Reprezentanții Guvernului au discutat cu conducerea UBB despre începerea anului universitar

Premierul Ludovic Orban s-a întâlnit, marți, la Cluj-Napoca, cu rectorul și prorectorii UBB, pentru a discuta despre începerea anului universitar și despre rolul educației în modernizarea țării.

„Până nu reparăm componenta de educație nu putem aborda serios alte componente strategice, iar toate celelalte reforme vor fi sortite eșecului sau vor dura foarte mult. Universitățile formează specialiștii, care gândesc și implementează reformele strategice, și cadrele didactice din preuniversitar, care ne formează copiii, noile generații, deci trebuie să avem grijă ca ei să fie foarte bine pregătiți”, a declarat rectorul Universității Babeș-Bolyai, prof. univ. dr. Daniel David, în cadrul întâlnirii cu premierul României, Ludovic Orban, și cu reprezentanți ai Guvernului și ai autorităților locale clujene.

 Conform unui comunicat al UBB, remis presei, prof. dr. Daniel David a subliniat importanța stabilirii unor indicatori clari de calitate și a unor direcții bine conturate în ceea ce privește dezvoltarea viitoare a arhitecturii sistemului de educație și cercetare din România. În opinia sa, învățământul preuniversitar ar trebui să se orienteze strategic, cu indicatori măsurabili, spre reducerea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional, precum și pe redefinirea curriculumului și a metodelor de predare-învățare/ evaluare a elevilor, astfel încât acestea să ducă și la îmbunătățirea pozițiilor în clasamentele Pisa. De asemeni, rectorul UBB a subliniat necesitatea unei abordări diferite în ceea ce privește organizarea sistemului academic, precum și finanțarea acestuia.

„Avem acum o arhitectură comunistoidă a mediului academic, caracterizată prin fragmentare (peste 200 de universități și institute la nivel național), distribuire inegală / inechitabilă în marile regiuni ale țării și subfinanțare cronică. Este necesară o concentrare academică (universități/ institute), în același timp cu diferențierea misiunii universităților. Concentrarea ar genera platforme academice puternice, care să genereze inovație și competitivitate, iar diferențierea misiunii ar duce la adaptarea activității universităților la potențialul real și la nevoile comunităților din care acestea fac parte. Odată făcută o arhitectură sănătoasă, putem regândi și finanțarea”, a subliniat prof. univ. dr. Daniel David, citat în comunicat.

De asemeni, a spus rectorul UBB, alături de competitivitatea locală/ regional/ națională,  una dintre soluții pentru competitivitatea țării în aria internațională ar fi „aceea a încurajării dezvoltării academice metropolitane, prin coordonarea și colaborarea strategică a  universităților și institutelor din marile centre academice, dezvoltare însoțită de stimulente financiare”.

În ce privește începerea anului universitar 2020/2021, rectorul UBB a a precizat că, deși o mare parte a facultăților vor începe hibrid activitatea didactică, UBB este pregătiră oricând să treacă pe sistemul online, dacă situația o va cere, întrucât „sănătatea tuturor este mai presus de orice”.

„Rectorul UBB a solicitat însă și flexibilitate în adaptarea reglementărilor existente – în funcție de feedbackul instituțiilor/ organizațiilor din sistem – și la sporirea resurselor financiare, mai ales în zonele defavorizate/ persoanelor vulnerabile (cu precădere în mediul rural, pentru a nu accentua inegalitățile)” – se precizează în comunicat.

La întâlnirea de lucru desfășurată la UBB, alături de rectorul universității au participat: președintele Senatului UBB, prof. univ. dr. Florin Streteanu, prorectorii universității, premierul României, Ludovic Orban, ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian-Nicolae Bode, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Oros, prefectul județului Cluj, Mircea Abrudean, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe și europarlamentarul clujean Daniel Buda.

M. T.

Articole din aceeasi categorie