COVID-ul, ținut în frâu de universitățile clujene (I)

Universitățile clujene au fost nevoite să se adapteze din mers contextului actual pandemic și au luat o serie de măsuri, atât pentru studenți, cât și pentru personal, care să prevină răspândirea coronavirusului. Cum bine se știe, acum, odată cu creșterea numărului de infectări, cursurile au loc online, dar unele facultăți desfășoară laboratoare sau alte activități în varianta hibrid. De asemenea, unele cămine sunt închise, iar cele deschise funcționează după reguli stricte de protecție. Până în acest moment nu au existat focare de COVID-19, doar cazuri izolate.

UBB: Bugetul burselor sociale, suplimentat

Astfel, Universitatea Babeș-Bolyai a fost în permanență alături de membrii comunității și s-a implicat intens în susținerea lor, atât prin informații constante și actualizate cu privire la studiile realizate de specialiști, cât și prin acțiuni concrete care vizează asigurarea condițiilor sanitare, oferirea de consiliere psihologică specializată pentru diverse categorii de public, reorganizarea spațiilor de predare, activități practice și cazare, precum și aplicarea tuturor măsurilor sanitare și de protecție stabilite la nivel național și local.

„Având în vedere că nu ne-am confruntat până acum cu probleme majore, credem că am reușit să gestionăm eficient această situație, evident cu sprijinul întregii comunități a UBB, în special al studenților care s-au adaptat responsabil și matur la noile condiții de desfășurare a tuturor activităților noastre. Am încercat și noi în permanență să venim în întâmpinarea nevoilor lor, astfel că s-a decis menținerea taxelor și a regiei de cămin la nivelul celor stabilite în anul trecut universitar, bugetul destinat burselor sociale a fost suplimentat în așa fel încât să poată fi acoperite toate solicitările studenților cu o situație financiară mai dificilă, cărora ne dorim acum, la fel ca în perioadele de non-pandemie, să le fim alături și să le oferim sprijinul de care au nevoie pentru a-și continua studiile. În același context, am sprijinit studenții în achiziționarea calculatoarelor atât de necesare participării la activitățile online”, precizează reprezentanții UBB Cluj.

În ceea ce privește informarea corectă și constantă a comunității, site-ul Universității găzduiește, în această perioadă, o secțiune dedicată special informațiilor cu privire la măsurile de prevenire a răspândirii infecției cu noul Coronavirus (https://www.ubbcluj.ro/ro/infoubb/covid19/).

Totodată, conform deciziilor adoptate de Senatul UBB înainte de începerea anului universitar 2020-2021, precum și scenariilor anunțate încă din luna iunie de rectorul Daniel David, cursurile se desfășoară exclusiv online, însă cele 22 de facultăți din cadrul UBB au avut libertatea de a decide, în funcție de numărul de studenți, de spațiile de care dispun și de tipul activităților specifice fiecărei specializări, modul de desfășurare a laboratoarelor și activităților de seminar.

„O parte dintre ele au optat de la început pentru organizarea online a întregului proces de învățământ, în timp ce alte facultăți au ales varianta hibrid (cursuri online, activități practice față în față), cu respectarea strictă a normelor de igienă, reducerea numărului de studenți în grupă și posibilitatea trecerii în zona online în cazul modificării contextului local. Vorbim aici în special despre facultățile, respectiv specializările experimentale, unde activitatea practică desfășurată față în față e absolut esențială, precum și despre activitatea de cercetare.

Pentru că avem specializări  care au optat pentru activități față în față, iar solicitările venite din partea studenților ne-au arătat că există această necesitate, o parte dintre cămine sunt deschise, însă aplică și ele condiții speciale de siguranță. Astfel, cazările au fost realizate doar în camerele cu 2 paturi și baie proprie, pentru a fi redus cât mai mult posibil contactul direct între studenți, au fost aplicate norme suplimentare de siguranță sanitară și, de asemenea, au fost stabilite procedurile care trebuie să fie aplicate în cazul apariției vreunui caz. Toate acestea au dus la reducerea cazărilor efective ale studenților la licență și master de la cca 6.000 la aproximativ 700, în condițiile în care căminele cu 3, 4 și 5 paturi în cameră și baie și spații de gătit comune au rămas închise”, completează reprezentanții UBB.

UTCN: Triaj epidemiologic la intrarea în campus

La Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca toate activitățile didactice se desfașoară în regim online, în toate cele 12 facultăți și 4 extensii universitare din cadrul unității de învățământ.

„Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a luat toate măsurile care se impun în această perioadă în concordanță cu reglementările la nivel național și local. În urma hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Cluj nr.55 din data de 20 octombrie 2020, toate activitățile didactice față în față au fost suspendate pe o perioadă de 14 zile. Acest interval a expirat în data de 4 noiembrie când, prin Hotărârea Senatului Universitar UTCN, a fost prelungită suspendarea activităților didactice care presupun prezența, pentru încă 14 zile, cu reevaluarea situației la expirarea perioadei. În acest moment, toate activitățile didactice se desfașoară în regim online în toate cele 12 facultăți și 4 extensii universitare din cadrul UTCN”, susțin reprezentanții UTCN.
Și comunitatea UTCN este permanent informată cu privire la evoluția acestor măsuri. Pe site-ul universității, în secțiunea Știri și Evenimente a fost creată o secțiune permanentă unde se postează toate documentele referitoare la situația actuală https://www.utcluj.ro/masuri-covid-19/.
Mai mult, studenților le este dedicată în mod special o secțiune privind reglementări de prevenire a răspandirii cu SARS -COV – 2, unde periodic se actualizează ultimele măsuri la nivel național. Există și un ghid de instruire precum și proceduri în cazul în care au fost infectați, secțiune care este legată digital de contul electronic al fiecărui student pentru a facilita accesarea in mod curent https://www.utcluj.ro/studenti/informatii-masuri-impotriva-raspandirii-covid-19/
În ceea ce privește personalul universității, acesta respectă măsurile de prevenire și răspandire a virusului SARS COV 2 și primește periodic măști și dezinfectanți pentru mâini și suprafețe.

Conducerea universității a luat măsuri ca în spațiile administrative cu mai multe persoane să aibă loc decalarea programului de activitate și alternarea acestuia cu telemunca.
Căminele studențești rămân deschise pe toată perioada suspendării activităților didactice. Universitatea a cazat studenți la începutul anului universitar după o schemă cu număr redus de persoane în camere și un efectiv diminuat cu 25 % față de capacitatea de cazare efectivă. „În momentul suspendării activităților didactice, o parte din studenți au plecat în localitățile de domiciliu, iar alții au decis să rămână în cămine. Studenții respectă toate măsurile de prevenție, astfel încât nu
au existat focare. La intrarea în campus, fiecare student este identificat și se face triajul epidemiologic, operațiuni care se repetă la intrarea în fiecare cămin. Personalul de curațenie din campus a trecut la program permanent și asigură dezinfectarea spațiilor comune în mod constant. De asemenea, cantina este deschisă și oferă mâncare la pachet. Pentru studenții cu situații sociale modeste și care nu au dispus de mijloace electronice care să le permită activitățile online, universitatea a achiziționat peste 600 de laptopuri pentru a veni în sprijinul acestora”, mai precizează reprezentanții UTCN.
În ceea ce privește echipamentele de protecție, Universitatea Tehnică din Cluj- Napoca a investit sume semnificative din venituri proprii pentru achiziționarea de măști, dezinfectanți, covoare antimicrobiene și alte produse antiseptice, atât pentru personal, cât și pentru studenți, pentru gestionarea cât mai eficientă a situației epidemilogice actuale și asigurarea unui cadru de activitate sigur. În universitate funcționează Compartimetul pentru Protecția Muncii care asigură monitorizarea tuturor cazurilor și colaborează permanent cu Direcția de Sănătate Publică, compartiment care a făcut eforturi susținute de informare constantă. atât a personalului cât și a studenților. În prezent, cazurile existente sunt izolate și nu reprezintă focare.

Și mediciniștii învață online

Având în vedere situaţia creată de creșterea cazurilor de COVID-19 şi de măsurile impuse, începând cu data de 26 octombrie 2020 Consiliul de Administrație al Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” a decis continuarea activităţii didactice exclusiv online. Această măsură se aplică la toate cele trei facultăţi (Medicină, Medicină Dentară şi Farmacie), pentru toți anii de studiu, ca măsură de prevenție și cu scopul reducerii riscului epidemiologic de răspândire și infectare cu noul coronavirus.

„În cele 8 cămine ale universității sunt cazați maxim 250 de studenți: studenți voluntari SMURD, studenți voluntari la DSP Cluj, studenți cu situație socială precară (fără internet, spații de locuit subdimensionate, familii numeroase).

Referitor la personalul administrativ, conducerea universității a decis ca în sectoarele unde este posibil să se organizeze muncă temporară la domiciliu, iar pentru cei care lucrează la sediile UMF, sosirea la serviciu să se facă la ore decalate. Universitatea asigură măști de protecție, dezinfectanți, termometrizare non contact la intrarea în clădiri (triaj epidemiologic), aerisirea permanentă a spațiilor de lucru. Programul cu publicul s-a sistat temporar, preluarea solicitărilor se face online. Nu au existat focare de COVID-19 în Universitatea de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu”, precizează reprezentanții UMF.

De asemenea, s-a elaborat un Plan de măsuri pentru întreaga activitate a universității, care cuprinde organizarea activităţilor didactice, a activităţilor administrative, a căminelor studenţeşti, a restaurantului studenţesc UMF, precum și activitatea bibliotecii Valeriu Bologa „Poate fi consultat la http://www.umfcluj.ro/images/fisiere/covid/PLAN_DE_MASURI_pentru_organizarea_activitatilor_in_universitate_1.pdf

S-a elaborat și s-a publicat de asemenea pe site-ul universității și un Regulament de conduită pentru studenți în contextul epidemiei de COVID-19, http://www.umfcluj.ro/images/fisiere/covid/FINAL_REGULAMENT_COVID_STUDENTI_.pdf

De asemenea, pentru a veni și în sprijinul comunității, pentru a crește capacitatea de testare și a scădea presiunea asupra laboratoarelor în care se efectueaza testele de biologie moleculară universitatea noastră a decis să realizeze testări RT-PCR pentru determinarea infecției cu noul coronavirus și la cerere. Până la momentul de față, numărul de determinari ale infecției cu noul coronavirus realizate în laboratoarele universității a trecut de 33000”, mai subliniază reprezentanții UMF.

Anca M. Colibășanu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut