Teatrul de Păpuşi “Puck” Cluj-Napoca

WonderPuck 2019: 3 zile, 9 ţări participante, peste 40 de spectacole!

13 – 15 septembrie

Cea de a III-a ediţie WonderPuck îşi deschide oficial porţile în foarte scurt timp, ziua de vineri, 13 septembrie, programând nu mai puţin de 12 spectacole (8 în Piaţa Unirii; 4 în Piaţa Muzeului).

Este un WonderPuck care, pe lângă tradiţionalele spectacole de teatru păpuşăresc, alocă în program spaţiu generos spectacolelor pentru adolescenţi şi tineri, la care se adaugă melanjul artelor, îmbinarea artei teatrale cu artele vizuale, plusul de interes venind dinspre atelierele destinate familiilor, destinate actorilor şi studenţilor facultăţilor de profil din ţară. Este practic parteneriatul cu Facultatea de teatru şi film a Universităţii Babeş-Bolyai, respectiv cel cu Universitatea de Artă şi Design. Dacă eeste să nuanţez, atunci pot aminti workshop-ul “Hanneschen-Theater”, susţinut de Frauke Kermmerling (manager al Teatrului Hanneschen din Koln).

Invitaţii sunt din nu mai puţin de nouă ţări: Rusia, Ungaria, Olanda, Italia, Spania, Turcia, Marea Britanie, Ungaria şi România, în acest din urmă caz, fiind prezente la WonderrPuck aproape toate companiile de stat şi o parte dintre cele particulare.

Ziua de vineri, 13 septembrie

Sunt programate în cele două spaţii un număr de 12 spectacole. Astfel, în Piaţa Unirii pot fi văzute, Elfi de alamă şi lemn (Csaba Mehes and the Brass in the Five (Ungaria), Isprăvile lui Păcală (Teatrul Regina Maria, Oradea), Ridichea uriaşă (Teatrul Arlechino, Braşov), Copacul magic (Teatrul de Umbre “Cengiz Ozek”, Turcia), Madam Pove spune povestea Turtiţa rumenită (MiniReactor Cluj), Biciclistul uriaş (Duo Kaos, Italia), Aeronava cu baloane (Maggic Puppet, Cluj-Napoca) * Piaţa Muzeului: Visul albastruPukima, Sibiu), Spectacol de improvizaţie, În afară (Dolly Bomba, Italia) şi Spectacol cu foc (Compania de Teatru de Animaţie şi Evenimente MAG, Bucureşti).

Emanuel PETRAN: “Puck a spus că se bazează pe voi. Vă aşteptăm!”

D. Ş: Ema, eşti în faţa unei noi ediţii WonderPuck, a III-a, una cu multe noutăţi în primul rând. Era în intenţia ta, îmi spuneai anul trecut, comasarea celor două festivaluri organizate de Teatrul “Puck”, se materializează această idee?

Em. Petran: Aşa este…Ideea rămâne valabilă în continuare. Din păcate însă, sunt câteva mici-mari impedimente care ne împiedică să materializăm această idee. Este vorba despre finanţări. Ele se fac, cum ştiţi, pe anumite proiecte, pe anumite teme. Ne-am dat seama că nu putem comasa cele două festivaluri deloc, nu deocamdată. Rămânen prin urmare, la două festivaluri distincte. Cum ştiţi, festivalurile sunt gândite în aşa fel încât să se împlinească tematic de la o ediţie la alta. WonderrPuck este festivalul deschis tuturor celor care doresc să aibă parte de clipe de neuitat în spaţii deschise. Spre deosebire de el, cel din luna octombrie, al Teatrelor de păpuşi şi marionete, ne adresăm publicului şi din dorinţa de a oferi nu numai un festival publicului de toate vârstele, ci şi un festival al creatorilor de teatru de păpuşi şi marionete, prin premiile oferite. Cei implicaţi în actul de creaţie au parte de bucuriile specifice activităţii lor, dăm premii, încercăm ierarhizări ale spectacolelor din ţară. Vedeţi dvs, noi facem parte dintr-un sistem bugetar. Spectacolele de peste hotare sunt mai mult ale companiilor private. Acestea din urmă sunt obligate să-şi vândă spectacolele, dacă nu reuşesc au probleme. La ei se strâng cinci, şase oameni pentru un singur proiect şi trăiesc din acel proiect doi sau trei ani. E interesul lor să-l facă bun şi foarte bun. Ei nu au instituţii de stat în spate, care să-i susţină. La noi lucrurile stau cu totul altfel. Să vă dau un exemplu. Am fost în această vară, în premieră, la Festivalul de la Avignon. În fiecare zi erau programate 1600 de spectacole, 200 de teatre a câte opt reprezentaţii pe zi! Avignon-ul este un veritabil specatcol, greu de povestit în cuvinte. Avignon trebuie trăit live. Am văzut la Avignon un număr de 62 de spectacole, oferta este colosală referindu-mă la teatru de animaţie pentru copii, teatru dans, teatru de animaţie pentru adulţi, teatru psihologic…Matei Vişniec a fost prezent, în limba franceză, cu cinci spectacole, din care eu am văzut patru. Avignon este o piaţă de desfacere, cu public care vine din toate colţurile lumii. Am ajuns să mă gândesc la Festival Puck de nivelul celui de la Avignon. Revin la WonderPuck. Puck a spus că se bazează pe voi. Vă aşteptăm!

D. Ş: Între noutăţile începutului de stagiune figurează şi noul…sediu. Greşesc?

Em. Petran: Nu, deloc, mai avem de rezolvat câteva formalităţi. Important este că am primit teren pentru noul sediu al Teatrului. Noi funcţionăm în acest spaţiu de aproape 70 de ani, este cazul să se schimbe acest lucru. Clujul a crescut de la un an la altul, numărul copiilor e altul, cerinţele educaţionate sunt şi ele altele. Este firesc ca instituţia noastră să beneficieze de o clădire nouă, modernă, la nivelul teatrelor de secol XXI. Clădirea nouă va fi una, repet, modernă, cu o sală de spectacole încăpătoare, săli de repetiţii, cabine cu duşuri, ateliere, sală de expoziţii, poate un Muzeu al Teatrului Puck, spaţii pentru păpuşi, pentru decoruri…Trebuie să ne adaptăm noilor cerinţe, nu mai putem funcţiona în tiparele vechi, riscăm să ne pierdem publicul. Mai ales că vin alţii din urmă, mă refer la companiile private, a căror ofertă poate fi mai generoasă. Nu avem nimic cu ele, concurenţa ne stimulează, doreşti să devii mai bun şi devii mai bun. Terenul este pe strada Câmpeni, spaţiu într-o zonă liniştită, plăcută. Dezvoltăm şi baza materială, sens în care am primit un microbuz cu 32 de locuri, acesta ne uşurează foarte mult activitatea, putând trimite actori în două, trei locaţii diferite. Revin la spaţiul noului Teatru Puck. El ne va ajuta să facem şi un alt tip de spectacole, ideea fiind de a ne creşte valoarea în întreaga lume.

D. Ş: Teatrul Puck se bucură de o vizibilitate naţională şi internaţională demnă de subliniat.

Em. Petran: Aveţi dreptate. Mă obligaţi să revin la Festivalul de la Avignon. Am prezentat două spectacole, Lupul interzis în regia lui Radu Dinulescu, respectiv Strada cu îngeri, în cea a lui Decebal Marin, spectacole foarte bine primite de publicul francez şi nu numai de el. Urmarea? Câteva companii din Franţa, Belgia, Olanda, China au luat legătura cu noi ca să prezentăm aceste spectacole în ţările respective. Trebuie să menţionez un lucru important. Cele două spectacole le-am prezentat în această vară în mai multe festivaluri internaţionale. Lucrul acesta ne bucură, este dovada calităţii muncii noastre artistice, este şi dovada că străinilor le place ce facem, că România are valori spirituale certe.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie