Women Rally 2019: Pentru că și femeile iubesc mașinile!

Pasionată de sportul cu motor încă din copilărie, a practicat inițial kartingul, iar mai târziu a fost angrenată în organizarea unor competiții de raliu de talie națională, alături de soțul său, Horațiu Savu, multiplu campion național de raliuri și maestru al sportului.

Cu o experiență consistentă în organizarea competițiilor de profil, Laura Savu spune că a gândit Women Rally „ca pe un proiect de încurajare a femeilor de a deveni mai încrezătoare în abilitățile lor la volanul unei mașini, de a depăși orice inhibiții și de a reuși să se conecteze cu mașina personală, astfel încât să creeze o relație de prietenie cu aceasta”.

Primele două etape ale Campionatului Național Women Rally 2019 s-au desfășurat la Alba-Iulia (10 – 12 mai), respectiv Timișoara (21-23 iunie), reunind zeci de șoferițe, din toată țara.

Despre etapa a 3-a, de la Cluj-Napoca, despre pasiunea pentru motorsport, despre proiectul Women Rally, în general – în interviul acordat de Laura SAVU cotidianului Făclia.

 – De… unde și de când pasiunea dvs pentru motorsport?

– De la vârsta de 7 ani, când m-am urcat prima dată într-un kart și am parcurs câteva ture, am fost atât de fascinată, încât în fiecare zi îmi doream să fac asta.

– Unde ați practicat kartingul? Cine v-a fost antrenor?

– Am practicat kartingul 10 ani, alături de echipa de la Casa Pionierilor și Șoimilor Patriei Făgăraș, orașul meu natal, sub îndrumarea domnului profesor Virgil Vintilă, care ne-a învățat primii pași în karting, cum să luăm decizii singuri și cum să ne descurcăm pe pistă, fapt care, zic eu, ne-a ajutat ulterior, în viață.

– Ce a urmat după karting, care să vă țină aproape de motorsport?

– O bună perioadă de timp am stat departe de sportul cu motor, pe parcursul anilor de studenție la Facultatea de Stomatologie Cluj-Napoca, bucurându-mă doar de kilometri parcurși cu propria mașină.

– În ce context l-ați cunoscut pe soțul dvs, pilotul de raliuri Horațiu Savu, și în ce măsură întâlnirea și apoi căsătoria cu el v-au impulsionat, să zic așa, în continuarea acestui „drum”, al motorsportului?

– Pe soțul meu l-am cunoscut pe vremea când era organizatorul Raliului Clujului, lucru care m-a impresionat și mi-a dat șansa de a relua contactul cu lumea motorsportului. Au urmat 9 ani de organizare a acestui raliu, alături de participarea lui Horațiu în Campionatul Național de Raliuri, timp în care am aprofundat regulamentele și cerințele organizării unor astfel de competiții.

– Ați avut un gând „special” atunci când ați inițiat proiectul Women Rally? Ce anume v-a determinat să inițiați o competiție de motoare exclusiv pentru femei?

– Gândul special care a guvernat crearea Women Rally a fost acela de a oferi doamnelor și domnișoarelor aceleași posibilități de a-și demonstra abilitățile la volan ca și în cadrul raliurilor adevărate, dar, cu amendamentul de a-și putea utiliza mașinile personale, de zi cu zi, creând astfel o legătură aparte, mai puternică, cu acestea. Și, pentru că nimeni nu mai făcuse așa ceva, m-am gândit că Women Rally ar putea fi legătura dintre sportul amator și cel profesionist, la feminin.

– Cum au privit doamnele, prietenele dvs, pacientele dvs (pentru că sunteți medic stomatolog) această inițiativă? Dar bărbații din anturajul dvs și al familiei dvs?

– Majoritatea participantelor au primit cu bucurie  ideea acestui proiect dedicat lor. La prima ediție au existat și câteva persoane care au avut o mică reținere, însă pe măsură ce lucrurile au evoluat, iar promovarea, împreună cu explicațiile noastre, și-au atins scopul, lumea s-a deschis, rezultând, până la final, o mare familie.

Am fost plăcut surprinsă de reacția pozitivă a celor din jur, apariția unui nou proiect reprezentând o nouă provocare pentru toată lumea.

Există un nucleu de pasionați care apreciază orice competiție automobilistică, indiferent de persoanele care se află la start, atâta vreme cât este bine organizată. Noi am avut o vorbă: dacă bărbații s-au făcut „Master Chefi”, cineva trebuia să rămână să concureze și cu mașinile!

Bineînțeles, au existat și câteva comentarii răutăcioase, dar concurentele noastre au dovedit cu brio că prejudecățile din trafic sunt complet neîntemeiate în zilele noastre.

– Ce a fost cel mai greu în organizarea primei competiții? Care au fost reacțiile de după această competiție?

– Cel mai greu a fost faptul că ne-am hotărât târziu să organizăm prima ediție, în 2018, hotărârea fiind luată la începutul lunii iulie, confruntându-ne cu perioada de vacanțe din luna august. Dar, pentru că știam ce avem de făcut, iar ideea dospise destul, spargerea tiparelor a fost floare la ureche. Trebuie să menționez că a existat un nucleu de prieteni fără ajutorul cărora nu ne-am fi hotărât să începem acest proiect.

Reacțiile post eveniment au fost deosebit de favorabile, o foarte mare parte din media acordând o atenție sporită acestui nou tip competiție. Concurentele au fost deosebit de încântate de atmosfera generată pe parcursul întregului eveniment, dovadă că o mare parte dintre ele sunt nelipsite de la startul etapelor din acest nou sezon.

– Ce înseamnă, acum, Women Rally? Ce presupune, ca efort de organizare, această competiție, anunțată pentru mijlocul lunii septembrie, la Cluj-Napoca?

– Astăzi, Women Rally înseamnă un Campionat Național, desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv, campionat care are prevăzute în acest an trei etape: Alba-Iulia, Timișoara și Cluj-Napoca.

Dacă la prima ediție am avut la start 33 concurente, acum, înainte de etapa de casă, cu o săptămână înainte de închiderea înscrierilor avem aproximativ 60 de mașini la start, ceea ce ne onorează și este un indicator fidel al faptului că ne-am descurcat bine până acum.

Bineînțeles, efortul pentru organizarea deosebită pe care ne-o dorim a crescut direct proporțional cu valoarea evenimentului, care s-a extins și în alte direcții, la Cluj având, de exemplu și o manifestare conexă – Kids Karting Experience, manifestare care se va derula pe tot parcursul zilei de vineri, 13 septembrie.

– De unde sunt doamnele care s-au înscris până acum și în ce domenii profesează?

– Avem participante din toată țara – Cluj, București, Constanța, Brașov, Timișoara, Arad, Sibiu, Covasna, Alba, Bihor -, și chiar din afara țării.

Deoarece una dintre ideile de bază de la care am plecat a fost aceea de a include și o latură de socializare și networking, am reușit să adunăm sub umbrela Women Rally concurente care activează în diverse domenii, dar care sunt unite de aceeași pasiune.

– À-propos de profesii: cum se împacă stomatologia cu motorsportul? Cât timp alocați profesiei și cât vă mai rămâne pentru pasiune?

– Stomatologia, după atâția ani de școală, rămâne în esență o meserie tehnică, având foarte multe lucruri în comun cu motorsportul, doar că la o scară mult mai mică.

Cu un target așa de ambițios ca cel de anul acesta, stomatologia a trecut ușor pe planul secund, dar zâmbetele frumoase ale participantelor la finalul competiției suplinesc activitatea din cabinet.

– Aveți colege de profesie care vă împărtășesc pasiunea?

– Ca o acțiune conexă a evenimentelor Women Rally, în urma strângerii unor sume considerabile, anul trecut, în cadrul licitației cu scop caritabil din timpul dineului oficial, am reușit să demarăm campania “Dinți îngrijiți, copii fericiți”, pe parcursul căreia ni s-a alăturat Lacalut, devenind totodată și partener Women Rally. Așa că, pasta și periuțele de dinți nu lipsesc niciodată din apropierea circuitelor noastre, având colege care promovează măsurile de igienă orală, cât și colege care participă la competiție.

– Cine vă sprijină în organizarea Women Rally?

– Am fost plăcut surprinsă să văd cât de multă lume a răspuns pozitiv și a venit în sprijinul organizării Women Rally: parteneri, sponsori, oficialități locale, pasionați, prieteni.

Bineînțeles, avem o echipă rodată, care știe să pună în aplicare ideile noastre.

– Are această etapă, a 3-a, de la Cluj, a Women Rally 2019, ceva deosebit față de cele organizate la Alba-Iulia și Timișoara?

– Pentru cea de a 3-a etapă a Campionatului Național Women Rally, mai ales că va fi etapa de casă, avem o mare surpriză, însă aceasta va fi făcută publică în cadrul conferinței de presă care va avea loc înainte de eveniment, în sala de conferințe de la Cluj Arena.

– Concret, în ce vor consta probele și câte câștigătoare vor fi? Care vor fi criteriile de departajare? 

– Sunt două manșe a câte două ture fiecare, concurentele fiind împărțite pe clase, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului mașinii cu care se prezintă la start, o clasă aparte fiind aceea a sportivelor care au avut sau au licența de pilot profesionist.

Deci vor fi patru clasamente pe clase, respectiv un clasament general.

– Succes!

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie