Proiect de lege pentru reglementarea situației de alertă, adoptat de Guvern

Guvernul a adoptat, luni, un proiect de lege pentru reglementarea situației de alertă care va fi instituită după încetarea stării de urgență, a anunțat șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă. El a precizat că prevederile proiectului de act normativ vizează, în mare parte, chestiuni care au fost reglementate pe perioada stării de urgență, care vor fi continuate pe perioada stării de alertă și care „necesită o reglementare la nivel de lege adoptată în Parlament”.

Proiectul prevede, între altele, instituirea obligativității purtării măștii de protecție în spațiile publice închise, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă. În domeniul sănătății, în acest proiect se păstrează prevederea actuală referitoare la ocuparea posturilor fără concurs. Posturile vacante sau temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătății și unităților subordonate pot fi ocupate de către personal contractual fără organizarea concursului, dacă durata angajării nu depășește perioada stării de alertă.

„Autoritățile pot plafona prețurile la medicamente, vaccinuri, dezinfectanți, insecticide, dispozitive medicale și alte materiale sanitare pe perioada stării de alertă”, a anunțat șeful Cancelariei prim-ministrului.

Proiectul de lege permite organizarea activităților de comercializare a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu presupun rămânerea clienților în spații destinate acestui scop, așa cum sunt cele de tip drive-in, room-service sau livrare la clienți.

„În domeniul economic, va fi permisă organizarea activităților de comercializare a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu presupun rămânerea clienților în spații destinate acestui scop, așa cum sunt cele de tip drive-in, room-service sau livrare la clienți. Tot în domeniul economic, pe perioada stării de alertă se pot suspenda activitățile de comercializare cu amănuntul și serviciile în centrele comerciale, cu câteva excepții în cazul cărora sunt permise astfel de activități, respectiv vânzarea produselor electronice și electrocasnice, dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliu. Este, de asemenea, permisă activitatea desfășurată de operatorii economici din centrele comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului”, a explicat Dancă. El a precizat că proiectul de lege prevede și câteva excepții pentru operatorii economici care-și desfășoară activitățile în centre comerciale, precum „cele legate de îngrijire personală, curățătorie, cabinete stomatologice, optică medicală și altele”.

„În instituțiile publice centrale și locale, dar și în cadrul companiilor naționale la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat, cu un număr mai mare de 50 de salariați, se instituie obligația de a organiza programe individualizate de muncă fără a interveni în această situație pe măsurile legate de chestiuni prevăzute în Codul muncii, astfel încât între salariați să se asigure existența unui interval de o oră la începerea și la terminarea programului de muncă într-o perioadă de trei ore. Practic, se instituie obligația autorităților de a organiza programe individualizate de muncă pentru angajații din cadrul acestor instituții”, a spus Dancă.

Totodată, în domeniul muncii și protecției sociale, proiectul prevede că valabilitatea contractelor colective de muncă se prelungește pe perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia. De asemenea, acest proiect de lege prevede că instituțiile și autoritățile pot angaja personal fără concurs, în funcție de nevoile determinate de prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă pe durată determinată de 6 luni.

În domeniul transporturilor sunt prevăzute reglementări care permit autorităților impunerea unor măsuri restrictive în ceea ce privește derularea transportului aerian, naval, rutier sau feroviar.

Regimul contravențiilor s-a schimbat și a fost pus în acord cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001.

„În ceea ce privește activitatea de educație, cercetare, pe perioada stării de alertă, unitățile de învățământ preuniversitar organizează activități din planurile de învățământ în mediul online, iar acolo unde nu este posibil acest lucru, autoritățile au obligația de a asigura resursele educaționale pentru elevii care nu au acces la tehnologie, în conformitate cu instrucțiunile ministrului Educației și Cercetării. În baza hotărârilor Comitetului Național pentru Situații de Urgență și prin ordin comun al ministrului Educației și Cercetării se vor institui măsuri pentru desfășurarea activităților în unitățile de învățământ în scopul finalizării anului școlar 2019-2020, precum și pentru pregătirea anului școlar 2020-2021, în mod special în ceea ce privește activitățile pentru susținerea examenelor naționale și de certificare a competențelor profesionale, în perioada 2 iunie – 12 iunie 2020”, a declarat Ionel Dancă.

El a adăugat că în domeniul culturii, de asemenea, prin ordin comun al ministrului Culturii și al ministrului Sănătății, pe baza hotărârilor Comitetului Național pentru Situații de Urgență, sunt instituite măsurile necesare la nivelul „instituțiilor muzeale, bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producție de film și a altor instituții de spectacole și/sau concerte”.

„În ceea ce privește cultele religioase, potrivit proiectului de lege, activitatea acestora se exercită liber, cu respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite de autoritățile cu atribuții în domeniu, inclusiv de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, cu consultarea Departamentului Cultelor „, a afirmat Dancă.

Articole din aceeasi categorie