Sfidare ministerială!

Nu cu mult timp îm urmă, scriam despre pericolul numit 37+ grade la cele două importante examene, evaluarea naţională, respectiv bacalaureat. Examene importante, ce decid viitorul multor tineri.
Cu numai câteva zile înaintea evaluării naţionale (15-18 iunie) şi a bacalaureatului (22-25 iunie, probele scrise), ministerul de resort a dat publicităţii câteva măsuri ce trebuie respectate. Doar măsuri…Una dintre ele însă afectează susţinerea celor două examene, elevii cu o temeperatură de 37.3 urmând, probabil, să susţină examenele în alte clase, probabil, nu este încă sigur. Ce se întâmplă cu cei care au peste 37.5? Cu siguranţă vor fi reprogramaţi. Pe de altă parte, tot o procedură specială se va lua şi în cazul elevilor care sunt izolaţi la domiciliu sau care prezintă afecţiuni cronice, încă se lucrează la metodologia susţinerii probelor de examen. Şi timpul trece, trece…
Măsurile adoptate nu sunt dintre cele mai inspirate. Susţin şi susţinem trecerea prin tunelul dezinfectant şi traseul special, covoraşele dezinfectante, luarea temperaturii (cu amendamentele de rigoare), dezinfecţia şi spălatul pe mâini (care este ordinea?, o măsură o anulează pe cealaltă), maximum 10 elevi într-o clasă…Câteva măsuri se cer din start comentate şi mai ales, amendate.

Voi începe cu luarea temperaturii. Sunt multe, multe cauze care pot genera 37+ grade, cauze obiective. Nu le mai amintesc. Nu mi se pare în firea lucrurilor să trimiţi elevii cu 37+ în alte clase, după cum nu mi se pare firesc să-i scoţi din examen şi să-i reprogramezi prin iulie sau august, şansele de a mai prinde un loc la licee sau la facultăţi diminuîndu-se de la o zi la alta.
Nu mi se pare deloc firească, opinie personală, purtea măştii. Să mă explic. Consider că respectarea distanţării între persoane asigură siguranţa necesară. În plus, mai trebuie ţinut cont şi de anumite aspecte medicale. Sunt persoane cu boli care nu permit oxigenarea. Mă gândesc acuma la persoanele diagnosticate cu BPOC. Cele mai întâlnite afecțiuni din sfera BPOC sunt emfizemul și bronșita cronică, dar BPOC poate include și astmul refractar (ireversibil) și unele forme de bronșectazii. Iau un caz concret, astmul bronşic, una din cele mai frecvente afecţiuni cronice, caracterizată prin inflamaţia cronică a căilor aeriene ce determină limitarea fluxului de aer. Iar cele mai frecvente cuvinte folosite de cei cu astm sunt lipsa de aer, sufocare, frica nu în ultimul rând. De ce semnalez aceste lucruri. Dintr-un singur motiv şi veţi vedea cât de argumentat este. Elevii sunt obligaţi, prin natura măsurilor luate, să poate măştile cca 5 ore, începutul reprezentându-l intrarea în curtea şcolii (cu o oră înainte de aducerea subiectelor), apoi în clase. Până se scriu subiectele pe table mai trec 30, 45 de minute. Urmează examenul propriu-zis, alte trei ore. Credeţi că este uşor pentru un absolvent de clasa 8-a sau 12-a să stea aproape 5 ore cu masca pe faţă? Eu spun că nu. Specialiştii spun şi ei nu. Numai ministerialii noştri spun, în ignoranţa lor, da. Merg mai departe. În clase, în funcţie de temperatura de afară, se poate trece uşor de 35+ grade. Cum vor suporta elevii aceste temperaturi având şi măştile pe faţă? Nu vreau să o spun în ceasul rău, dar cu siguranţă vor exista cazuri pentru 112 şi intervenţia medicilor de pe ambulanţe. Luaţi în calcul şi faptul că nu toate clasele vor fi ventilate.
O altă problemă o reprezintă monitorizarea elevilor şi a profesorilor implicaţi în cele două examene. Cine o va face? Cum? Deocamdată nu sunt cadre medicale suficiente pentru a acoperi atâtea săli de clase, cum nu sunt nici cadre profesorale dornice de asistenţă. Acolo unde nu sunt cadre medicale suficiente, se vehicula monitorizarea prin terţe persoane, inclusiv portarul. Superb, nu am ce zice.
2019-2020 este pentru învăţământul românesc, un an ratat, cum este şi pentru multe alte domenii socio-profesionale. Nici nu vreau să mă gândesc cum vor arăta rezultatele finale, inclusiv cele post contestaţii. Mă mai gândesc apoi şi la formularea subiectelor, an de an contestate de elevi şi părinţi deopotrivă, generatoare de multe scandaluri în spaţiul public.
Şi mă mai gândesc la ceva, la fel de important şi adevărat. Cum au putut cinci miniştri (făţărnicie curată autodenunţarea şi plata amenzilor) să stea într-un birou ministerial fără să poarte măşti, fără să respecte distanţarea socială, să fumeze şi să se simtă bine, pot şi elevii sta într-o sală de curs, în timpul examenelor. La miniştrii noştri a fost sfidare. La elevi sunt examene ce le decid viitorul.

Articole din aceeasi categorie