Căianu, o comună mică cu datorii mari

• Interviu cu dl. Daniel Crișan, primarul comunei •

Aflată în Câmpia Transilvană, dar pe terenuri destul de deluroase, comuna Căianu înșiruie șase sate pe un perimetru de aproximativ 55 de km pătrați prin care șerpuiește DN 16 ce plecare din Cluj-Napoca spre Mociu.

Este una din unitățile administrativ teritoriale mici ale județului Cluj ce are în jur de 2.300 locuitori, aproape jumătate cât număra recensământul din 1956, rămânând o comună eminamente agrară, aici neexistând unități cu profil industrial sau meșteșugăresc.

Cu un permanent buget al subzistenței nu se poate vorbi despre o dezvoltare viguroasă a Căianului, chiar dacă, de câțiva ani, a beneficiat de câteva fonduri guvernamentale și europene, cu care s-a asigurat instalarea rețelei de apă și demarate lucrările de canalizare la Vaida Cămăraș și Căianu.

Pentru a consemna starea economică, financiară și a infrastructurii acestei comune renumită cândva prin crescătoria de fazani, ne-am adresat domnului Daniel Crișan, cel care și-a asumat acest prim mandat în septembrie 2020.

Rep: Domnule primar, Daniel Crișan, mi-a plăcut fraza dumneavoastră, oarecum metaforică, care motivează asumarea mandatului de edil-șef al comunei Căianu, după un stagiu de consilier local foarte activ în promovarea programelor de dezvoltare a comunei. Și îmi spuneați așa: „Până acum am salvat vieți omenești, iar acum trebuie să salvez comuna Căianu’’. Credeți în această certitudine?

Daniel Crișan: Rigorile profesiei mele de militar o să valideze această opțiune care îmi cere mari eforturi și proiecte eligibile, pe care trebuie să le generăm într-un climat de bună colaborare între Primărie, Consiliul local și conducerea județului care are responsabilități în dezvoltarea echilibrată a tuturor localităților din perimetrul său de competență.

Comoditatea nu mi-a fost prietenă și nici nu se v-a putea apropia de mine și nici de funcționarii din Primărie. Sunt de profesie pompier militar, am salvat multe vieți omenești și bunuri materiale, iar de acum trebuie să-mi salvez propria-mi comună de la datoriile mari ce le are și să depășim o anumită starea de inerție păguboasă.

Este neplăcut să spun că suntem una din cele mai sărace comune din această zonă a Câmpiei Transilvane, care nu are nici măcar 100 de metri pătrați de străzi, ulițe sau drumuri comunale cu înveliș asfaltic în satele Căianu, Bărăi, Vaida Cămăraș, Căianu Mic, Căianu Vamă și Văleni.

În întreaga comună, ca să vă mai dau doar un exemplu, nu dispunem decât de un sediu al Grădiniței din Vaida Cămăraș, unde frecventează cursurile doar copii de etnie maghiară, cei din restul satelor sunt aduși la centru unde-și desfășoară programul în bucătăria Căminului cultural și în sala de ședințe a Consiliului local.

Rep: Deci nevoia de investiții este suficient de bine motivată. În cele aproape șapte luni pandemice scurse de la preluarea mandatului, ce ați reușit să faceți pentru a reduce această dureroasă stare de austeritate?

Daniel Crișan: Prin câteva măsuri organizatorice am îmbunătățit activitatea funcționarilor din Primărie și relația lor cu publicul, iar pentru a ușura datoriile comunei, am renegociat unele prețuri contractuale care mi s-au părut exorbitant de mari pentru volumul lucrărilor angajate.

Spre exemplu, Strategia de dezvoltare a comunei pentru perioada anilor 2020 – 2025 a fost acceptată de fosta conducere la prețul de 90.000 de lei. După negocieri intense și bine motivate, am coborât prețul la 11.000 de lei. Un alt exemplu edificator este contractul Amenajamentelor pastorale ale comunei, unde suma acceptată a fost de 165.000 de lei, acum am reușit să negociez și să cobor suma la 100.000 de lei, deși această lucrare trebuia să se facă gratis de Camera Agricolă:

Rep: De aici putem desprinde concluzia că banul public se împrăștie destul de ușor de unele administrații publice locale, iar dumneavoastră, care sunteți de profesie militar, dar și întreprinzător privatizat, care ați și accesat cinci proiecte cu finanțare nerambursabilă, nu vă permiteți să irosiți banul public care provine din impozite și alte taxe datorate de persoane fizice și juridice.

Daniel Crișan: Am găsit comuna cu o datorie de 22 de miliarde de lei proveniți din lucrări de proiectare, consultanță, lucrări începute și neterminate, etc.

Bunăoară, la proiectul de introducere a rețelei de gaz metan, neconcretizat, s-au plătit 4 miliarde de lei în avans, deși nu îndeplineam condițiile cerute de proiect. Însă prin parteneriatul cu vecinii din Suatu, am reușit să salvez această sumă și să repunem în lucru investiția gazului pentru cele două comune.

Alte 14 miliarde s-au plătit în 2019, fără acoperire, la o firmă din Câmpia Turzii pentru asfaltat drumuri comunale. Banii au fost împrumutați din bancă cu dobândă, însă drumurile așteaptă asfaltul, iar firma este în situație falimentară. În situație oarecum asemănătoare se află și investiția canalizării de la Căianu și Vaida-Cămăraș, care este nefinalizată, abandonată și se depreciază deoarece firma contractantă din Satu Mare este pe butuci.

Rep: Care sunt prioritățile agendei dumneavoastră de lucru?

Daniel Crișan: Sunt multe, însă așteptăm sprijin bugetar. Menționez mai întâi faptul că am montat camere video în toate satele comunei, iar apoi continuă lucrările începute și neterminate, unele din ele le-am și nominalizat. Recent s-au terminat finisajele în clădirea școlii gimnaziale Căianu și urmează dotările, inclusiv a laboratoarelor disciplinare de studiu și sala de gimnastică. Apoi, după ce am isprăvit de reparat stațiile de autobuz și parcul de joacă al celor mici din Căianu, ne gândim la organizarea acestor spații și în satele componente, prioritate zero fiind sediul unei grădinițe de care să se bucure micuții noștri, care, de fapt, sunt viitorul acestei comune.

O altă mare și urgentă problemă se referă la recuperarea celor 8 miliarde de lei din impozite și amenzi, fapt ce mă determină să consult juriștii în sensul de a transforma aceste datorii în muncă contributivă în folosul comunității.

Avem în program să construim două capele la Căianu și Vaida Cămăraș, iar pentru tinerii comunei avem în lucru parcelarea și întăbularea mai multor pacele de teren care urmează să le atribuim pentru construcții de locuințe.

Între multele proiecte se află și negocierile cu Primăria Cluj – Napoca și Compania de Transport Public, de a prelungi traseul autobuzelor cu încă 3 km de la Corpadea până la Căianu, pentru a facilita deplasarea multor navetiști ce lucrează în municipiul reședință de județ.

Interviu realizat de Dumitru VATAU

Recomandat pentru dvs.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sari la conținut