Activist clujean de mediu, navetist de București cu cel mai poluant mijloc de transport!

Deputatul independet de Cluj, Adrian Dohotaru, ales în 2016 pe listele USR, a încercat să pozeze în ultimii ani ca apărător al mediului și un luptător împotriva poluării medului. Se pare că însă că grija lui față de mediu e mai mult la nivel de declarații.

Spre exemplu, în cei patru ani de mandat, parlamentarul a preferat să călătorească mai mult cu cel mai poluat mijloc de transport și mai puțin cu mijloace mai puțin poluante. Astfel, începând cu 2016, Dohotaru a făcut naveta la București mai mult pe calea aerului decât cu mijloace de transport mai puțin poluante. Potrivit datelor obținute de ziarul Făclia de la Camera Superioară a Parlamentului României, în perioada 2016-2019, deputatul a avut 169 de zboruri pe ruta Cluj-Napoca-Otopeni şi retur.

În luna mai a acestui an, Dohotaru a încercat să afle date pentru a vedea diferența de poluare dintre tren, avion și mașină. În acest sens, i-a adresat ministrului Transportului o interpelare prin care a solicitat să i se comunice diferența de emisie de CO2 per km între un tren și un avion și o mașină, per pasager, la un număr mediu de pasageri pe ruta Cluj-București.

În răspunsul primit de la Ministerul Transporturilor se arată că la o călătoriei cu aeronavă Boeing 737 de la Cluj la București, valoarea emisiilor este de 0,14 kg CO2/pasager/km, la Airbus 318 este de 0,13 kg CO2/pasager/km iar la ATR de 0,09 kg CO2/pasager/km.

Un autoturism Dacia Logan cu norma de poluare EURO6 și motorizare pe benzină emite între 136-148 gCO2/km iar cel pe motorină emite între 134-150 gCO2/km.

În privința trenurilor, datele oficiale arată că acesta este cel mai ecologic mod de a călători. Efectul de seră a emisiilor de gaze pe kilometru în transportul feroviar este 80% mai puțin decât mașinile și mult mai mare decât la avioane.

Adrian Dohotaru

Dacă facem un calcul simplu reiese că în urma celor 53.235 de kilometri parcurşi de Dohotaru cu avionul în perioada 2016-2019 pe ruta Cluj-Napoca Otoponi și retur s-au emis cam 7.500 de kg de dioxid de carbon.

Întrebat de Făclia de ce a preferat cel mai poluant mijloc de transport, Dohotaru a spus că nu putea ajunge cu trenul la București decât noaptea, iar dacă își lua loc la cabina de dormit se trezea de foarte multe ori din cauză de vagonul se balansează foarte tare și nu se putea odihni. Totodată, parlamentarul s-a arătat foarte ofensat pentru faptul că trebuie să dea explicații cu privire la mijloacele de transport folosite pentru a ajunge la Parlament, precizând că această abordare „nu este jurnalism”. De altfel, parlamentarul a ținut să-i transmită redactorului ziarului Făclia că îi va bloca apelurile pentru a nu-l mai putea suna, după care a închis telefonul.

Nu știm dacă o astfel de atitudine este demnă pentru un demnitar plătit din bani publici. Nu știm nici dacă datele primite de Dohotaru de la Ministerul Transporturilor îl vor convinge să nu mai circule cu avionul.

Ce știm însă că Dohotaru nu mai candidează pentru un nou mandat de parlamentar.

Cosmin PURIȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut