În curând, Taximetre electrice la Cluj-Napoca

Municipalitatea clujeană continuă măsurile menite să încurajeze transportul nepoluant. În acest sens, primăria va elibera din această toamnă autorizații de taxi pentru mașini electrice.

Primarul Emil Boc a anunțat că în urma dezbaterii publice privind taximetria la Cluj-Napoca s-a decis să fie acordate 31 de autorizații pentru mașini electrice. „Am participat la dezbaterea publică cu privire la aprobarea studiului de specialitate în ceea ce privește stabilirea numărului maxim de autorizații de taxi, a numărului maxim de autorizații pentru perioada 2020-2025 și a Regulamentului privind organizarea și executarea serviciului de transport în regim de taxi în municipiul Cluj-Napoca. În urma dezbaterii publice au fost stabilite următoarele propuneri care vor fi înaintate spre aprobare Consiliului Local: numărul maxim de autorizații de taxi este de 2500; 31 de autorizații de taxi vor fi acordate pentru mașini electrice”, a spus primarul. Emil Boc a precizat că începând din 2021 toate mașinile care desfășoară activitate de taximetrie vor trebui să fie dotate POS, iar din 2022 norma minimă de poluare care trebuie să fie asigurată de autovehiculele destinate transportului local în regim taxi este Euro 5”.

Edilul a arătat că proiectele de modernizare a străzilor, dar și noile dezvoltări urbanistice ale municipiului trebuie să conțină inclusiv realizarea de stații de încărcare pentru mașini electrice. Taximetrele electrice vor putea fi încărcate în cele cinci stații ce funcționează în următoarele zone: Piața Mihai Viteazul, Piața Ștefan cel Mare, Baza Sportivă Gheorgheni, Sala Polivalentă (parking subteran) și Centrul Regional de Excelență pentru Industrii Creative din Lomb (parking subteran).

În Planul de Calitate a Aerului pentru municipiul Cluj-Napoca(2016-2021) se arată că factorii care generează poluarea aerului sun traficul rutier, feroviar şi aerian, sistemele de ardere pentru încălzirea locuinţelor şi birourilor, instalaţiile pentru producerea energiei termice şi groapa de gunoi de la Pata Rât. În aerul din Cluj-Napoca se găsesc particule în suspensie (PM10 şi PM 2,5), dioxid de sulf, monoxid de carbon (CO), benzen (C6H6), plumb (Pb), arsen (As), cadmiu (Cd) şi nichel (Ni). Ce e şi mai grav e că din cauza poluării, anual mor în medie 800-900 de persoane/an în Cluj de boli cauzate sau asociate cu poluarea aerului.

Potrivit documentului amintit, una dintre sursele principale de poluare este transportul rutier. La nivelul anului 2014, cantitatea de emisii dioxid de azot NO era de 0,001061 tone/an iar de oxizi de azot NOx era de 726.647 tone/ an.

Planul de Calitate a Aerului pentru municipiul Cluj-Napoca(2016-2021) arată că poluarea din aer poate fi fatală pentru anumite persoane. Documentul mai arată că bolile asociate poluării aerului sunt: tumorile, bolile endocrine, bolile aparatului circulator, bolile aparatului respirator şi bolile congenitale.

Ce se poate face

Pentru îmbunătăţirea calităţii aerului din Cluj-Napoca, experţii care au realizat Planul de Calitate a Aerului propun mai multe măsuri. Printre acestea se numără realizarea centurii metropolitane, înnoirea parcului auto, izolarea termică a locuințelor și instituțiilor, stimularea locuitorilor să rămână în sistemul centralizat de termoficare, sunt realizate centrale noi de cvartal pentru zonele unde nu este extinsă rețeaua de termoficare, atragerea de noi abonați în sistemul centralizat de termoficare prin aplicarea diferențiată a bazei de impozitare în funcție de metodele de încălzire a locuinței, intensificarea controalelor RAR pentru identificarea autoturismelor a căror catalizatori și filtre nu corespund normelor în vigoare, verificarea întreținerii la zi a aeronavelor de către operator, încurajarea populației de a folosi mijlocele de transport public în orașe și municipii, încurajarea operatorilor de transport public local, județean de a utiliza autobuze, microbuze, autocare etc. cu motorizări de generație nouă, hibrid, electrice prin caietele de sarcină din cadrul licitațiilor şi întreținerea și realizarea pistelor de biciclete.

Cosmin PURIŞ

Articole din aceeasi categorie

One Response to În curând, Taximetre electrice la Cluj-Napoca

  1. Călin

    Se ştie că dacă se iau în calcul fabricarea şi reciclarea unei maşini electrice nu este mai eficientă ca dizelu, este doar egala celei pe benzină.
    Aşadar, o să respirăm aer mai curat pe plămînii atora. N
    Băgăm capul între urechi şi ne facem că nu ştim nimic.