Festivalul ,,Omagiu lui György Ligeti în Transilvania natală”, la ediția a 3-a

Cine și-ar fi imaginat în 2018, când tema viitoarei ediții a festivalului ”A Tribute to György Ligeti in His Native Transylvania” fusese deja aleasă (Moartea reflectată în creația muzicală contemporană), că lumea în 2020 va fi atât de asemănătoare cu tărâmul Breughelland din opera Le Grand Macabre a compozitorului omagiat? Nimeni nu putea să prevadă în ce măsură lumea se va transforma într-un Regat al lui Nekrotzar și că acest ,,conducător” grotesc își va face acum apariția în dimensiunea ridicolă a unui virus!… În ciuda figurii sale imperceptibile, el a răsturnat până și lumea muzicală cu susul în jos, reproducând, ca într-o perspectivă strâmbă, o Simfonie a Lumânărilor pe dos, în care muzicienii rămân pe scenă, în timp ce publicul pleacă…

Deoarece tema noastră consună, din păcate, prea bine cu contextul actual, cea de a 3-a ediție a festivalului ,,Omagiu lui György Ligeti în Transilvania natală” a migrat în mediul online, încercând să demonstreze, precum a făcut-o și compozitorul în amintita ,,anti-anti-operă”, că Moartea nu este decât un ”fake news”.

Pe agenda festivalului (28 octombrie – 1 noiembrie), iubitorii creației contemporane vor regăsi trei concerte, o conferință și un masterclass de muzicologie, toate înscriindu-se, prin titlul lor, tematicii ediției: ”Tears in Heaven; the Music of Grief” – un masterclass susținut de către Wolfgang Marx de la University College Dublin (28 octombrie, ora 18); ”In Paradisum” – un concert de autor Alexandru Ștefan Murariu, ”composer in residence” al prezentei ediții (29 octombrie, ora 19); ”Thanatos in Contemporary Music; from the Tragic to the Grotesque”o conferință internațională de muzicologie ce îl are în postură de keynote speaker pe ilustrul Hermann Danuser de la Universitatea Humboldt din Berlin, un eveniment științific ce a adunat pe platforma ZOOM aproape 100 de persoane înscrise, de pe trei continente și din 17 țări. În cadrul conferinței se va lansa volumul ce poartă titlul festivalului, editat la MediaMusica din Cluj-Napoca de către Bianca Țiplea Temeș (directorul artistic al festivalului) și Kofi Agawu de la City University of New York (30-31 octombrie, orele 11-14); ”Crossing the Styx; Whispers from the Underworld” – un ”Avant-Goth performance” de Irinel Anghel, alături de Călin Torsan și Alexandru Claudiu Maxim, într-o realizare video de excepție (31 octombrie, ora 19); ”Mysteries of the Macabre… Unmasked” – concertul extraordinar de închidere, dirijat de către Gottfried Rabl (Viena) și susținut de formația Ad-HOC ”and Friends”, cu aportul soliștilor Ibolya Vigh și Cristian Avram, în program regăsindu-se piese ,,tematice” din creația lui Igor Stravinski, George Crumb, Adrian Borza, Michael Daugherty, György Ligeti (1 noiembrie, ora 19). Evenimentele enumerate se pot urmări pe pagina festivalului www.ligetifestival.ro.

Ediția a 3-a este organizată de Asociația ”Transylvania Art and Science”, în parteneriat cu Academia Națională de Muzică ,,Gh. Dima” din Cluj-Napoca, fiind realizată cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național, al Primăriei și al Consiliului Local Cluj-Napoca, cu sprijinul Centrului Cultural German Cluj, cărora li se adaugă Consulatul General al Ungariei la Cluj-Napoca, Fundația ,,Paul Sacher” din Basel, Asociația ,,Musica Spiritualis” din Elveția, Institutul Polonez București, Centrul de Cultură Urbană Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Muzică București, Casa Memorială Bartók, Arhivele Bartók și Institutul de Muzicologie din Budapesta, Mănăstirea Franciscană și Casa memorială Györkös Mányi Albert din Cluj-Napoca.

Recunoștința noastră profundă se îndreaptă spre toți partenerii, colaboratorii noștri, spre minunații și curajoșii artiști care și-au riscat sănătatea pentru a face acest omagiu posibil, dar și spre fantastica, restrânsa dar neobosita echipă organizatorică, cu toții ne-au ajutat să fabricăm acest ,,vaccin” artistic, cu administrare online, ce beneficiază, ca la fiecare ediție, de grafica deosebită semnată de Bencze Miklós.

Cu zâmbetul său complice, Ligeti ni se alătură și trece la acțiune; el răspunde în felul său unic agitației generale, asigurând un acompaniament adecvat și interpretându-și singur celebrul Preludiu al claxoanelor din opera Le Grand Macabre, cu o plăcere mereu crescândă.

conf. univ. dr. Bianca ȚIPLEA TEMEȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut