Șapte modificări propuse de World Vision România la proiectul MS pentru începerea în siguranță a școlilor

Fundația World Vision România propune șapte modificări pentru proiectul de norme, publicat de Ministerul Sănătății, privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19.

O primă modificare propusă este ca școlile și autoritățile locale să fie informate din timp cu privire la scenariul de funcționare, pentru a putea organiza începutul de an școlar conform normelor. „Conform proiectului de norme propuse de Ministerul Sănătății, unitățile de învățământ și autoritățile locale nu sunt implicate în luarea deciziilor cu privire la scenariul adoptat, însă joi, 10 septembrie, vor afla cum vor funcționa, practic, de pe 14 septembrie. Astfel, școlile au la dispoziție o sigură zi, 11 septembrie, pentru a se pregăti și pentru a informa copiii și părinții. Acest interval este insuficient pentru ca școlile să se pregătească temeinic în această situație excepțională. Este important ca școala să înceapă la timp, dar școlile și autoritățiler locale trebuie informate cu privire la scenariul pe care trebuie să îl aplice urgent” – apreciază reprezentanții Fundației.

Cea de-a doua propunere a Fundației World Vision este ca bugetele locale să aibă fonduri alocate pentru a asigura respectarea normelor, altfel „regulile rămân doar pe hârtie, fiind imposibil de pus în practică”. „Conform normelor, autoritatea publică locală trebuie să asigure personalul medico-sanitar pentru școlile fără cabinete școlare și resursele materiale și financiare pentru combatarea răspândirii infecției. Fundația World Vision România a primit semnale de la școli din mediul rural și autorități locale cu privire la resursele insuficiente pe care le au la dispoziție. (…) Pentru ca regulile elaborate de Ministerul Sănătății să poată fi cu adevărat puse în practică, mai ales în școlile din comunitățile din mediul rural, este esențială o bugetare adecvată, precum și acordarea de timp școlilor pentru a se putea organiza” – arată Fundația World Vision.

Potrivit reprezentanților Fundației, trebuie precizat clar, în norme, cine va asigura măștile pentru elevi și profesori, iar responsabilitatea nu trebuie transferată pe părinți fără a ne asigura că aceștia sunt pregătiți. „În proiectul de ordin nu este precizat cine trebuie să asigure măștile pentru elevi și cadrele didactice și nedidactice. Dacă asigurarea măștilor pentru elevi intră în responsabilitatea părintelui, trebuie găsită o modalitate de ajutor pentru familiile care nu pot asigura necesarul de măști pe întregul an, pentru toți copiii din familie. Mai mult, triajul zilnic se face de către părinți, acasă, cu termometrul personal, însă nu este precizat dacă și cine se asigură că toți părinții au în casă un termometru sau pot să-l achiziționeze” – atenționează Fundația.

O altă măsură propusă vizează realizarea unui protocol clar pentru analiza stării de sănătate a elevilor și instruirea cadrele didactice în acest sens, întrucât, conform proiectului, la prima oră de curs, cadrele didactice trebuie să aprecieze starea de sănătate a elevilor prin observație atentă și întrebări. De asemeni, Fundația propune ca analiza situației epidemiologice în școli să fie făcută periodic, nu doar la începutul școlii, așa cum prevede proiectul.

Măsurile pentru elevii și personalul din unitățile de învățământ aflate în grupele de risc sunt incomplete și dificil de pus în practică în mod real. Conform proiectului, personalul didactic și non-didactic aflat într-una dintre grupele de risc revine la școală doar cu avizul medicului de medicina muncii. Deși în categoriile de risc sunt incluse persoanele vârstnice, proiectul nu menționează clar vârsta, iar în cazul celor cu boli cronice și boli care scad imunitatea, aceste afecțiuni nu sunt menționate. În mod similar, elevii din grupele de risc trebuie să revină la școală cu avizul medicului. Cu toate acestea, nu sunt clar menționate criteriile de includere într-una dintre categoriile de risc și nici cum identifică școala elevii din aceste grupe. Mai mult, conform proiectului, școala trebuie să monitorizeze cu mai multă atenție măsurile de protecție și de igienă în cazul elevilor cu boli cronice. Nu se precizează, însă, de unde știe școala care sunt acești elevi și ce standarde trebuie aplicate «pentru a acorda mai multă atenție» acestor măsuri” – arată reprezentanții Fundației.

Conform acestora, copiii defavorizați trebuie să primească în continuare masă caldă în școli, având în vedere că accesul oricăror persoane străine (părinți, alți însoțitori etc) va fi interzis, în afara cazurilor excepționale. „Pentru elevii defavorizați, în special cei din mediul rural, primirea de masă caldă la școală este extrem de importantă: de multe ori este singura masă caldă din zi pentru acești copii. Este important ca programele de masă caldă în școli să continue, iar autoritățile trebuie să clarifice cum se va putea face livrarea de masă caldă în condiții de siguranță, începând din septembrie” – apreciază reprezentanții Fundației World Vision România..

Proiectul de de Ordin pentru aprobarea Normelor privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19 a fost publicat marți, 18 august, pe site-ul Ministerului Sănătății și este în dezbatere publică până în 28 august a.c.

M. T.

Articole din aceeasi categorie