Filarmonica de Stat Transilvania: Centenar Tudor Jarda, semicentenar Corul Filarmonicii

A fost o deschidere atipică, am în vedere faptul că primul concert al noi stagiuni a avut loc în Sala Studio a Academiei Naționale de Muzică ”Gheorghe Dima”, o sală plină, semn că cele două aniversări au avut și au ecou în inimile iubitorilor muzicii clasice, ambele aniversări având aceeași importanță.

Mă număr printre cei care au avut ocazia să-l cunoască pe Maestrul Tudor Jarda, din perspectiva spectatorului. Am avut prilejul de a-i asculta lucrările fie în concertele Filarmonicii clujene, fie pe scena Operei Naționale Cluj-Napoca, al cărui director a fost (1975-1981).

Vineri, 16 septembrie, au fost aniversați cei 100 de ani de la nașterea Maestrului Tudor Jarda, ”o curățenie sufletească sinceră, uneori copilărească, ceea ce caracteriza un om ce nu putea avea dușmani. O dragoste nedisimulată pentru ruralul căruia îi aparținea, pentru folclorul care atunci însemna altceva decât acum, și din care definea partea cea mai distilată de spiritualitate. Toate acestea topite și închegate într-o stare de normalitate, reconfortantă, plăcută, rodnică și contaminantă. Să iubim, să cinstim și să mulțumim tuturor celor care, în maniere asemănătoare, direct și fundamental, au edificat ceea ce este spiritul românesc al cântării, școala românească a rostirii muzicale, felul în care se văd prin sunete, cerul și stelele de deasupra noastră. Reverențioase mulțumiri la această aniversare, față de interpreții din această seară (16 septembrie, 2022 -n. D.S.), Corului Filarmonicii Transilvania menținut mereu în stare de incandescență, la cele mai înalte tensiuni artistice, de inegalabilul ei dirijor, Cornel Groza”, am citat din cele postulate de Horea Haplea. Cu o mențiune care se impune, obligatorie în acest context, cuvântul de deschidere i-a aparținut prof. univ. dr. Adrian Pop, un sintetic laudatio adus Maestrului Tudor Jarda: omul, profesorul, compozitorul. Și tot de deschidere ține și prezentarea interviului luat Maestrului de Gelu Furdui, din filmografia și fonoteca de aur a colegilor de la TVR/Radio Cluj.

Soliști au fost Viktoria Cormoș (mezzosoprană), Melinda Duffner (mezzosoprană), Mihai Damian (bariton), Ion Slesari (bas)-cu toți membri ai Corului Transilvania, dirijat de un alt Maestru, Cornel Groza. La pian, Christophe Alvarez s-a dovedit a fi același partener de încredere pe care-l cunoaștem din alte prezențe solistice, atent la detalii, un bun, foarte bun tălmăcitor al muzicii lui Jarda, al muzicii românești în general, interpretare ce a evidențiat stilul componistic al etosului românesc.

Două au fost paliere atinse: lieduri (”În sunetul zilei”, ”Poate amurgul”, ”Liniști”, ”Părul tău”, ”Ia seama” (versuri de Dominic Stanca), ”Frumoase mâini”, ”Dorurile mele” (versuri Lucian Blaga”), respectiv lucrări corale (”Heruvicul”, ”Sfânt”, ”Pă dealu cu stânjenile”, ”Pan”, ”Foaie verde de măr dulce”, ”Cântecul și jocul miresei”…

Recital fortepiano Tom Beghin

* Marți, 20 septembrie, 19, Sala Studio, Academia Națională de Muzică ”Gheorghe Dima” *

Al doilea moment muzical al stagiunii recent deschise îl constituie recitalul de fortepiano, care va fi susținut de Tom Beghin (55 ani), Senior Researcher la orpheus Institute din Ghent, Belgia. Tom Beghin este recunoscut pentru expertiza sa în muzica secolului al 18-lea.

Recitalul – susținut pe o replică a pianului lui Ludwig van Beethoven, Erard Freres, piano en forme de clavecin (Paris, 1803), realizată de Chris Maene (Ruiselede, 2016) – propune lucrări de Beethoven (Andante con moto din Concertul în sol major, op. 58; Sonata nr. 21 în do major, op. 53, ”Waldstein”), Daniel Steibelt (Sonata în sol major, op. 64), Louis Adam (Romance: Andante grazioso un peu anime din Sonata în do major, op 8, nr 2).

Demostene Sofron

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut