Făcătură udemeristă la Teatrul Puck

UDMR își continuă planul privind separarea pe criterii etnice a Teatrului de Păpuși Puck din Cluj-Napoca și înființarea unui teatru exclusiv în limba maghiară. Un prim pas făcut în acest sens constă în îndepărtarea actualului director Emanuel Petran din fruntea instituției.

Liderul UDMR Cluj, deputatul Csoma Botond, anunța anul trecut că are o inițiativă ce vizează înființarea unui teatru de păpuși maghiar, de sine stătător și că va demara discuții cu reprezentanții partidelor politice românești din Consiliul Județean pe această temă. El spunea că în calitate de reprezentant al comunității maghiare, trebuie să îndeplinească dezideratele acesteia. 

„În cazul în care există o asemenea dorință (n.red – de înființare a unui teatru maghiar de păpuși), noi ca reprezentanți ai comunității maghiare, trebuie să încercăm să îndeplinim aceste deziderate. Am o astfel de inițiativă, înființarea unui teatru maghiar de păpuși de sine stătător, pe modelul teatrului maghiar existent. După alegeri, vom iniția discuții cu partenerii din partidele politice românești din CJ, pe această temă”, declara anul trecut deputatul Csoma Botond, lider al UDMR Cluj.

La scurt timp după ce Csoma Botond și-a făcut public proiectul, mai multe voci ale secției maghiare din cadrul Teatrului de Păpuși „Puck” au cerut înființarea unui teatru de păpuși exclusiv în limba maghiară, cu finanțare din bani publici.

Pentru a-și justifica demersul, artiștii s-au declarat nemulțumiți de modul în care este tratată secția de către conducerea instituției. Acuzațiile lor s-au dovedit însă a fi nefondate, scandalul provocat de ei având ca scop sensibilizarea opiniei publice cu privire la necesitatea înființării unui teatru de păpuși maghiar. Deși s-a demonstrat că marea majoritate a angajaților de la această instituție nu doresc separarea pe criterii etnice și că nu se justifică un astfel de proiect, se pare că UDMR nu a renunțat la planul său de a înființa un teatru maghiar de păpuși.

Înlăturarea primului obstacol

Pentru a-și putea atinge mai ușor obiectivul, s-a pus la calea înlăturarea unui prim obstacol, și anume a directorului Emanuel Petran.

Pentru asta, la evaluarea finală a activității din mandatul 2016-2021, Emanuel Petran a primit doar nota 8,86. Potrivit regulamentelor Consiliului Județean Cluj, managerii de instituții cultuale care obțin peste 9 la evaluarea activității își pot continua mandatul. În cazul lui Petran, se pare că notele au fost gândite în așa mod încât media finală să fie sub 9. Potrivit informațiilor obținute de Făclia, din comisia de evaluare au făcut parte vicepreședintele Consiliului județean Cluj – Vakar Istvan, membru în conducerea UDMR Cluj, directorul Operei Maghiare din Cluj-Napoca, Szep Gyula, fost responsabil cu domeniul cultural în cadrul UDMR, și Florin Estefan, directorul Operei Române Cluj. Deși Estefan i-a acordat lui Petran nota 9,50, notele atribuite de ceilalți membri ai comisiei au dus la media 8,86.

Nu știm care au fost criteriile de evaluare pe care le-au aplicat Vakar Istvan și Szep Gyula, însă raportul de activitate prezentat pe site-ul Consiliului Județean arată că Emanuel Petran a fost unul dintre cei mai performanți manageri de instituții culturale din subordinea forului județean clujean.

Astfel, prin activitățile derulate, Teatrul de Păpuși „Puck” a câștigat în ultimii ani o foarte mare vizibilitate atât pe plan național cât și la nivel internațional.

Printre evenimentele importante organizate în timpul mandatului lui Emanuel Petran se numără Festivalul Stradal WonderPuck. Proiectul a început în 2017 și a devenit un punct de reper la nivel local, național și internațional. Astfel, la ediția din 2017 au participat peste 20.000 de spectatori, în trei zile de festival, iar în 2018 au luat parte peste 21.000 de spectatori, în trei zile. În 2019, festivalul a atras 27.000 de spectatori pe parcursul a trei zile iar în 2020, în plină pandemie, peste 4.300 de spectatori care au urmărit evenimentele în condiții de maximă siguranță și aproximativ 112.000 spectatori în mediul online, în regim de streaming live.

De asemenea, în 2019 și 2020, de Ziua Copilului, a fost organizat Festivalul Stradal Hai-Hui printre Povești.

Totodată, în ultimii ani, Teatrul de Păpuși Puck a participat la numeroase festivaluri naționale și internaționale. Dacă până în anul 2012, înainte de venirea actualei conduceri, a avut loc o singură deplasare, la Festivalul Internațional pentru Copii și Tineret dela Iași, în perioada 2016 – 2020 Teatrul de Păpuși Puck a participat la 49 de festivaluri naţionale obținând numeroase premii. Totodată a participat la nu mai puțin de 20 de festivaluri internaționale obținând șase premii.

Pentru modelul în care a gestionat activitatea instituției de cultură, Emanuel Petran a primit la evaluarea anuală, începând cu 2012, când a obținut primul mandat, note între 9 și 10. Cu toate că de atunci performanțele manageriale au crescut an de an, la finalul celui de al doilea mandat de manager, Petran a primit doar nota 8,86, ceea ce ridică multe semne de întrebare cu privire la modalitatea de evaluare.

Emanuel Petran a contestat nota acordată, însă comisia de evaluare i-a respins solicitare. În acest context, Emanuel Petran s-a adresat instanței pentru a i se face dreptate.

Angajații se revoltă din cauza mârșăviei de la evaluare

Depunctarea lui Emanuel Petran în contextul evaluării activității de manager a stârnit revolta majorității angajaților Teatrului de Păpuși Puck. Într-o scrisoare adresată președintelui Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, nu mai puțin de 40 de angajați din totalul de 61 solicită se să aprobe numirea lui Petran ca manager interimar până la soluționarea procesului din instanță, avertizând că există riscul ca mai multe proiecte importante s-ar bloca în cazul în care acesta nu și-ar continua activitatea de manager.

„Vă solicităm acest lucru, având în vedere că în opinia noastră depunctarea sa în cadrul evaluării a fost legată de problemele din ultima perioadă care v-au fost aduse în atenție în legătură cu instituția noastră. Regretăm că aceste evenimente, nedovedite, au cântărit în fața comisiei de evaluare mai mult decât rezultatele incontestabile ale activității managerului. În prezent, după o lungă perioadă de timp avem un prim rezultat care dovedește faptul că acuzațiile aduse conducerii actuale a Teatrului de Păpuși Puck au fost făcute tocmai în scopul de a destabiliza poziția managerului, de a-i afecta imaginea în fața Consiliului Județean Cluj pentru a primi evaluare negativă, absolut nemeritată: Consiliul Național de Combatere a Discriminării a pronunțat prima rezoluție față de acuzațiile de discriminare a secției maghiare, care au fost aduse în atenția presei în august 2020, o rezoluție favorabilă Teatrului, și anume, a constatat că NU EXISTĂ DISCRIMINARE, CĂ NU A FOST ÎNCĂLCAT NICIUN DREPT”, au precizat angajații în documentul adresat președintelui Alin Tișe. Totodată, în scrisoarea semnată se mai arată că este regretabil faptul că prin acțiunea Comisiei de Evaluare s-a transmis ideea că într-o instituție publică nu este apreciată competența, dorința de muncă, implicarea și rezultatele vizibile ale managerului în funcție, ci se încurajează nemunca și prioritizarea interesului personal al câtorva elemente negative din cadrul colectivului. „Domnule președinte, apreciem că stă în puterea dumneavoastră să îndreptați această nedreptate care s-a făcut prin evaluarea managerului la sfârșit de mandat”, se mai arată în document.

S.P.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut