Băncile sunt tot mai dispuse să negocieze un litigiu cu populația

Presiunea pusă de creșterea generalizată a prețurilor și de majorarea dobânzilor bancare a determinat băncile să accepte din ce în ce mai multe din cererile de negociere trimise de consumatori către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

De la începutul anului, 823 de consumatori au parcurs procesul de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală – soluție acceptată de ambele părți) ori au ajuns la o înțelegere directă cu băncile / IFN-urile (instituții financiare non-bancare – n.r.), după ce au apelat la CSALB. Conform datelor furnizate de instituție, față de perioada similară din 2021, creștere este de 85%.

De la începutul anului în curs, 2.002 de persoane s-au adresat CSALB, cu aproximativ 10% mai mulți decât în perioada similară din 2021. Doar 824 de cereri de ștergere a înregistrărilor din Biroul de Credit nu au putut face obiectul negocierilor în cadrul CSALB (248 în raport cu băncile și 576 în raport cu IFN-urile), urmând să se rezolve direct între părți sau să fie clasate.

Anul acesta a fost înregistrat cel mai mic procent de cereri respinse și cel mai mare număr de înțelegeri directe. Astfel, cererile respinse fără un motiv justificat reprezintă 4,7% din totalul cererilor (față de 16,7% în 2021), iar în urma solicitărilor făcute de CSALB către bănci, pentru unele cereri inițial refuzate băncile și-au reconsiderat opinia și le-au acceptat spre negociere. Numărul de cereri acceptate spre negociere din acest an este cu 32% mai mare decât cel înregistrat în 2021 (506 dosare în comparație cu 383 dosare). În 92% dintre negocierile purtate anul acesta în cadrul CSALB băncile și consumatorii au acceptat soluția propusă de instiutuție. De asemenea, sluționarea directă între comerciant și consumator s-a triplat față de anul anterior: de la 143 de cazuri în 2021, la 428 de înțelegeri directe în 2022 (dintre care 168 în raport cu băncile și 260 în raport cu IFN-urile).

„În 2022 au fost închise 102 procese în instanță, pentru că părțile au dorit și au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB. (…) În luna iulie, CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor, iar aceștia să recomande, soluționarea amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri. (…) Nu știm câte dintre aceste procese s-au încheiat la recomandarea judecătorilor, însă mai multe lucruri sunt certe: instanțele au fost scutite de peste 100 de procese consumatoare de timp, iar dacă în instanța clasică doar o parte câștigă, și cealaltă pierde, de această dată ambele părți aflate în litigiu au obținut beneficii. În afară de câștigul material, litigiile au fost soluționate gratuit pentru consumatori și în doar câteva zeci de zile, după mult timp petrecut în instanță.”, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Persoanele din orice județ al țării pot trimite cereri către CSALB, completând un formular online pe site-ul www.csalb.ro. În 15 zile după trimiterea cererii, banca/IFN-ul răspund dacă intră sau nu în negociere. Dacă banca acceptă, este desemnat un conciliator, totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță.

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele în derulare. Informații se pot obține la telefon 021-9414 (apel cu tarif normal).

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut