Mastering Young Musicians – proiect unic în România, la Colegiul de Muzică “Sigismund Toduță”

Evenimentele care au marcat pe parcursul unui an întreg aniversarea a 70 de ani de la înființarea Colegiului de Muzică “Sigismund Toduță” și 200 de ani de învățământ muzical clujean au declanșat o adevărată efervescență a organizării cursurilor de măiestrie, ca formă specifică de învățare din domeniul artistic și care au devenit deja un “must have” al activității didactice în colegiu.

Proiectul MASTERING YOUNG MUSICIANS, asemeni tuturor activităților școlii, a fost dedicat celor peste 860 de elevi – pepiniera viitoarei generații de muzicieni – și a constat dintr-o serie de 15 cursuri de măiestrie adresate elevilor colegiului. Acestea s-au derulat în luna noiembrie 2019 și au fost susținute de personalități ale vieții muzicale din România, Elveția, Ungaria, Danemarca și Marea Britanie.

Activitățile au fost finanțate cu un grant de 5000 euro, prin programul START ONG, finanțat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Scopul proiectului a fost dezvoltarea profesională individualizată a elevilor Colegiului de Muzică, schimbarea urmărită fiind maximizarea performanței și gestionarea eficientă a anxietății de performanță.

Activând într-un domeniu cu un coridor îngust, care însă nu duce lipsă de competiție, Colegiul de Muzică “Sigismund Toduță” depune eforturi susținute pentru a oferi elevilor săi șansa unei cariere de succes. Una dintre activitățile relevante este organizarea cursurilor de măiestrie cu somități din domeniu, care pe de o parte vin cu un vast bagaj de “know-how”, iar pe de altă parte au o atitudine care oferă motivație pentru studiu, reprezentând un exemplu de reușită în carieră. Masterclass-ul reprezintă un real beneficiu atât pentru participantul activ, cât și pentru participanții pasivi (elevi, profesori, studenți), cu toții fiind receptorii fluxului informațional care pornește de la maestrul-mentor. Adeseori, o nouă abordare a diferitelor probleme de tehnică și interpretare are rezultate spectaculoase în calitatea actului muzical.

Mentorii invitați sunt personalități incontestabile ale vieții muzicale, cu preocupări relevante în domeniul pedagogiei muzicale interpretative, din Marea Britanie, Danemarca, Elveția, Ungaria și, desigur, din țară: Remus Azoiței, Constantin Andrei, Adriana Bera, Traian Boală, Ioan Bocșa, Alexandru Corlan, Orbán Godri, Mircea Neamț-Gilovan, Palotás Gábor, Gabriel Posdărescu, Carmen Gurban, Răzvan Suma, Simona Sindreștean, Lidia Marina Sperling, Flavius Trif și Ion Marina Uifălean.

În cadrul proiectului a avut loc și lansarea cărții „Coaching for Musicians” – autoare Lidia Marina Sperling (Elveția), care a susținut și un workshop pe tema cărții. În volum sunt abordate probleme de mare actualitate cu care se confruntă muzicienii secolului XXI, iar prin soluțiile și strategiile propuse, oferă instrumente de lucru extreme de prețioase profesorilor, dar și muzicienilor înșiși. A fost o onoare pentru colegiu organizarea lansării versiunii în limba română a cărții, care se bucură deja de recunoaștere pe plan internațional, într-un domeniu ce poate fi considerat de pionierat.

Cumularea numărului de participanți direcți (elevi) și indirecți (elevi, studenți, cadre didactice de la colegiu, dar și de la alte instituții de învățământ, părinți) totalizează peste 350 de beneficiari. Ineditul proiectului este și parteneriatul interinstituțional  încheiat cu Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima”, prin intermediul căruia studenții Departamentului de Specialitate cu Profil Psihopedagogic au participat pasiv la cursuri, în cadrul practicii pedagogice.

Echipa de scriere și implementare a proiectului a fost alcătuită din prof. Olena Oșvat – manager de proiect, director prof. dr. Hilda Iacob – supervisor proiect și prof. Dacian Cesa-Goje – responsabil cu implementarea proiectului, care au activat ca voluntari în cadrul proiectului.

Mesajele-cheie pe care proiectul le-a transmis prin rezultate și impact, au vizat trei direcții: dezvoltarea profesională și personală individualizată a fiecărui elev, pentru a putea răspunde și a se adapta la nevoile și provocările societăți moderne; promovarea interpretării instrumentale și vocale de înaltă calitate; creșterea vizibilității instituției. Pentru ultimul punct, ținta a fost cu certitudine depășită cu mult, postările de pe pagina de Facebook, legate de proiect, depășind 46.000 de vizualizări!

Mai mult ca în orice context, la Colegiul de Muzică “Sigismund Toduță” expresia “Viitorul sună bine!” se umple de conținuturi.

Hilda Iacob

Articole din aceeasi categorie