Turda: Opt noi proiecte de dezvoltare urbană

Primarul municipiului Turda, Cristian Matei, a relatat, într-un interviu acordat cotidianului ”Făclia”, despre noile proiecte de dezvoltare urbană care se vor derula în municipiu, începând cu acest an.

Reporter Făclia: Vă revine meritul unor realizări majore în bunul mers al vieţii de zi cu zi a oraşului. Nu numai că Turda dispune, la ora actuală, de transport în comun cu autobuze electrice, eliminându-se, astfel, una dintre sursele de poluare, dar municipiul este lider național, între municipiile reședință de județ, la atragerea de fonduri europene în proiecte menite să schimbe concret aspectul urban. Urmează să puneţi în mişcare alte opt proiecte importante, în beneficiul cetăţenilor.

În aceste zile aţi convocat antreprenorii firmelor VIAROM, ACSA, CRIDOV și WALHALLA, care efectuează lucrări de modernizare a infrastructurii, pentru informări privitoare la şantierele din Cartierul Băi şi de strada 22 Decembrie 1989.

Aţi anunţat, totodată, deschiderea altor puncte de lucru din Proiectul european de mobilitate urbană, precum şi a Proiectelor Oprișani 3A și 3B.

Primarul Cristian Matei: Sunt multe aceste convocări despre care ați vorbit, facem cam două pe săptămână, dar abia acum am considerat că e bine ca și cetățenii orașului nostru să cunoască echipele de coordonatori de proiecte, cât și pe cele ale antreprenorilor. Se lucrează cu foarte mulți antreprenori, pentru că sunt foarte multe proiecte și avem anumite tronsoane de artere publice, precun strada 22 Decembrie 1989, care presupun lucrări mult mai ample, comparativ cu celelalte căi de circulație urbană.

Proiectul european de mobilitate urbană are patru coridoare, fiecare foarte bine delimitat și proiectat și urmează să intre în execuție. Au avut loc toate licitațiile, îi cunoaștem pe toți cei care le-au adjudecat. Pe lângă refacerea tramei stradale, pe toate rutele pe care circulă noile autobuze electrice vor fi întreprinse lucrări  la standarde europene. Pe lângă aceste lucrări, a intervenit și Proiectul Companiei de Apă, demarat în 2014. Azi, Compania de Apă lucrează în paralel cu Primăria. Avem și Gazul, care și-a elaborat astfel bugetul și investițiile încât lucrările să se deruleze în paralel cu cele executate de Municipalitate pentru refacearea păturii asfaltice pe arterele de circulație. La fel și Electrica, pentru împământarea cablurilor.

Precum se știe, în administrarea fondurilor europene, după finalizarea lucrărilor de reparații și modernizare a arterelor de circulație, nu mai este voie, timp de cinci ani, să se facă spărturi în carosabil, pentru alte lucrări. Noi avem grijă să nu creăm disconfort populației prin șantierele de pe arterele orașului. Lucrările trebuie să fie coroborate între antreprenorii fiecărei instituții care lucrează cu fonduri europene. Trebuie să vă spun că pe  strada 22 Decembrie 1989 avem treceri de cale ferată, iar la acestea pot lucra numai firme acreditate, pe care noi a trebuit să le ordonăm să lucreze una după alta, ca să nu se oprească șantierul din cauza activităților uneia dintre ele. Toate grupurile de străzi la care lucrează antreprenorii sunt împărțite după niște criterii. Această prioritizare a grupurilor de străzi s-a făcut la începutul anului trecut, în momentul în care ne-au sosit toate finanțările. Au durat mult procedurile de finanțare, așa precum știm cu toții, birocrația este mult prea mare.

Reporter Făclia: De la Bruxelles au venit cuvinte de laudă pentru modul în care administrați lucrările efectuate cu fonduri europene. 

Primarul Cristian Matei: Eu zic că laudele au venit pentru echipa mea, pe care, e drept, eu am crescut-o. Am căutat să aduc numai profesioniști, fiecare pe domeniul lui. Încă avem nevoie de specialiști, pentru că sunt foarte multe proiecte, noi suntem puțini în acest moment. Am reușit să conving și șefii de servicii din Primărie să se implice în proiectele europene. Zilele trecute am lucrat la noua organigramă a instituției, o vom lansa la începutul lunii februarie. Ea conține suplimentări de personal pe sectorul proiecte europene. Și am reușit să facem și un film care prezintă echipa pentru proiecte europene, cu fiecare membru și pe ce proiect este activ.

Reporter Făclia: Să le prezentăm publicului cele opt noi proiecte de dezvoltare urbană ale Municipalității, anunțate pentru finanțare chiar azi, prin Memorandumul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației.

Primarul Cristian Matei: Cele opt proiecte vizează • reabilitarea și modernizarea clădirii Teatrului ”Aureliu Manea” – 5 milioane de euro; • restaurarea clădirii fostei Judecătorii (Piața Republicii nr. 5) și transformarea ei în Centru de cultură, artă și tradiții – tot 5 milioane de euro; • amenajarea unei zone de agrement și construirea unui Centru multifuncțional în Parcul Mare al orașulu – 5 milioane de euro; • construirea  unui Centru medical și de agrement, multifuncțional, în Băile Sărate Turda – 5 milioane de euro. Va fi un prim pas pentru ”domesticirea” zonei Băile Sărate, care, în acest moment, este cam sălbatică. În noiembrie 2016, Băile Sărate au adus municipiului statutul de stațiune balneoclimatică. Acolo este un lac sărat, format în mod natural. Dorim să îl includem în acest centru multifuncțional. Vom face și alei de promenadă, în  pădurea de lângă lac, ceva în genul stațiunii Sovata, cu alei făcute din lemn.

Din acest an vor fi mai multe surse de finanțare pentru activitatea balneoclimaterică; • restaurarea și dotarea Creșei „Poiana cu Castani”; • reabilitarea, extinderea și dotarea Grădiniței ”Dr. Ion Ratiu”; • reabilitarea, extinderea și dotarea Grădinței cu program prelungit ”Sfânta Maria”, plus Creșa nr. 5; • extinderea Casei rurale și înființarea Secției etnografice a Muzeului de Istorie Turda. Nu a fost niciodată un astfel de cumul financiar pentru proiecte urbane. Pentru educație sumele sunt binevenite. Natalitatea este în creștere în municipiu. Șomajul lipsește cu desăvârșire. Turda este un oraș tot mai interesant și datorită performanțelor administrației publice. La Turda este cel mai mare inel de autostradă din România, ceea ce spune foarte mult. Partea turistică este foarte bine dezvoltată și avem șapte/opt proiecte pe acest segment economic, care sunt în curs de implementare. În curând vom începe o lucrare de reamenajare istorică la Mormântul lui Mihai Viteazul.   

Reporter Făclia: Apropo de Muzeul de Istorie: expoziția temporară ”Scris. Citit”, deschisă până la 31 martie, este absolut remarcabilă. Muzeul a devenit un prim reper educațional, prin programele speciale dedicate copiilor. Am toate argumentele pentru a face această afirmație: este cel mai atractiv Muzeu de Istorie din România și cu cel mai performant program de pedagogie muzeală din țară.     

Primarul Cristian Matei: Nu numai Muzeul de Istorie… Teatrul ”Aureliu Manea” a fost ridicat, de două săptămâni, la rangul de Teatru Național. Eu sunt preocupat în mod deosebit de activitatea culturală din municipiu. Am înțeles că trebuie să fie sprijiniți toți managerii de instituții culturale, la fel cum sunt sprijiniți cei din învățământ și sănătate. Avem la Turda și o expoziție cu lucrări de artă restaurate. Eu sunt încântat și de expozițiile de pictură, la fel ca și artiștii plastici. Avem în acest oraș nenumărate talente… Cornel Vana, Cristina Oprea, mulți, mulți alții… 

Reporter Făclia: După Eurovision la Salina Turda, ce alte proiecte preconizați pentru acest cel mai vizitat punct turistic din România? 

Primarul Cristian Matei: La următorul interviu vă voi prezenta un proiect inedit de marketing pentru Salina Turda. Acest proiect va aduce cu aproximativ 200.000 de vizitatori în plus, anual. Va fi o surpriză, dar nu vă spun nimic în acest moment… Și avem un proiect și mai senzațional decât astrala Salină: o nouă mină, pentru amenajarea căreia facem acum demersurile de atragere a fondurilor. Avem plăcuta surpriză să aflăm că vom obține fonduri comunitare pentru derularea acestei lucrări. În proiectele noastre este și construcția unui aqua park, pe un teren de 7 hectare. 

Reporter Făclia: Care dintre proiecte vă este pe placul inimii?

Primarul Cristian Matei: E a treia surpriză! Nu vi-l pot descrie acum, este în curs de procesare. Dar dintre proiectele implementare, cel cu autobuzele electrice este pe placul inimii mele. Nu uit să vă spun că am promis turdenilor că voi asfalta fiecare stradă din municipiu. Este un proces mai anevoios, cu multă muncă, în Turda sunt încă străzi de pământ, fără rezistența necesară pentru a fi asfaltate. E nevoie de săpătură de 60 de centimetri, întăritură, straturi de beton, până la pătura asfatică. Plus rigole, trotuare, borduri. Dar când străzile întregului oraș vor fi asfaltate, nu vom mai avea probleme cu curățenia.

Carmen FĂRCAȘIU

Articole din aceeasi categorie