Triaj telefonic al pacienților, la programarea pentru tratament în cadrul unităților balneare

Pacienții care vor beneficia de tratament în cadrul unităților balneare vor fi programați și informați cu privire la regulile de distanțare socială, siguranță și igienă ce trebuie respectate.

Conform Ordinului ministrului Sănătății privind măsurile necesar a fi implementate în cadrul unităţilor care desfășoară activități de tratament balnear, publicat, luni, în Monitorul Oficial, pentru programare, unitatea balneară are obligația efectuării unui „triaj telefonic” al pacienților. De asemeni, programările vor fi realizate „cu evitarea, pe cât posibil, a contactului între pacienți”.

„La intrarea în unitatea balneară se va efectua în mod obligatoriu un triaj epidemiologic de către un asistent medical instruit. Triajul epidemiologic constă în măsurarea temperaturii cu termometrul noncontact, iar temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius. În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3 grade Celsius, se recomandă repetarea măsurării temperaturii după o perioadă de 2-5 minute de repaus. Dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3 grade Celsius sau/și prezența de simptome respiratorii și/sau alte semne/ simptome de boli infectocontagioase acute, pacienții nu sunt primiți în incinta unității balneare și li se anulează în mod obligatoriu programarea. Totodată, unitatea balneară le va recomanda acestora să ia legătura cu medicul de familie” – informează Ministerul Sănătății.

Potrivit Ordinului, pacienții care intră la consultație/ tratament balnear sunt obligați să completeze o declarație pe propria răspundere cu privire la virusul SARS-CoV-2. Unitatea balneară trebuie să se asigure că pacienții care intră la consult/ tratament poartă mască de protecție și protecție pentru încălțăminte. De asemeni, personalul cabinetului medical și al bazei de tratament trebuie să fie echipat corespunzător, conform normativelor în vigoare, „cu precizarea că mănușile vor fi schimbate la fiecare pacient consultat/ tratat”. Un medic specialist desemnat de unitatea balneară va efectua un instructaj specific pentru fiecare categorie de personal privind programul de lucru, desfășurarea activităților specifice funcției, respectarea circuitelor și folosirea echipamentului de protecție.

„În cadrul unității balneare/ cabinetelor medicale individuale recepția va funcționa cu un singur angajat pe tură, cu mijloace de protecție (vizieră sau panou transparent, halat de protecție, mănuși de unică folosință). Pentru accesul personalului în unitatea balneară se recomandă, atunci când este posibil, ca intrarea să se realizeze printr-o cale de acces diferită de cea a pacienților. La intrarea personalului în tură se va realiza termometrizarea acestuia de către o persoană desemnată în acest sens. Totodată, personalul unității balneare are obligația de a curăța și dezinfecta încălțămintea de la intrarea și ieșirea din tură. Se recomandă pe cât posibil evitarea contactului între personalul unității balneare, cu menținerea distanței de 2 m în timpul interacțiunilor profesionale. Personalul care efectuează proceduri de tratament se va spăla în mod obligatoriu cu apă și săpun minimum 20 de secunde și își va dezinfecta corespunzător mâinile și antebrațele înainte și după efectuarea fiecărui tratament” – mai prevede Ordinul.

Sălile de așteptare trebuie să fie dotate cu recipiente ce conțin substanțe dezinfectante pentru pacienți, fiind recomandat ca în sala de așteptare să fie un singur pacient, care urmează să fie consultat/ tratat. În cazul în care în sala de așteptare se află mai mulți pacienți, unitatea balneară trebuie să asigure o distanță minimă de 2 m între aceștia. Totodată, este recomandată introducerea unui interval de timp de minimum 15 minute între consultații, în scopul aerisirii și efectuării dezinfecției cabinetului și instrumentarului și schimbării echipamentului medical.

Conform Ordinului, accesul în cabinetele de consultații și tratament fizic nu este permis pacienților însoțiți de aparținători, cu excepția pacienților cu dizabilități, care au nevoie de însoțitor, a pacienților minori sau pacienților cu afecțiuni grave, care obțin acceptul medicului curant. De asemeni – prevede ordinul -, în sala de kinetoterapie și în celelalte încăperi folosite pentru tratament fizic se va efectua „distanțarea echipamentelor la 1,5-2 metri unul de altul, eventual amplasate în zigzag, dacă spațiul permite”. În aceste încăperi vor beneficia de tratament „maximum doi pacienți concomitent, împreună cu terapeutul, cu respectarea distanței de 2 metri”.

Potrivit reglementărilor, în cazul sălilor de kinetoterapie/ tratament fizic cu suprafețe mai mari de 12 mp, pot beneficia de tratament „mulți pacienți, cu respectarea următoarelor condiții: distanțarea echipamentelor la 1,5-2 metri unul de altul, alocarea a 4 mp/ pacient, iar kinetoterapeutul coordonează grupul respectând distanța de 2 metri dintre pacienți”. La sfârșitul fiecărei proceduri de kinetoterapie/ tratament fizic, sălile și echipamentele trebuie dezinfectate.

Efectuarea procedurilor de aerosoloterapie și, respectiv, hidrotermoterapie în spațiu închis, este contraindicată.

Ordinul MS mai prevede că în cabinete/ săli de tratament/ holuri/ grupuri sanitare se vor amplasa recipiente cu dezinfectanți. Bagajele pacienților se vor depozita în compartimentele special destinate, care vor fi dezinfectate după eliberare, sau se vor depozita într-un spațiu bine delimitat, în saci de unică folosință, etichetați cu numele pacientului. În recepția unității balneare și în sălile de așteptare trebuie afișate în locuri vizibile instrucțiuni cu privire la regulile de conduită și circuitele impuse pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Personalul unității balneare va fi obligat să se spele frecvent pe mâini cu apă și săpun și să utilizeze soluții dezinfectante. De asemeni, este obligatorie dezinfecția regulată a cabinetelor medicale, spațiilor destinate pacienților, mobilierului din sala de așteptare etc. Este obligatorie aerisirea sălilor de consultație/ tratament după fiecare pacient, dar și dezinfecția tuturor dispozitivelor medicale. Totodată, sunt obligatorii schimbarea regulată a măștii de protecție și a mănușilor și curățarea și dezinfectarea vizierei, când este cazul – mai prevede Ordinul ministrului Sănătății.

M. T.

Articole din aceeasi categorie