Salvați Copiii solicită autorităților să asigure condiții pentru limitarea răspândirii SARS-CoV2 în școli

Organizația Salvați Copiii România solicită autorităților decidente, într-o scrisoare trimisă vicepriemierului, Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Sănătății, să respecte și să asigure toate condițiile necesare limitării răspândirii SARS-CoV2 în rândul copiilor, odată cu începerea noului an școlar: distanța fizică de minimum 1,5 m și, acolo unde nu e posibil, învățarea prin rotație (pe grupe), în care jumătate din elevi vor fi pentru o săptămână la școală și cealaltă jumătate vor face lecții online; alocarea de resurse financiare, astfel încât să existe medici și asistenți sociali; clarificarea condițiilor de acordare a laptopurilor/ tabletelor, astfel încât accesul la educație să fie real pentru toți copiii.

În scrisoare, organizația reamintește că regulile de sănătate publică de prevenire a răspândirii COVID-19, comunicate public de reprezentanții Guvernului României, în toate fazele pandemiei, au prevăzut obligația tuturor persoanelor ca, în spațiile publice închise, să respecte distanța fizică de minimum 1,5 m, iar în anumite condiții de 2 m (în unitățile medicale, în spațiile de îngrijire personală, în lăcașurile de cult etc.). Aceleași rațiuni au determinat Guvernul să decidă închiderea tuturor unităților de învățământ în data de 10 martie, „perioadă în care ratele zilnice de infectare cu Covid-19 erau de 3-4 ori mai mici decât în prezent”.

Plecând de la aceste considerente, Salvați Copiii consideră recentul act normativ supus consultării publice, emis de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății, extrem de important și propune următoarele modificări și completări: obligația de respectare a unei distanțări fizice minime de 1,5 metri între elevi la clasă; implicarea autorităților locale în pregătirea școlilor și în minimizarea factorilor de excluziune socială în rândul copiilor; asigurarea consilierii psihologice, a educației pentru sănătate pentru elevi și prevenirea situațiilor de bullying/ cyberbullying între elevi; clarificări cu privire la modalitatea de distribuire a tabletelor și a laptopurilor și cu privire la desfășurarea activităților didactice în sistemul de învățare online (la distanță); asigurarea măștilor de protecție pentru toți copiii și stabilirea responsabilității achiziționării acestora și a materialelor igienico-sanitare necesare în școli; elaborarea unui mecanism de raportare a situațiilor de încălcare a dispozițiilor legale cu privire la regulile de siguranță sanitară și la derularea activităților didactice (un număr verde special creat pentru semnalarea situațiilor de risc și a neregulilor constatate de elevi, părinți ori cadrele didactice și informarea sistematică în școală și public prin mass-media asupra acestor facilități, respectiv instalarea camerelor video la clasă, cu acces pentru părinți pe bază de parolă, „ceea ce e de natură să imprime părinților încredere în modul în care se derulează orele școlare”).

Organizația atrage atenția că, într-o proporție însemnată (22%), elevii din România învață în clase supraaglomerate, în care nu va fi posibilă decât o distanțare fizică de 1 m sau mai mică, și că existența a doar 80 de cabinete medicale școlare, cu 51 de asistenți medicali în mediul rural, „reprezintă o situație de risc în ceea ce privește eficiența coordonării de către responsabilul numit de conducerea unității școlare a activităților de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2”.

M. T.

Articole din aceeasi categorie