CNE: Structura anului școlar necesită propuneri concrete, nu doar declarații publice!

Consiliul Național al Elevilor critică faptul că până la acest moment nu a fost lansată o propunere de structură pentru anul școlar viitor și solicită Ministerului Educației să  urgenteze procesul de elaborare a unei propuneri „concrete, menite să urmărească stabilizarea structurii anului școlar și să răspundă la nevoile reale ale elevilor, în așa fel încât ea să poată fi discutată cu partenerii de dialog social în cel mai scurt timp”.

Solicitarea CNE vine după ce, în cursul acestei săptămâni, ministrul Sorin Cîmpeanu a prezentat în  spațiul public „o serie de ipoteze luate în calcul de Ministerul Educației în stabilirea structurii  anului școlar 2022-2023”, care ar presupune, pe de-o parte, modificarea perioadelor alocate cursurilor, prin introducerea unei vacanțe în luna octombrie și reintroducerea vacanței din luna februarie, cunoscută drept vacanța intersemestrială și, pe de altă parte,  modificarea numărului de zile de școală.

Reprezentanții elevilor readuc în discuție poziția exprimată în anii trecuți și solicită ca anul școlar să înceapă în prima zi de luni a lunii septembrie și să se încheie în prima zi de vineri a lunii iunie, „pentru a evita disconfortul termic accentuat și resimțit de toți actorii implicați în procesul instructiv-educativ, care se resimte în timpul verii, ținând cont de faptul că majoritatea unităților de  învățământ nu dispun de instalații de climatizare”.

În aceeași notă, cu referire la propunerea de prelungire a duratei cursurilor din anul școlar 2022-2023, CNE subliniază că Ministerul Educației „ar trebui să trateze cu  prioritate problematica planurilor-cadru de liceu și a reformelor necesare în sistemul de evaluare al elevilor” și atrage atenția că „nu există dovezi bazate pe cercetări în domeniul științelor educației care să ateste faptul că un număr mai mare de zile de școală înseamnă, automat, o calitate  crescută a actului educațional de la clasă”. „Din contră, calitatea este dată de mai mulți factori interdependenți, precum relevanța conținuturilor și competențelor livrate, formarea cadrelor didactice, perseverența elevilor, timpul petrecut de aceștia la școală și  oportunitățile de învățare. Ca atare, suntem de părere că modificarea numărului de zile de școală ar trebui să reprezinte o măsură subsecventă unor reforme mult așteptate în sistemul de educație” – arată CNE.

Reprezentanții elevilor atrag atenția și asupra faptului că structura anului școlar „nu trebuie să se muleze pe dorințele operatorilor din turism, ci viceversa”. „Educația reprezintă o piatră de temelie a oricărui stat, fiind necesar ca nevoile sistemului educațional și interesele  elevilor să primeze în fața celor ale operatorilor din industria sporturilor de iarnă, evitând astfel adoptarea unor măsuri într-o logică strict afaceristă. Indiferent de modul de împărțire al anului școlar, ne dorim o structură echilibrată  a acestuia, în care diviziunile să fie aproximativ egale din punct de vedere al numărului de săptămâni de cursuri” – spun aceștia.

CNE solicită „cu fermitate” Ministerului Educației să cheme la consultări reprezentanții elevilor, părinților și profesorilor, pentru a identifica „o structură  echitabilă” a anului școlar.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut