Societatea „Avram Iancu’’ cere reabilitarea traseului Mocăniţei

Filialele din Apuseni ale Societății Cultural – Patriotice Avram Iancu cer reabilitarea traseului Mocăniței și a drumului Turda – Câmpeni – Arieșeni – Șteiu.

Mocăniţa s-a dat în funcţiune oficial la data de 20 iunie 1912, însă a fost scoasă din uz în anul 1998. În anul 2006 porţiunea Mocăniţei de pe teritoriul judeţului Alba a fost înscrisă pe lista monumentelor istorice din judeţul Alba, elaborată de Ministerul Culturii în anul 2010, sub numele „Ansamblul Calea Ferată Îngustă Abrud-Vidolm“. Linia îngustă avea un număr de 21 de staţii, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieş, Câmpeni, Abrud) şi 19 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu, Corneşti, Moldoveneşti, Buru, Ocolişel, Vidolm, Ocoliş, Poşaga, Sălciua, Brăzeşti, Sartăş, Valea Lupşii, Hădărău, Lupşa, Muşca, Gârde, Bistra şi Roşia Montană

Între Turda şi Cîmpeni au fost 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fără barieră. Trenul trecea, de asemenea, prin 2 tuneluri. În ultimii ani de existenţă pe această rută circulau zilnic (dus-întors) 3 trenuri. Trenul parcurgea cei 94 km în cca 6 ore şi 30 minute. Mocăniţa oprea însă şi între staţii, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna.

Reuniţi recent la Câmpeni, capitala de suflet a moţilor, liderii filialelor din zona Munţilor Apuseni ale Societăţii „Avram Iancu’’ au dezbătut printre altele problemele cu care se confruntă moţii şi au încercat să găsească soluţii pentru dezvoltarea acestei zone.

În acest context, reprezentanții filialelor participante au tras un mare semnal de alarmă privitor la depopularea satelor și localitaților din Munții Apuseni şi asupra lipsei investiţiilor majore în regiune având ca scop dezvoltarea economică a acestui important ținut al României, pentru a stopa părăsirea localităților de către tineri. S-au solicitat, de asemenea, întâlniri cu primarii comunelor de pe Valea Arieșului pentru elaborarea unui plan de acțiune şi stabilirea unor proiecte comune de dezvoltare a zonei cu fonduri europene, continuarea reabilitării liniei ferate a Mocăniței şi modernizarea drumului ce leagă Turda, de Câmpeni, Arieșeni și Șteiu.

De asemenea, în cadrul şedinței zonale, s-au discutat proiectele de activitate ale filialelor pentru anul 2019 propunându-se continuarea manifestărilor aniversare consacrate împlinirii unui secol de la Marea Unire.

Președintele filialei Vidra, primarul Resiga Ioan Alexandru, a invitat conducerea Societății şi a filialelor prezente, la inaugurarea în data de 10 mai ac, a monumentului închinat eroilor din Primul Război Mondial.

C.P.

Articole din aceeasi categorie