Ceferiștii pichetează Prefecturile!

Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane și Federația Națională a Sindicatelor din Transporturi ELCATEL, organizații sindicale care reprezintă peste 30.000 de angajați, au anunțat că vor picheta simultan, miercuri, 17 februarie, între orele 12,30 – 13,30, sediul Guvernului României și al Prefecturilor din Cluj-Napoca, Craiova, Timișoara, Brașov, Iași, Galați și Constanța.

Principala nemulțumire a sindicaliștilor este legată de intenția amânării, până în aprilie 2022, a Legii 195/2020, care stipulează Statutul feroviarului. ”Noi am pierdut încă din 2001 grupele de muncă de care beneficia personalul din siguranța circulației, cum ar fi impiegații de mișcare, liniorii, acarii, revizorii de cale ferată, manevranții sau conductorii de tren. Abia anul trecut a fost aprobată Legea 195 privind Statutul feroviarului, care a fost promulgată de președintele Iohannis și care trebuie să intre în vigoare din 7 martie. Însă, acum există intenția ca aplicarea Legii să fie amânată până în aprilie 2022.”, spune Marius Mureșan, președintele Sindicatului Libertatea, filiala Cluj.

Miza acestei amânări este reducerea duratei de muncă pe care o prevede Statutul feroviarului, Guvernul nefiind pregătit să facă față unui val de pensionări, care ar duce la o criză de personal în sistemul feroviar. ”Principala noastră nemulțumire este legată de reducerea vârstei de pensionare cu 5 ani din vârsta standard, pentru personalul din Siguranța circulației. Avem mulți angajați care nu ar mai putea beneficia de această prevedere, dacă legea este amânată. Guvernanții spun că nu sunt pregătiți pentru aplicarea legii, deoarece ar urma să plece mult personal și nu-l pot înlocui, dar trebuiau să se gândească la asta până acum.”, mai spune Marius Mureșan.

Alte facilități care sunt incluse în Statutul feroviarului se referă ierahizările salariale în funcție de gradul de pregătire al angajaților, la permisele gratuite de călătorie pe calea ferată pentru ceferiști și membrii familiilor acestora, precum și la acordarea a 6 compensații salariale în cazul unor concedieri colective.

Pe de altă parte, cele două mari federații sindicale invocă și alte trei motive care stau la baza protestelor: lipsa cronică a investițiilor în infrastructura feroviară, lipsa investițiilor în materialul rulant și posibila falimentare a companiei CFR Marfă. Referitor la CFR Marfă, reamintim că aceasta era propusă pentru privatizare în 2013, iar în acel moment statul român a făcut o injecție de capital în companie pentru a-i șterge datoriile. Din păcate, privatizarea nu a reușit, iar Comisia Europeană consideră acea injecție de capital drept un ajutor de stat și a cerut returnarea întregii sume – circa 600 milioane de euro – către statul român, până prin lunile august – septembrie ale acestui an. Întrucât CFR Marfă nu se află într-o situație financiară favorabilă, este foarte probabil ca, dacă nu vor fi găsite soluții între timp, această obligație impusă de Comisie să ducă la faliment și, implicit, la concedieri de personal.

Federațiile sindicale mai soliccită schimbarea trenurilor vechi cu unele noi, achiziţionate din fonduri europene, cumpărarea a 150 automotoare Desiro noi din fonduri naţionale şi europene, includerea în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă a achiziţiei a 139 rame electrice noi, cursuri de formare profesională pentru angajații actuali și viitori, desfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, stoparea subcompensării CFR Călători şi păstrarea gratuităţii călătoriei studenţilor pe calea ferată.

Revenind la protestul de mâine din Cluj-Napoca, să mai spunem că la acesta sunt așteptați în jur de 100 de ceferiști – numărul maxim admis în această perioadă marcată de pandemie. ”Avem toate aprobările necesare, iar acum vorbesc întruna la telefon cu mai mulți colegi care vroiau să vină la protest, însă din cauza restricțiilor nu vor putea participa”, afirmă liderul sindical clujean.

Viorel Dădulescu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut