Serviciul de sfat medical pediatric ALOPEDI a împlinit 5 ani de activitate

Serviciul de sfat medical pediatric prin telefon ALOPEDI 0364 917, asigurat de Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca, a împlinit cinci ani de activitate.

Conform datelor furnizate luni de Consiliul Județean Cluj, serviciul a avut o adresabilitate mare încă de la început. În februarie 2014 erau înregistrate deja peste 400 de apeluri, iar primul și al doilea an de funcționare s-au încheiat cu peste 6.000 de apeluri – 6.848 în 2014, respectiv 6.846 în 2015. „După cinci ani de funcționare, numărul de apeluri este aproape dublu, peste 11.000 în 2018, iar numărul copiilor a căror stare nu impune prezentarea imediată la medic se menține între 68 și 70%. Acest aspect dovedește că părinții au înțeles că atunci când starea copilului este gravă trebuie apelat numărul unic de urgență 112. De altfel, evaluarea telefonică a copilului bolnav are ca scop îndrumarea acestuia la momentul potrivit spre unitatea medicală adecvată problemei medicale a acestuia. Părinții sunt rugați să răspundă unor întrebări, iar medicii decid, pe baza răspunsurilor, dacă părinții pot îngriji copilul bolnav la domiciliu urmând sfaturile medicale sau trebuie să se adreseze imediat unui serviciu medical” – se precizează într-un comunicat al CJ Cluj, remis, luni, presei.

ALOPEDI 0364917 este un serviciu dedicat în primul rând copiilor din zona metropolitană Cluj-Napoca dar, conform comunicatului, „în acest moment, aproape 40% dintre apeluri provin din alte județe ale țării, precum și de la românii plecați în străinătate”.

„Serviciul de callcenter pediatric este deservit 24 de ore din 24, 7 zile din 7, de către medici cu specialitatea pediatrie și medicină de urgență. Pentru asigurarea serviciului de gardă ALOPEDI 0364 917 sunt necesari între 30 și 35 de medici cu pregătire specifică triajului telefonic, asigurarea permanenței făcându-se prin munca în trei ture, într-un interval de 24 de ore. Pentru realizarea unui act medical de calitate, medicii urmează periodic cursuri de perfecționare, cel mai recent desfășurându-se în septembrie 2018. Pe lângă cunoștințele medicale specifice evaluării telefonice, medicii ALOPEDI își perfecționează și abilitățile de comunicare, obținerea telefonică a informației corecte fiind o parte extrem de importantă a evaluării realizate la telefon” – se mai precizează în documentul citat

Primul serviciu de callcenter pediatric din România, ALOPEDI 0364 917, a fost înființat în ianuarie 2014 în cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca, după ce, în 2013, o echipă coordonată de conf. univ. dr. Călin Lazăr, directorul medical al spitalului, a elaborat algoritmi de lucru și a pregătit teoretic și practic 65 de medici în domeniul triajului telefonic. Ministerul Sănătății și-a dat acordul pentru funcționarea acestui proiect – pilot, finanțarea, în primele 15 luni, fiind posibilă însă doar prin intermediul unui contract de sponsorizare pe care spitalul l-a încheiat cu o fundație. Pe parcursul anului 2015 funcționarea ALOPEDI a fost asigurată parțial prin voluntariatul medicilor din Unitatea de Primire a Urgențelor Pediatrice și parțial prin sponsorizări. Din decembrie 2015, Ministerul Sănătății a decis finanțarea unei linii de gardă dedicate serviciului de callcenter din Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca, ALOPEDI 0364 917. Serviciul funcționând într-un imobil aflat în proprietatea Consiliului Județean, numeroase costuri de funcționare, de natură logistică și administrativă, au fost suportate din fondurile acestuia.

M. T.

Articole din aceeasi categorie