Comorile naturale ale României

Eforturile României de a-și diversifica sursele de aprovizionare cu energie și de a-și asigura, în timp, independența din acest punct de vedere continuă să prindă contur și prin recentul eveniment de semnare, de către două companii energetice și operatorul Sistemului Național de Transport (SNT) din România a declarației ceremoniale privind semnarea contractelor de transport al gazelor naturale încheiate în urma procedurii de rezervare de capacitate pentru punctul de intrare/ieșire în/din SNT-Tuzla – al gazelor naturale din Marea Neagră.

Cele două companii au rezervat capacitate pe conducta pe care operatorul urmează să o construiască pentru a se putea asigura preluarea și transportul în SNT al gazelor naturale ce vor fi exploatate de către concesionarii perimetrului Neptun Deep din Marea Neagră.

Este penultimul pas înaintea unei decizii de investiție, într-adevăr, mult așteptate și anunțate a fi luată la jumătatea acestui an, cu atât mai mult cu cât ea a fost amânată de ceva timp, parțial din rațiuni ce au ținut de contextul politic intern, de legislația din România. Revenind, conform celor transmise de Ministerul român al Energiei, contractul s-a semnat pentru perioada septembrie 2026 – septembrie 2042.

Totodată, prin această decizie, zona Mării Negre revine, iată, în discuție și pe agenda (politică) internă a țării noastre, dar ea rămâne, cum scriam nu demult, și pe agenda internațională, prin așa-numita inițiativă a Strategiei SUA la Marea Neagră, adoptată anul trecut de Congresul american.

Acum, este un orizont de așteptare, autoritățile române și-au exprimat speranța ca demararea lucrărilor de execuție a conductei și exploatare a zăcămintelor să înceapă cât mai curând cu putință. O astfel de măsură, cum spuneam la început, ar însemna ca gazul românesc să fie valorificat pe teritoriul țării noastre (dar nu numai), să fie utilizat în beneficiul consumatorilor autohtoni și, totodată, ar însemna o contribuție adusă la dezvoltarea economiei românești.

Construcția unui gazoduct de transport care să facă legătura între gazele naturale disponibile la țărmul Mării Negre și coridorul BRUA reprezintă un proiect de importanță majoră, strategică pentru România în ceea ce privește securitatea energetică, iar semnarea acestor contracte reprezintă condiția principală pentru dezvoltarea acestei infrastructuri.

Vorbind acum la modul general, se pare că revine tot mai mult în discuție în sfera publică subiectul potențialului neexploatat, în diferite sectoare, pe care țara noastră îl are, este și cazul resurselor gaziere. Acesta este doar un exemplu, însă trebuie să ne dea de gândit vizavi de multe alte bogății naturale pe care România le-a avut, sau pe care încă le mai are și care se impune să fie gestionate corect, chibzuit, mereu cu o privire în viitor, la generațiile care vor veni după…

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut