Cîmpeanu: 3.000 de lei pentru elevii cu nota 10 la Bacalaureat; 1.000 de lei pentru nota 10 la Evaluarea Națională

Guvernul a aprobat hotărârea privind acordarea de stimulente financiare absolvenților clasei a VIII-a care au obținut media 10 la Evaluarea Națională și celor care au promovat Bacalaureatul cu nota maximă în sesiunea iunie-iulie.

„Este vorba de un număr de 163 de elevi care au luat nota 10 la Bacalaureat și care vor fi premiați cu 3.000 de lei per elev și de 132 de elevi care au luat nota 10 la Evaluarea Națională. Aceștia vor fi premiați cu 1.000 de lei”, a precizat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în cadrul unei conferințe de presă susținute la Palatul Victoria, scrie AGERPRES.

Cîmpeanu a declarat că în ședința Executivului au fost adoptate și două hotărâri pentru actualizarea programelor de licență, respectiv a programelor de master.

Fructe și legume în valoare de 76.000.000 lei, pentru elevi

Programul-pilot „Masă caldă în școli” va continua în 150 de unități de învățământ din țară, iar elevii vor beneficia în acest an școlar, pe lângă produse de panificație și produse lactate, și de fructe și legume în valoare totală de 76 de milioane de lei, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Acesta a precizat că Guvernul a adoptat ordonanța de urgență privind continuarea programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 150 de unități de învățământ preuniversitar de stat. Programul „Masă caldă în școli” va avea în acest an o valoare de 46,4 milioane lei.

Totodată, în ședința de joi, Guvernul a adoptat hotărârea prin care este stabilit un buget în valoare totală de 501 milioane lei în vederea implementării Programului pentru școli.

„Este vorba de un program care vizează, în plus față de componenta deja cunoscută de lapte și produse lactate – în valoare de 167 milioane lei, în plus față de componenta cunoscută de produse de panificație – în valoare de 181 milioane de lei, avem și o componentă în valoare de 76 de milioane lei, care vizează fructe și legume proaspete pentru elevii din școlile din România. Până la incidența sumei de 501 milioane lei sunt măsuri educative”, a explicat el.

Ministrul a menționat că va fi posibilă redistribuirea în colectiv a produselor neconsumate. „O prevedere pe care o consider foarte importantă în această hotărâre de Guvern este posibilitatea redistribuirii în colectiv a produselor neconsumate. Știți că a fost o problemă cu ce se întâmplă cu acele produse care nu sunt consumate, nu sunt ridicate de elevi sau de părinți. Hotărârea de Guvern prevede posibilitatea de redistribuire în cadrul colectivului”, a precizat Cîmpeanu.

Stocul disponibil de teste COVID pentru școli este de aproape 250.000

Ministrul Educației a mai declarat că stocul disponibil de teste COVID pentru școli este de aproape 250.000, peste 5.000 de teste în fiecare județ, El a precizat că testarea profesorilor se va face și de către Direcțiile de Sănătate Publică.

„În măsura în care se epuizează acest stoc, dar văd că nu se consumă mai deloc din el, există disponibilitatea Guvernului de a reîntregi acest stoc. Au fost 1,3 milioane luni de zile și s-au folosit puțin peste 30.000. Testarea se va face nu numai pe baza acestor teste disponibile, dedicate școlilor, ci și de către Direcțiile de Sănătate Publică de la nivelul fiecărui județ, pentru că și cadrele didactice sunt cetățeni cu drepturi egale. Deci nu ne bazăm doar pe testele care sunt dedicate școlilor”, a declarat Sorin Cîmpeanu, întrebat fiind câte teste antigen sunt disponibile în acest moment pentru testarea profesorilor și elevilor.

3.500 de posturi noi în sistemul de învățământ preuniversitar

Numărul posturilor din sistemul de învățământ preuniversitar va fi mărit cu 3.500, în contextul în care clasele vor trebui să aibă mai puțini elevi și noi grădinițe își vor începe activitatea în această toamnă, a mai anunțat ministrul Educației.

„Toate aceste măsuri necesită un plus de resursă umană, acest plus de resursă umană necesită suplimentarea numărului de posturi, care a fost făcută prin hotărâre de Guvern pentru un cuantum de 3.500 de posturi, care se adaugă la cele 286.550 de posturi existente în acest moment în învățământul preuniversitar”, a precizat ministrul.

El a explicat că această suplimentare a posturilor este necesară având în vedere că 39 de grădinițe noi își vor deschide porțile, iar legea prevede reducerea numărului de elevi din clase.

„Legea 185 prevede reducerea numărului de elevi în clasă pentru învățământul primar la maximum 22 plus 3, adică 25 de elevi în clasă; pentru învățământul gimnazial la maximum 26 plus 3, adică 29 de elevi în clasă și pentru învățământul liceal, cu excepția clasei a IX-a, la 30 plus 3, adică 33 de elevi în clasă. Este nevoie de o creștere a numărului cadrelor didactice. Am spus cu excepția clasei a IX-a pentru că, în plus față de reglementările din Legea 185, există acel ordin de ministru din anul 2021 pe care l-am promovat pentru reducerea numărului de elevi în clasă, de la 28 la 26, respectiv 24 în funcție de filieră”, a menționat Cîmpeanu.

Rezultatele de la Titularizare arată un aspect trist și îngrijorător

În aceeași conferință de presă, ministrul Educației a declarat că rezultatele examenului de Titularizare de anul acesta arată un aspect „trist” și „îngrijorător”, având în vedere că doar 11.000 de candidați, dintr-un total de 34.000, au reușit să ia peste nota 7, subliniind că este nevoie de măsuri „integrate” care, pe de o parte, să redea demnitatea profesiei de dascăl și, pe de altă parte, să asigure un sistem de salarizare atractiv.

„Atunci când se prezintă 34.000 de candidați și doar 11.000 reușesc să ia peste nota 7, este un aspect în egală măsură trist și îngrijorător, pentru că sunt cei care vor să devină profesori. Atunci când avem 15 candidați care au obținut nota 1, atunci când avem foarte mulți candidați eliminați din examen, și nu vreau să intru în motivele pentru care sunt eliminați din examen, avem într-adevăr o realitate care ne nemulțumește. Va trebui să vedem cum putem să redăm atractivitatea carierei didactice, atractivitatea profesiei de dascăl prin măsuri integrate. Și aș vrea să nu fiu greșit înțeles, apreciez cei 130 de candidați (…) care au obținut nota 10 la Titularizare, apreciez rezultatele celor 11.000 de candidați, dar nu pot aprecia mai ales rezultatele acelor candidați care n-au luat nici măcar nota 5”, a declarat Cîmpeanu.

El a adăugat că măsurile pentru îmbunătățirea competențelor viitorilor profesori „exced” competențele unui singur minister. „Trebuie să fie măsuri integrate. Trebuie să fie măsuri care, pe de o parte, să redea demnitatea profesiei de dascăl, pe de altă parte, să asigure un sistem de salarizare atractiv, în așa fel încât cei mai buni absolvenți ai universităților românești să se îndrepte către cariera didactică”, a explicat ministrul.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut