Festivalul Internațional de Teatru INTERFERENȚE: Cosmic și terestru, efemer și etern, oniric și realistic  într-o societate tehnicizată

Mâna stângă-text și regie Industria Indiependente (companie fondată de Erika Galli și Martina Ruggeri la Teatrul India din Roma), aranjamente muzicale Steve Pepe/Iva Stanisic/Martina Ruggeri, lumini și video Luca Brinchi/Erika Galli; în distribuție Silvia Calderoni, Martina Ruggeri, Iva Stanisic, Roberta Zanardo-este, trebuie recunoscut acest lucru, un text pe cât de interesant, pe atât de dens prin modul în care regia exploatează, iată ce importanță are cuvântul,  concepte filosofice dintre cele mai diverse, plasând acțiunea într-o societate tehnicizată până peste cap. O inteligență artificială tot mai des prezentă în viața noastră, o cunoaștem, am asimilat-o, depinde numai de noi când și cum o folosim, cu ce rezultate finale.

Patru artiste excepționale-dans, cântec, instrumente-propun o călătorie care nu are o țintă anume, cel puțin la început. Ținta este însă una și bună, cunoașterea propriului eu, lăsându-ne mai mult sau mai puțin surprinși de imprevizibil. Dansul este metaforă a vieții, legătura omului cu lumea întreagă. Dansul și sunetul dezvoltă la rândul lor, o calătorie spirituală spre propriul eu, sub generoasa umbrelă a gestului și a narațiunii.

Spectacol estetico-vizual, Mâna stângă are utilitatea ei bine stabilită, unește destine, fie că este vorba despre cosmic vs terestru, efemer vs etern sau realistic vs oniric. Iar pentru temele puse în discuție pe axa dans-cântec-text, avem un happening, un show, un spectacol hypie, în care  povestea despre existența diurn-nocturnă, spusă în numai 60 de minute, captivantă și  incitantă, nu te  lasă indiferent. Mai ales că propunerea  se îndreaptă spre găsirea de soluții, cadrul ales fiind la vedere, de aici și dialogul deschis cu spectatorii, apropiere firească dacă am în vedere cadrul ales, scena unei săli de concerte, a unui bar sau restaurant, în aer liber, cu început și sfârșit  în același loc și mod, prin dans. Conținutul ideatic  se împlinește de la o intervenție la alta, de la o piesă muzicală sau dansantă la alta. Limbajul, predominant poetic, este în ton cu dinamica acțiunii și a interpretărilor, putând vorbi, fără a forța ideea, despre o realitate recucerită, reîntoarcerea ființei umane la echilibru, armonie, adevăr. Vă supun atenției doar câteva rânduri: ”dacă mâna e gestul și gestul este lumea vizibilă/lumea este sufletul/atunci sufletul ești tu”. Și nu uitați, toți, absolut toți avem ceva de îndeplinit la nivel de suflet în spațiul real.

Ce urmează în festival? Sunt programate spectacolele Demonii de Lars Noren (Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, regia Nuno Cardoso; joi, 16 noiembrie, 19:00, Sala Studio); Suedia de Pedro Mexia (Teatrul Național Sao Joao, Porto; vineri 17 noiembrie, 20:00, Sala Mare), Ciuma de Albert camus (Teatrul Național din Luxemburg (sâmbătă 18 noiembrie; orele 17:00 și 20:00, Sala Studio) și Titus Andronicus de Shakespeare (Teatrul Dramatic Iugoslav, Belgrad; duminică, 19 noiembrie, 20:00, Sala Mare).

Demostene Șofron

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut