul învățării „la distanță”.

Reporter: Cum este să lucrați „face to face” cu copiii, cum v-ați regăsit, fără restricții, după aproximativ doi ani de învățare online?

Silviu Cristian Rad: Desfășurarea actului didactic față în față constituie starea de normalitate. Așa este firesc. Omul este, prin definiție, o ființă socială, iar actul educațional în sistem online poate avea efecte nocive asupra dezvoltării cognitive și emoționale a elevului. Când vorbim de efecte negative, acestea sunt și în funcție de vârstă. Se vede mai acut efectul negativ al învățământului online din perioada pandemiei la elevii din învățământul primar și gimnaziu, dar nici elevii de liceu nu au fost ocoliți.

Reporter: Ce credeți că au învățat profesorii și elevii, deopotrivă din această experiență online sau ce ar fi trebuit să învețe, mai exact?

Silviu Cristian Rad: Atât profesorii, elevii, dar și părinții au învățat să fie adaptabili. Adaptabilitate și reziliență sunt cele două noțiuni cheie ale perioadei prin care am trecut și în care ne aflăm, final de pandemie și război la graniță. Sunt și aspecte pozitive de menționat: s-a dezvoltat mult latura digitală a actului de predare, ceea ce este benefic și util deopotrivă, totul a devenit mai dinamic, și de ce nu, mai atractiv pentru elevi. Atât profesorii, cât și elevii au deprins utilizarea unor platforme educaționale, platforme pe care le folosesc și în prezent. S-a vorbit mult de digitalizare înainte de 2020, dar pandemia a grăbit acest proces, ceea ce este benefic.

Reporter: De ce nu „se înghesuie” absolvenții de Informatică să predea în școli și cum ar putea fi ei stimulați să rămână în sistem?

Silviu Cristian Rad: O întrebare delicată. Probleme nu sunt numai la informatică, ci la majoritatea disciplinelor, dar poate la informatică criza este mai acută. Din păcate, foarte puțini studenți se îndreaptă spre cariera didactică. Când ne referim la informatică, este o mare căutarea pe piața muncii de către firmele de profil, iar salariile sunt mult mai atractive, comparativ cu învățământul.

Reporter: De ce credeți că cei mai buni studenți nu aleg cariera didactică?

Silviu Cristian Rad: Ați identificat bine acest aspect. Este mare nevoie de profesori calificați, dar și motivați. Nu e suficientă motivația intrinsecă, este nevoie și de salarii decente. Sincer, dascălii sunt niște eroi față de care societatea nu se raportează cu recunoștință. Se va schimba ceva în sistemul educațional românesc atunci când învățământul devine prioritate zero. Nu este o situație din care să nu putem ieși, trebuie să fie puse în practică niște mecanisme, menționate, de altfel, și în legea educației, fără prorogări și alte modificări: investiții în formarea profesorilor, dar și a studenților care-și doresc o carieră didactică, și o remunerație corectă a cadrelor didactice, toate acestea clădite pe exigență și pe un soclu moral solid.

Reporter: Cum credeți că veți trece peste iarnă, mă refer aici la plata facturilor de energie și gaz, credeți că va avea liceul pe care îl conduceți probleme la acest capitol?

Silviu Cristian Rad: Nu se anunță o perioadă ușoară. Suntem o instituție foarte mare, avem 72 de formațiuni de studiu (primar, gimnaziu, liceu), dar și internat, astfel, costurile vor fi pe măsură. Suntem datori să reducem risipa. La nivel de școală ducem o campanie de informarea a tuturor cadrelor didactice, dar și a întregului personal, de reducere a risipei. Un aspect pozitiv – școala noastră dispune de panouri fotovoltaice (100 buc.) ca urmare a unui proiect derulat de Primăria Cluj-Napoca, un proiect cu finanțare nerambursabilă din fonduri norvegiene, astfel, costurile cu energia electrică vor fi mai mici, dar nu este suficient. În schimb, energia termică ne dă multe bătăi de cap.

Reporter: Desfășurați activități de informare și combatere a fenomenului de bullying în liceu? Acest fenomen a luat amploare în pandemie…

Silviu Cristian Rad: Bullying-ul este un fenomen care a luat amploare în ultima perioada. Pandemia a amplificat și mai mult acest fenomen, mai ales cyberbullying-ul. Dacă în realitate, în dimensiunea offline, bullying-ul se oprește la un moment dat, iar situația umilitoare sau agresivă se încheie, hărțuirea online pare să fie fără sfârșit – ne urmărește în camera proprie, pe tableta personală, pe telefon, pe laptop. Spre deosebire de alte forme de bullying, cyberbullying-ul are un caracter permanent și anonim, care face ca impactul său negativ să fie uriaș. Ducem activități de responsabilizare a cadrelor didactice în scopul intervenției imediate în cazurile de bullying semnalate sau identificate. Am invitat, în cadrul orelor de dirigenție, diferite ONG-uri care au ca obiect de activitate prevenirea acestui fenomen. În cadrul protocolului cu Baroul Cluj, mai mulți avocați, au desfășurat activități pe această temă. Un rol important îl are psihologul școlar, dar și Serviciul de Siguranță Școlară al Poliției Române. Prin toate activitățile pe care le desfășurăm ne dorim ca școala să fie un loc în care fiecare copil și fiecare profesor să se simtă în siguranță. Stă în puterea fiecăruia dintre noi să facem ca școala să fie un loc al prieteniei, al dezvoltării armonioase într-un climat al siguranței și al bucuriei de a fi împreună.

Reporter: Ce activități deosebite desfășoară liceul pe care îl conduceți în acest an?

Silviu Cristian Rad: Anul acesta școlar am încheiat un important parteneriat cu firma Bosch, un parteneriat care cuprinde următoarele activități: „Powered by Bosch” cu Robotelierul din cadrul Facultății de Inginerie Electrică a Universității Tehnice Cluj-Napoca, Bosch Hub – spațiu de învățare pentru copii (la parterul clădirii Bosch Engineering Center) și Bosch Open Days. Desfășurăm diverse activități cu Biblioteca Județeană Octavian Goga, cu Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj, dar și Centrul Regional de Excelență pentru Industrii Creative. Alte multe activități apar pe parcurs.

Îmi doresc tare mult ca pentru fiecare elev al Liceului de Informatică „Tiberiu Popoviciu”, școala să fie o experiență deosebită, o bucurie a descoperirii, un tărâm aparte, departe de zgomotul de moment al vieții.

Interviu realizat de Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut