Succes al muzicologiei clujene la final de an. Nominalizarea volumului editat de către Bianca Țiplea Temeș și Nicholas Cook la Premiul ”Claire Brook”, New York

Înființat în acest an de către Centrul de Cercetare și Documentare ”Barry S. Brook” al unei instituții de prestigiu a lumii – The City University of New York, Premiul ”Claire Brook” a fixat ca temă iconografia muzicală și relația dintre muzică și artele plastice. Pe lângă încadrarea în tematica anunțată și calitatea înaltă a conțintului, publicația trebuia să respecte o condiție de ordin cronologic: să fi văzut lumina tiparului în anul 2017.
A fost ocazia ideală pentru ca muzicologul clujean Bianca Țiplea Temeș (conf. univ. dr. la Academia de Muzică ”Gh. Dima”) să înscrie în concurs volumul editat împreună cu reputatul muzicolog britanic Nicholas Cook, de la Universitatea din Cambridge. Situat la intersecția subtilă dintre sonor și vizual, volumul sugestiv intitulat ”Seeing Sound, Hearing Images” a ajuns să se numere printre cele trei nominalizări finale la acest valoros premiu, alături de Florence Gétreau, cu cartea Voir la musique (Paris: Éditions Citadelles & Mazenod, 2017) și alături de Heinz Stefan Herzka, cu un titlu tot atât de captivant – Les hautbois: Images à travers trois millenaires = Schalmeien: Bilder aus drei Jahrtausenden (Zürich: Offizin, 2017).
Reprezentând colecția de comunicări științifice din cadrul Simpozionului organizat sub auspiciile festivalului ”Cluj Modern”, ediția 2015 (director Adrian Pop), volumul recent nominalizat a reunit între coperțile sale studiile mai multor autori, pe care îi redăm în ordine alfabetică: Adrian Borza (Cluj), Carmen Chelaru (Iași), Nicholas Cook (Cambridge), Ștefan Firca (București), Ewa Kowalska-Zając (Łódź), Octavian Nemescu (București), Raluca Rad (Cluj), Marta Szoka (Łódź) și Bianca Țiplea Temeș (Cluj). Ei au recompus, prin contribuțiile lor, universul complex al compoziției, interpretării, esteticii muzicale, receptării și al notației grafice, toate aceste fațete fiind analizate prin spectrul vizualului.
Publicat de către Academia de Muzică ”Gh. Dima”, prin efortul celor doi editori, volumul s-a bucurat și de o prezentare grafică de excepție (coperta a fost semnată de către Bencze Miklós iar revizia textelor în limba engleză a fost realizată de către Ariana Philips-Hutton, de la Universitatea din Cambridge). Selecția nominalizărilor a fost făcută de un exigent juriu de muzicologi din New York, Sydney, Paris, Barcelona, Lucerna, Bologna și Torino, iar nominalizarea a adus automat publicației o catalogare RILM. Astfel, volumul aduce o vizibilitate internațională instituției clujene și implicit editurii MediaMusica, ea concurând în acest context de la egal la egal cu edituri prestigioase din Paris și Zürich. Un final de an 2018 care ”se aude” și ”se vede” în tonuri strălucitoare pentru echipa Academiei de Muzică ”Gheorghe Dima” și pentru cei doi editori.
Cristina Eleonora PASCU

Articole din aceeasi categorie