Votul într-un singur tur: dictatul minorităţii

ILIE CĂLIAN

Ziua de mîine este cea a unui mare tur de forţă al lui Emil Boc: va trebui să treacă prin Parlament proiectul de buget pe anul 2012 (ceea ce va reuşi prin maşinăria de vot a Coaliţiei, fără a ţine cont de amendamentele propuse de Opoziţie) şi să-şi asume răspunderea pe proiectul de lege privind comasarea alegerilor şi, la înghesuială, pe legea privind promovarea judecătorilor la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. După cum vedeţi, excepţia constituţională a asumării răspunderii guvernului a devenit o practică banală a Guvernului Boc, care, întotdeauna cînd este vorba de a supune dezbaterii proiecte de legi dubioase, preferă, în locul dezbaterilor, asumarea răspunderii, transformînd astfel Parlamentul (Legislativul) într-o anexă a Guvernului (Executivul), cu sprijinul Curţii Constituţionale, dirijate de Traian Băsescu.

Am mai scris despre încăpăţînarea “suspectă” a lui Băsescu şi Boc de a comasa alegerile locale cu cele parlamentare şi alegerea primarilor (şi nu numai a lor) din primul tur de scrutin. Explicaţia cu economisirea a 20 de milioane de euro este ridicolă, în condiţiile în care pentru anul viitor Boc a majorat bugetele pentru Preşedenţia lui Băsescu, pentru “Servicii”, pentru achiziţiile Guvernului, în schimb nu este capabil să “absoarbă” banii de la Uniunea Europeană (întrucît de acolo nu se pot fura comisioane).

De fapt, Boc doreşte ca, prin prelungirea mandatului primarilor (practic, cu cinci luni), să le acorde celor din “aparat” şi clientelei politice şansa de a toca aiurea alţi bani din fondul de urgenţă al primului ministru, în aşa fel, încît să poată cumpăra voturi. Astfel, PDL şi UNPR ar putea să-şi consolideze poziţiile, în localităţile unde au primari, şi să cumpere alţi primari pînă în noiembrie 2012, ori să încline balanţa preferinţelor electorale ale unor consilieri locali. Pe lîngă PDL şi UNPR, cîştigătoarea sigură a sistemului va fi UDMR, care are şansa nu doar de a-şi menţine poziţia, dar şi de a cîştiga mai multe posturi de primari şi preşedinţi de consilii judeţene. “Secretul” cel mai important este alegerea din primul tur.

Să explic cum e cu “economia” prin organizarea alegerilor comasate şi cu un singur tur de scrutin. Într-un oraş cum este Cluj-Napoca s-ar putea înscrie, pentru postul de primar, cel puţin şase candidaţi. Pentru candidatul UDMR vor vota toţi maghiarii, adică vreo 17% din populaţia cu drept de vot. Însă, întrucît populaţia românească nu se va prezenta la vot într-o proporţie mai mare de 50% – şi chiar dacă vor fi mai mulţi, cam tot acolo “ieşim” la calcule -, cei 17% se vor transforma în 24%. Ceilalţi cinci candidaţi îşi vor disputa restul de voturi. Desigur, există şanse ca unul dintre ei să “ia” peste 25% din restul voturilor. Dar dacă voturile românilor se împrăştie în proporţie de cam 15% la fiecare din cei cinci?! Totuşi, chiar şi în această situaţie, cel care ar cîştiga cu 25% din votul electoratului românesc, n-ar reprezenta (în condiţiile participării la vot de 50%) decît o minoritate de 12-13%. Vedeţi, prin urmare, că, practic, alegerea dintr-un singur tur de scrutin(a primarului, preşedintelui consilului judeţean sau a parlamentarului) impune, pînă la urmă, dictatul unei minorităţi (etnice, sau de partid, sau supusă unui anume grup de afaceri).

Desigur, nu va obţine PDL toate voturile – dar PDL este dispus să facă orice concesii pentru UDMR şi UNPR, cu scopul ca aceştia să-l susţină în continuare la guvernare. Nu pe el, pe partid, sau pe Boc şi acoliţii săi, ci pe Băsescu – singurul om din ţară care are nevoie de un partid sau o coaliţie care să-l susţină în ultimii doi ani de mandat.

Articole din aceeasi categorie