Festivalul Internațional de Teatru INTERFERENȚE 8

Din culisele spectacolului „Hamlet”

Întâlnirea cu protagoniștii spectacolului Hamlet, spectacol prezentat din nou la Cluj, în deschiderea festivalului Interferențe, ne-a oferit ocazia de a cunoaște viziunea actorilor asupra personajelor interpretate, mai ales că vorbim de o abordare inedită din partea regizorului Tompa Gabor. Din motive medicale obiective, interpretul lui Hamlet a lipsit, dar discuțiile au permis, totuși, pătrunderea în bună măsură a universului shakespearean dintr-o perspectivă contemporană, în compania lui Ervin Szucs, Imola Kezdi și Balasz Bodolai, alături de regizorul Tompa Gabor, directorul festivalului. Întâlnirea a fost moderată de Judit Simon.

Privind retrospectiv, Tompa Gabor a vorbit despre versiunile anterioare ale lui Hamlet pe care le-a adus în fața publicului, inclusiv despre spectacolul din perioada comunistă. A vorbit, de asemenea, și despre o serie de dificultăți întâmpinate, legate de utilități: „În sistemul comunist, nu prea au fost spectacole Hamlet, a fost interzis de mai multe ori. Pentru cel din 1987, am avut curent pentru patru zile. După aceea a trebuit să închidem teatrul pentru o lună, din lipsă de electricitate.”

„Copiii mei sunt tineri, responsabilitatea tinerei generații actuale mă preocupă dar și situația ei foarte grea, unde capitalismul devine Dumnezeul oamenilor. Cred că trăim azi o <<dictatură moale>>, în care suntem dependenți de facturile noastre și de conturile noastre bancare. Suntem atât de manipulați, ceea ce se îmbină cu un model educațional superficial. Intelectualii tineri de azi au o responsabilitate foarte mare, ei trebuie să-și acumuleze cunoștințele în mod autodidact. Eu văd o criză a sistemelor de valori”, a mai spus regizorul.

„Eu m-am focusat pe nefericirea ei, pe lupta ei cu timpul, cu ea însăși” a spus Imola Kezdi, interpreta Gertrudei.

„Mie îmi place să cred că Claudius a fost un conducător bun. El simte că are aptitudini dar trebuie să încalce legea. Care este prețul ambițiilor lui? Încearcă să se controleze dar suferă, fie pentru că nu credea că va ajunge unde a ajuns, fie pentru că nu are mustrări de conștiință. E teribil să recunoști că ești incapabil să te smerești, că nu ai altă posibilitate”, a mărturisit Ervin Szucs, cel care a jucat rolul lui Claudius în Hamlet.

„Cred că sunt în pereche cu Hamlet. Cred că în acest spectacol cel mai important aspect vizavi de rolul lui Horațiu este că el face parte din corul lui Hamlet. Corul este pe aceeași undă cu Hamlet, o decizie creatoare. Hamlet nu e un om individual care se îndepărtează de toți, el are echipa aceasta, care este lângă el, a declarat Balasz Bodolai”, interpretul lui Horațiu.

Iulia GHIDIU

Hamlet, un condamnat la nemurire

Mă întreb pe drept cuvânt, luând ca reper întreaga dramaturgie universală, ce loc ocupă Hamlet într-un clasament al pieselor cel mai mult puse în scenă. Înclin să cred că se află în primele 25, 30 de locuri, dacă nu chiar în primele 15. Sunt regizori care s-au aplecat asupra textului lui Shakespeare de mai multe ori, Tompa Gabor fiind, dacă nu mă înșel, la a patra montare, una provocatoare, pe care o urmărești din fotoliul de spectator cu sufletul la gură, căutând să nu-ți scape nimic. Firesc atâta timp cât Tompa Gabor, operând în textul dramatic-fac o paranteză, ea se impune de la sine, Hamlet este cea mai lungă piesă scrisă de Shakespeare, nu mai puțin de 29.551 de cuvinte!-asigură, explorând temele universal valabile, cursivitate ideatică, coerență și  un plus în relațiile interumane la nivel de personaje, implicând spectatorul în viața de curte a familiei regale daneze.

Tompa Gabor exploatează la maxim temele universale, în care se regăsesc prietenia, iubirea, trădarea, nebunia, disimularea, moartea, corupția, acțiune vs inacțiune, răzbunare nu în ultimul rând. Toate punând pe tapet un singur lucru, moartea unei întregi familii regale.

Hamlet/Vecsei Miklos este un condamnat la nemurire și Tompa Gabor reușește că creioneze imaginea nefericitului Prinț al Danemarcei, în culori care prevestesc finalul. Reușește în același timp, să potențeze imaginea fiecărui caracter în parte, notele definitorii ale fiecărui personaj, fie că este vorba despre Claudius/Szucs Ervin, Gertruda/Kezdi Imola, Ofelia/Totszegi Zsuzsa, Rosencrantz/Imre Eva, Guildenstern/Petho Aniko, Laertes/Kiss Tamas, Polonius/Biro Jozsef, Horațio/Bodolai Balazs, Marcellus/Gedo Zsolt, Bernardo/Buzasi Andras, Francisco/Sinko Refenc, prin interpretări de înaltă clasă. Nu insist asupra lor acum, fiecare actor cunoscându-și bine locul și rolul. Mai mult, actorii lui Tompa Gabor, am mai semnalat acest lucru, cântă, dansează, sunt creatorii unei atmosfere din care artele spectacolului au numai de câștigat. Cum au de câștigat și datorită întregii echipe artistice, Both Andras/decorul, Bianca Jeremias/costume, Vasile Șirli/muzica originală, Jakab Melinda/coregrafia, Rancz Andras/imagini video, Visky Andras/dramaturgia.

Sâmbătă și duminică…

Sâmbătă, 19 noiembrie, sunt programate lansarea de carte ”Camil Petrescu-Interviuri” (12:00), Scaunele de Eugene Ionesco (regia Tompa Gabor; Teatrul Național din Luxembourg) și OMMA (regia și coregrafia Josef Nadj; 21:00).

Duminică, 20 noiembrie: lansarea volumului (”Obiecte rănite” de George Banu; 11:00), În numele Domnului  (Teatrul Kosztolanyi Dezso, Subotica, Serbia; regia Urban Andras; 17:00; 22:00) și Macbeth de Eugene Ionesco, regia Silviu Purcărete.

Demostene Sofron

Foto Biro Istvan

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut