Majorarea investiţiilor în infrastructura de transport

Bloomberg

Cehia este înaintea multor altor state din Uniunea Europeană la mai mulţi indicatori însă nu şi la viteza de transport, în condiţiile în care nu are încă o autostradă care să facă legătură cu ţara vecină Austria, autobuzele au o viteză mai rapidă de deplasare decât trenurile, iar călătoria cu trenul de la Berlin până la Viena via Praga durează cu o oră mai mult decât o rută care este cu 25% mai lungă dar evită traversarea prin Cehia.

Noul Guvern de la Praga vrea să schimbe acest lucru urmând ca în 2019 cheltuielile pentru infrastructura de transport să fie majorate cu cel puţin 26 miliarde coroane (1,3 miliarde dolari), adică jumătate din planul pe acest an, a declarat recent ministrul ceh al Transporturilor, Dan Tok, adăugând că la aceste sume se vor adăuga şi fonduri de dezvoltare de la UE.

“Trebuie să găsim aceşti bani de la buget, iar dacă nu pot fi găsiţi în buget vom fi nevoiţi să îi împrumutăm. Fără aceşti bani suplimentari, nu vom putea să menţinem elanul actual”, a spus Dan Tok, fost director la divizia cehă a firmei de construcţii suedeze Skanska AB.

Premierul Cehiei, Andrej Babis, a făcut din investiţiile în drumuri, şcoli şi spitale o prioritate. Ţara îşi poate permite să împrumute mai mulţi bani pentru dezvoltare după ce mai mulţi ani de bugete practic echilibrate şi proiecte îngheţate au redus datoria publică la 32% din PIB anul trecut, de la 41% din PIB în 2013.

Sistemul limitat de autostrăzi din Cehia a început să se erodeze pe măsură camioanele ce transportă bunuri din şi spre Germania, Austria, Slovacia şi Polonia trec prin Cehia. Pe lângă autostrada care lipseşte între Praga şi Viena, autostrada spre Berlin a fost finalizată abia anul trecut după decenii de întârzieri. Potrivit datelor Eurostat, Cehia are mai puţine autostrăzi decât Portugalia sau Ungaria, ţari de dimensiuni similare.

Premierul Babis şi ministrul Transporturilor Tok au dat vina pentru întârzierile apărute pe măsurile de austeritate introduse de precedentele guverne după criza economică globală, precum şi pe procedurile juridice complicate care îngreunează exproprierile. În acest sens, noul Guvern propune o lege, care dacă va fi adoptată de parlament, va scurta perioada de timp între momentul când este decisă construcţia unei autostrăzi şi debutul lucrărilor până la opt ani de la 13 ani în prezent.

De asemenea, pentru a finanţa lucrările de infrastructură, Guvernul de la Praga negociază un credit de 100 de miliarde de coroane cu Banca Europeană de Investiţii, bani pe care Cehia ar putea să înceapă să îi tragă după 2020, susţine ministrul Transporturilor Tok.

Premierul Cehiei, Andrej Babis, susţine că finanţele publice solide, ratingul de ţară ridicat şi costurile reduse cu împrumuturile îi permit Cehiei să demareze mega-investiţii în infrastructură. Singura problemă este că fără o majoritate parlamentară, Guvernul condus de Babis nu are nicio garanţie că va găsi sprijin pentru planurile sale.

Articole din aceeasi categorie