Succese românești pe scena Bayreuth-ului

La Editura clujeană Ecou Transilvan a văzut lumina tiparului o nouă şi valoroasă contribuţie istorico-documentară şi aceasta graţie efortului deosebit al unui teoretician şi practician recunoscut în domeniul muzicii, prof. Gheorghe Mușat: volumul intitulat „Bayreuth-Oraș al Festivalurilor-Prezențe Românești”.
Gheorghe Mușat este un muzician clujean care mai bine de 60 de ani din viaţă i-a dedicat activității muzicale. A publicat mai multe volume în domeniul istoriei muzicii, printre acestea numărându-se cea despre marele muzician Erich Bergel și cartea dedicată maestrului Antonin Ciolan, fondatorul Filarmonicii de Stat ‘’Transilvania’’. Anul acesta, Gheorghe Mușat vine cu o nouă contribuție semnificativă la istoria muzicii românești. „În cele 400 de pagini ale cărții Bayreuth, oraș al Festivalurilor. Prezențe Românești”, Gheorghe Mușat își prezintă „gândurile despre un oraș intrat de mult în istorie, nu numai pentru cele două festivaluri care s-au născut aici, cel de la Festspielhaus și Internationales Jungend Festspieltreffen, ci și pentru că Beyreuth-ul a reușit să adune aici tineri veniți din toate colțurile lumii, cu gândul de a face muzică împreună, într-o atmosferă unică de înțelegere, dragoste și pace.
Prima parte a acestei cărți este dedicată Festivalului Wagner, istoriei sale, conducerii asigurate de familia Wagner, precum și marilor dirijori, regizori și marilor interpreți care au activat în decursul anilor pe scena Festispielhaus-ului. În pleiada marilor cântăreți care au cântat în operele lui Wagner, pe scena teatrului Festspielhaus, în secolele XIX se remarcă și baritonul român Dimitrie Popoviciu, situat alături de marii baritoni germani ai vremii, datorită sonorității străluciotare a vocii, dar mai aleas datorită forței geniului lui dramatic.
Dimitrie Popoviciu-Bayreuth aparține pleiadei marilor artiști lirici pe care țara noastră i-a dăruit-o scenelor muzicale mondiale.
Partea a doua a acestei cărți e dedicată Festivalului Tinerilor Muzicinei de Pretuitindeni, la aproape șapte decenii de existență. Inițiativa a aparținut marelui compozitor finlandez Sibelius. Cu circa 500 de reprezentanți din 40 de țări sunt organizate anual mai bine de 100 de manifestări.
Autorul acordă o atenție deosebită modului în care tineri instrumentiști, dar și dirijori și compozitori școliți în Conservatoarele din Buurești, Cluj-Napoca și Iași reușesc să se integreze în circuitul valorilor interpretative europene și chiar mondiale
De asemenea, Gheorghe Mușat reușește să surprindă deshiderea și susţinerea avută față de tinerii din toată lumea, în special pentru cei din România de către Grete Barth, pianistă, originară din România co-organizatoare, alături de soțul ei Herbert Barth, și director artistic, timp de câteva decenii a Festivalului Internațional de Tineret.
Dintre profesorii Conservatorului din România care au fost invitați să conducă cursuri la Bayreuth au fost Dumitru Pop și Paul Staicu din București, Florentin Mihăescu și Gheorghe Mușat din Cluj-Napoca. Din România au fost invitate următoarele formațiuni camerale: Orchestra de Cameră „Camerata’’ a Conservatorului din București, dirijată de Dumitru Pop și Paul Staicu, Orchestra de Cameră ”Dinul Lipati” a Conservatorului din Cluj, dirijată de Casin Barbu, Orchestra de Cameră a Conservatorului din Iași, dirijată de Ion Baciu și Sabin Pautza, Ansamblul „Aulodia ”, dirijat de Constantin Arcu, Orchestra de Coarde „Concerto” a Conservatorului din București, dirijată de Dorel Paşcu-Rădulescu, Orchestra de Cameră ”Tescana”, a Filarmonicii din Bacău, dirijată de Ovidiu Bălan, Ansamblul „Musica Viva” din Iași, condusă de Vicente Țușcă, Corul de Cameră al Filarmonicii și al Conservatorului de Muzică din Cluj dirijat de Florentin Mihăescu și Cvartetul „Voces” din Iași. Pentru prima dată în istoria festivalului conducerea marelui cor internațional a fost încredințată unui român și anume dirijorului Florentin Mihăescu.
Osatura pe care a fost clădit însă corul internațional a constituit-o formația română din care au făcut parte peste 20 de coriști aparținând Filarmonicii clujene și 10 studenți ai Conservatorului „Gheorghe Dima’’.
Dintre toate cursurile care s-au ținut al Festivalul de la Bayreuth între anii 1974-1980, Cursul de Orchestră condus de Erich Bergel a cunoscut un mare interes în rândul participanților. Orchestra Internațională de Tineret a fost formată din peste 100 de instrumentiști iar unele posturi ca șefi de compartiment au fost ocupate de intrumentiști din România ca: Bujor Prelipcean și Angela Dumitrașcu-vioară, Constantin Stanciu și Florian Munteanu-violă, Dan Prelipcean și Dorel Fodoreanu-violoncel, Liviu Moga și Ioan Postăvaru-contrabas, Gavril Costea-flaut, Aurel Marc și Silviu Vîrcol-oboi, Ioan Goilă și Ludovic Wagner-clarinet, Vasile Toda și Mihai Varga-fagot, Vasile Oprea și Constantin Petrea-corn, Gheorghe Mușat și Ilie Muntean-trompetă, Ionel Sarca și Tiberiu Cenușer-trombon, Grigore Pop-percuție, Autorul mai remarcă faptul că în 1974, pentru prima dată s-a cântat la Bayreuth Simfonia I de George Enescu sub conducerea lui Erich Bergel. De altfel, Erich Bergel era un creator și făcea în trei săptămâni de repetiție o orchestră omogenă, capabilă de fiecare dată de interpretări unitare și personale, care au făcut senzație. Dubla măestrie a lui Bergel ca versat instructor al orchestrei și ca dirijor spontan și creativ a celebrat noi triumfuri în cele șapte ediții ale festivalului de la Beyreuth.
Recent, volumul profesorului Gheorghe Mușat, „Bayreuth, oraș al festivalurilor. Prezențe Românești” a fost prezentat de Editura ‘’Ecou Transilvan’’ în cadrul Expoziției Europene a Creativităţii şi Inovării, EUROINVENT de la Iaşi.
Participarea cărţii lui Gheorghe Muşat la acest concurs a fost de bun augur, lucrarea fiind premiată cu Diploma şi Medalia de Aur!
EUROINVENT este un eveniment ştiinţific şi cultural complex, organizat de Forumul Inventatorilor Români, Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iaşi, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, Universitatea de Medicină şi Farmacie din Iaşi, în colaborare cu alte organisme naţionale şi internaţionale. Euroinvent cuprinde: salonul European de Invenţii şi Cercetare tehnico-ştiinţifică în contextul european contemporan, unde se dezbat teme actuale de cercetare şi aspecte moderne ale celor trei tipuri de proprietate: intelectuală, industrială şi culturală. Tot la Iaşi, Filarmonica ‘’Moldova’’, Universitatea Naţională de Arte ‘’George Enescu” şi Centrul de Cercetare ‘’Ştiinţa Muzicii” a organizat în 14 mai 2019(în ziua în care autorul a aniversat 84 de ani) în sala Eduard Caudella, sub genericul ‘’Documente Istorice Inedite-Idei în actualitate’’, o dublă lansare a volumelor scrise de Gheorghe Muşat: ,,ANTONIN CIOLAN. Inegalabilul maestru al baghetei”, ediţia a II-a, Editura Junimea, Iaşi, 2017, şi Bayreuth, oraș al festivalurilor. Prezențe Românești”, Editura Ecou Transilvan, Cluj-Napoca, 2019. Moderator: Prof. univ. dr. Laura Vasiliu; invitaţi: prof. univ. dr. Mihail Cozmei, Prof. univ. dr. Bujor Prelipcean, conf. univ. dr. Loredana Iaţeşen, prof. univ. dr. Alex Vasiliu şi autorul celor două volume. În contextul apariţiei noului volum semnat de Gheorghe Muşat, scriitorul Gheorghe A.M. Ciobanu ţine să precizeze: „Ca autor competent al acestei monografii, și al multor altele, dovedește un admirabil spirit ordonator, o uriașă capacitate de documentare și, în mod deosebit, un ales condei. Atașamentul său față de cultura muzicală românească și universală duce la trăsătura unui sincretism ale întregii sale strădanii de o viață’’.
Cosmin PURIŞ

Articole din aceeasi categorie