Conferință: Ludwig van Beethoven și Marea fugă op.133

Academia Română invită publicul interesat la conferința-audiție „Ludwig van Beethoven și Marea fugă op. 133“, susținută marți, 21 martie, de prof. univ. Dan Dediu, cadru didactic al Universității Naționale de Muzică din București.

Evenimentul, care se înscrie în seria de conferințe cu public „Ora de știință. Invitații Academiei Române“, va avea loc începând cu ora 17:00 și va putea fi urmărit și pe platforma ZOOM, folosind următoarele date de conectare:

Join Zoom Meeting:

https://us06web.zoom.us/j/81809673091?pwd=THpMYjFiTEEzWlVOOE5jTExibzBpUT09,

Meeting ID: 818 0967 3091, Passcode: 580866.

Manifestarea va fi moderată de acad. Marius Andruh, vicepreședinte al Academiei Române, și va fi alcătuită din două părți, prima dedicată conferinței, iar cea de-a doua dialogului cu publicul.

Conform celor anunțate de Academia Română, conferința profesorului Dan Dediu propune o inițiere a auditorului atât în istoria unei celebre creații a lui Ludwig van Beethoven, Marea fugă op. 133, cât și în complexitatea unei muzici construite „într-un mod sofisticat“.

„Structura pură, de o duritate diamantină a sonorității, se dezvăluie prin urmărirea firului roșu conducător. Există opusuri în istoria muzicii, așa cum există texte în literatură sau filosofie, care au nevoie de o concentrare permanentă a percepției. Creația lui Beethoven este unul dintre acestea, deoarece fuga este forma cea mai elaborată a unei muzici polifonice” – precizează profesorul Dediu.

Compusă inițial ca parte finală a giganticului cvartet op. 130, Marea fugă devine o creație de sine stătătoare la sugestia editorului lui Beethoven, care vede în ea, încă de la prima audiție, structura unui opus complet. Beethoven îi ascultă sfatul și scrie un alt final pentru cvartetul op.130, lăsând ca Marea fugă să devină un opus separat, anume opusul 133. Povestea acestei creații continuă apoi prin vreme cu ambiția marilor compozitori vienezi de a recupera tehnica polifonică a muzicienilor din epoca barocă. Profesorul Dediu afirmă că Mozart și Beethoven, în creațiile lor târzii, au demonstrat o înțelegere adâncă a polifoniei și au reușit să o adapteze noilor condiții ale limbajului clasic – arată Academia Română.

Dan Dediu este compozitor, profesor de compoziție și director artistic al Ansamblului „Profil“. Între anii 2008-2016 a fost rectorul Universității Naționale de Muzică din București. A compus peste 180 de opusuri ce acoperă aproape toate genurile muzicale: 5 simfonii și 20 piese pentru orchestră, 11 concerte (saxofon, violă, vioară, pian, violoncel, trombon, chitară, dublu concert pentru vioară, violoncel, triplu concert pentru flaut, clarinet, violoncel, triplu concert pentru vioară, violoncel, pian), 7 cvartete de coarde, muzică de cameră în diferite formații, muzică pentru pian, coruri, cinci opere (Post-ficțiunea, Münchhausen, Eva!, O scrisoare pierdută, D’ale Carnavalului) și o ConcertOperă (Wagner Under). Este laureat al mai multor premii naționale și internaționale de compoziție și a coordonat, în calitate de director artistic, festivalul „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi”. Este Doctor Honoris Causa al Universității de Arte „George Enescu“ din Iași, al Universității din Craiova și al Academiei de Muzică, Teatru și Arte plastice din Chișinău. În iunie 2022 a fost ales președinte al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România.

***

Ciclul de conferințe „Ora de știință. Invitații Academiei Române“, inițiat de Academia Română cu scopul promovării științei la nivel național, coordonat și moderat de acad. Marius Andruh, propune întâlnirea specialiștilor din diverse domenii cu publicul larg și crearea unei platforme de discuții între cercetători, profesori, studenți, jurnaliști și pasionații de cunoaștere.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut