Care sunt cele mai populare și cele mai noi beneficii extrasalariale acordate angajaților

Cadourile în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetele cadou pentru ocazii speciale, sunt beneficiile pe care majoritatea angajatorilor (peste 85%) le oferă suplimentar salariaţilor.

Rezultatele unui sondaj realizat de EY arată că, la nivel general, 93% dintre angajatori oferă angajaţilor, pe lângă salariul de încadrare, diverse alte beneficii. Astfel, în topul celor mai populare beneficii se află tichetele de masă – cu 9 din 10 companii care apelează la acest stimulent adăugat la pachetul salarial.
De asemenea, mai mult de 85% dintre companii oferă cadouri în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetele cadou pentru ocazii speciale, precum sărbătorile de Paşte, Crăciunul, Ziua Copilului – 1 Iunie, 8 Martie etc. Decontarea contravalorii transportului la şi de la locul de muncă este o altă extra facilitate pe care 67% dintre angajatori o oferă propriilor salariaţi. În ierarhia beneficiilor urmează, în ordine descrescătoare ca pondere: primele de asigurare voluntară de sănătate şi/sau servicii medicale furnizate sub formă de abonament (60%), asigurări de viaţă şi/sau profesionale (aproape 40%), cotizaţii suplimentare la fondurile de pensii facultative (32%).

Noi beneficii, autorizate din ferbuarie

Începând din luna februarie 2023, angajatorii pot include în lista beneficiilor extrasalariale neimpozabile (această categorie intră în lista celor plafonate lunar la cel mult 33% din salariul de bază) şi „contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităţilor sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale căror activităţi sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum şi contravaloarea abonamentelor, oferite de acelaşi furnizor care acţionează în nume propriu sau în calitate de intermediar, ce includ atât servicii medicale, cât şi dreptul de a utiliza facilităţile sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual pentru fiecare persoană”.

Codul CAEN 9311 – exploatarea instalațiilor destinate evenimentelor sportive desfășurate în sală sau în aer liber (stadioane de fotbal, hockey, cricket, rugby, piste pentru cursele de automobile, câini, cai, bazine de înot si stadioane, stadioane de atletism, arene și stadioane pentru sporturi de iarnă, arene de hochei pe gheață, arene de box, terenuri de golf, piste de popice), precum și organizarea activităților sportive în săli sau în aer liber, pentru profesioniști sau amatori, de întreprinzători care dispun de instalații proprii, inclusiv administrarea și asigurarea personalului pentru a pune în funcțiune aceste facilități.

Codul CAEN 9312 – activități ale cluburilor sportive care, fie sunt cluburi profesioniste, semi-profesioniste sau de amatori, oferă membrilor lor ocazia de a se antrena în diverse sporturi. Această clasă include funcționarea cluburilor sportive (de fotbal, popice, natație, golf, box, sporturi de iarnă, șah, atletism, tir etc.).

Codul CAEn 9313 – Activități ale centrelor de fitness, include cluburi și centre de fitness și culturism.


Jumătate dintre firme sunt dispuse să crească bugetul pentru beneficii

Sondajul de specialitate relevă că opt din zece angajatori au afirmat că sunt la curent cu noutăţile fiscale prind beneficiile salariale, aşa cum sunt prevăzute de OUG nr. 16/2022, care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023. Dintre cei intervievaţi, doar trei din zece angajatori consideră că modificările legislative nu au vreun impact în politica de compensaţii şi beneficii. Cu toate acestea, 80% dintre respondenţi consideră că noile modificări legislative nu le impactează semnificativ bugetul alocat în prezent, astfel preconizează că nu vor suporta costuri suplimentare în mod substanţial.
La întrebarea privind varianta pentru care vor opta în cazul în care vor surveni modificări legislative cu impact asupra costurilor şi, astfel, vor fi nevoite să efectueze modificări ale politicii actuale de beneficii, jumătate dintre companii au declarat că, la nevoie, vor opera modificări ale categoriilor de beneficii, astfel încât să păstreze bugetul actual. Cealaltă jumătate dintre companii, se arată deschisă creşterii bugetului actual de compensaţii şi beneficii salariale.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut