Studiu Soros: Dezbaterea cu privire la predarea religiei în şcolile publice rămîne încă deschisă

„La o primă vedere a datelor”, 86 % dintre cetăţenii români sînt de părere că trebuie să se predea religia în şcoală şi doar 8% au opinie contrară, arată datele cercetării „Religie şi comportament religios”, realizată de Fundaţia Soros România.

Potrivit datelor date vineri publicităţii, diferenţe majore apar în felul în care românii înţeleg cum să se predea religia în şcolile publice. Astfel, respondenţii pot fi împărţiţi în trei grupuri: „conservatorii” – care preferă predarea religiei ca materie obligatorie, de către preoţi, iar fiecărui elev să i se predea dogma propriei confesiuni; „progresiştii” – care preferă religia ca istoria religiilor, o materie opţională, predată de către persoane specializate; şi „indecişii” – care tind să răspundă „nu ştiu” sau au refuzat să răspundă.

Dintre respondenţi, doar 9% sînt „puternic progresişti”, în timp ce 16% sînt „puternic conservatori”.

Pentru trei sferturi din populaţia României discuţia cu privire la ce, cum şi de către cine să fie predat rămîne încă deschisă, incluzînd aici 27% „mai degrabă conservatori”; 22% „indecişi”; şi 27% „mai degrabă progresişti”.

În acelaşi timp, procentul persoanelor cu vîrsta pîna în 30 de ani care spun să nu se predea religia la şcoală este de 16%, dublu faţă de media naţională. Mai mult, în rîndul celor ce la momentul sondajului erau elevi sau studenţi, acelaşi procent creşte la 24%.

Aceleaşi date relevă că 50% dintre români sînt de părere că religia trebuie să fie o materie obligatorie, faţă de 40% care cred că ar trebui să fie opţională; 52% spun că elevii să participe la cursuri care prezintă doar religia lor şi doar 32% preferă cursurile la care sînt prezentate mai multe religii; în fine, cei mai mulţi dintre români ar prefera ca religia să fie predată de profesori specializaţi în istoria religiilor, 46% faţă de 38% care cred că religia ar trebui să fie predată de preoţi.

Potrivit aceleiaşi cercetări, la nivel naţional, în ultimii cinci ani numărul celor ce sînt de acord cu religia obligatorie în învăţămîntul public a scăzut de la 71% în 2006, la 50% în 2011. În acelaşi timp – relevă studiul – , ponderea celor ce nu sînt de acord cu obligativitatea religiei s-a dublat, de la 22% la 40%, în acelaşi interval de timp.

Cercetarea „Religie şi comportament religios” a fost realizată de o echipă de sociologi compusă din Raluca Popescu, Mirel Palada şi Claudiu Tufiş, sub coordonarea lui Ovidiu Voicu, manager de programe, în cadrul programului „Studii Electorale Româneşti al Fundaţiei Soros. Datele au fost culese, în perioada 1 – 21 iunie 2011, de compania International Brand Consultants.

Articole din aceeasi categorie