Prof. univ. dr. Andrei Marga: Ierarhizarea programelor de studii din România este plină de aberaţii

Rectorul Universităţii Babeş-Bolyai, prof. univ. dr. Andrei Marga, susţine că ierarhizarea programelor de studii din România este plină de aberaţii, ca şi cea a universităţilor, pentru că metodologia Ministerului Educaţiei este intenţionat vagă.

„Este regretabil şi condamnabil că nici de această dată autorităţile române actuale nu reuşesc să dea o metodologie curată şi să o aplice corect. Prestigiul unei instituţii – fie catedră, facultate sau universitate – este ceva important şi delicat, încît nimeni nu ar trebui să se joace cu acesta. Or, metodologia pusă în lucru de Ministerul Educaţiei este vagă, intenţionat vagă, începînd cu diviziunea adesea arbitrară pe domenii, continuînd cu imprecizia criteriilor şi încheind cu şansa de umflare a cifrelor raportate de către facultăţile din ţară. Metodologia a lăsat loc vizibil intervenţiilor blamabile. De aceea, clasamentul este plin de aberaţii”, afirmă rectorul UBB, într-un comunicat transmis AGERPRES.

Universitarul clujean arată că pentru aceste clasamente făcute recent în România au fost aduşi în ţară, „ca decor, evaluatori externi” şi critică faptul că „se cheltuie milioane de euro, din bani europeni, pentru a executa programe mediocre”.

Referindu-se la UBB, prof. univ. dr. Andrei Marga spune că problema crucială a instituţiei este poziţionarea ei în ierarhizările internaţionale şi intrarea pe lista primelor 500 de universităţi de lume. UBB are cele mai multe programe în categoria valorică A – matematică, informatică, fizică, chimie, geologie, geografie, ştiinţa mediului etc.

„Acest fapt nu ne împiedică, însă, să spunem adevărul în ceea ce priveşte clasamentele care se fac astăzi în România, mai ales în situaţia în care persoane fără relevanţă profesională se bat în piept cu locul fruntaş, persoane slab pregătite sau inculte în fapt se consideră deasupra celorlalţi, persoane care au plagiat trec drept savanţi, iar persoane care au fraudat dau lecţii de morală şi revendică poziţii pe care nu le merită”, susţine Andrei Marga.

El arată că nu s-a făcut o ierarhizare a facultăţilor, „ci o grupare în categorii valorice a programelor de studii, luate pe domenii”.

Potrivit profesorului Andrei Marga, specializări şi domenii netradiţionale performante, internaţional competitive şi recunoscute ale UBB nu au fost luate corespunzător în considerare, precum Studii Europene, Studii Americane etc., care nu sînt reductibile la „Studii culturale”, iar în multe situaţii nu s-a operat cu liste de lucrări, ci cu cifre.

„În unele cazuri din ţară, aceste cifre au fost umflate – de exemplu Pedagogia de la Cluj nu poate fi surclasată de Pedagogia de la Universitatea din Alba Iulia, Educaţia fizică de la Cluj de cea de la Arad şi multe altele. Se observă uşor, de pildă, că secretari de stat şi alţi demnitari mediocri şi-au plasat universitatea proprie, cunoscută prin slaba ei calitate, între primele clasate în domeniu”, spune Marga.

Totodată, el aminteşte că iniţiativele Rectoratului UBB de a înfiinţa unităţi de cercetare avansată, precum Centrul de biotehnologie (1996), Institutele de istorie (2000), Institutul de cercetări în nanoştiinţe (2002), Centrul de biologie moleculară (2002), Centrul de gemologie (2002), Centrul de demografie (2007), Institutul Limbii române (2008), Centrul de bioetică (2007), Centrul de pragmatică (2007), Institutul de tehnologie (2008), Programul Biologia 2020 (2011), s-au dovedit utile, dar în prezent programele lor trebuie să fie „profund renovate”.

Articole din aceeasi categorie