Lt. col. Ion MOLDOVAN, inspector şef ISU „Avram Iancu”: Am avut peste 10.000 de intervenţii, pe prim ajutor medical, în 2014

Pentru ISU „Avram Iancu”, anul 2014 a însemnat peste 11.200 de intervenţii, dintre care mai mult de 10.000 pentru prim ajutor medical. „Am avut, pînă înainte de sărbători, pe prim ajutor medical, 9.998 de intervenţii, iar pe partea de situaţii de urgenţă, pe toate compartimentele şi toate aspectele care privesc situaţiile de urgenţă, 1.543 de intervenţii. Deci, este evident că majoritatea intervenţiilor noastre sînt pentru acordarea primului ajutor medical de urgenţă” – declară, în înterviul acordat ziarului Făclia, inspectorul şef ISU „Avram Iancu”, lt. col. Ion Lt-col-Moldovan-1Moldovan. Adăugînd însă că, din păcate, nu sînt puţini nici cei care sună la 112 „ca să fie sunat” sau, altfel spus, ca să-şi bată joc de munca celor antrenaţi în serviciile de urgenţă.

 – Cum a fost anul 2014 la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Avram Iancu”?

– Pentru noi, anul 2014 a însemnat multă muncă, a însemnat o abordare a problemelor în funcţie de, să zic aşa, lipsurile care sînt şi care ne marchează activitatea.

Anul 2014 a fost marcat, la ISU Cluj, de controale – am avut control pe audit public intern, am avut un control de la Inspectoratul General. Toate acestea au venit ca să îmi dea mie personal o imagine reală a unităţii pe care o conduc începînd din 1 aprilie 2014.

Sigur, avem şi lipsuri, dar sînt şi foarte multe lucruri bune, lucruri în spatele cărora stau oameni care muncesc cu dăruire, zi de zi, pentru ca unitatea să funcţioneze.

A fost un an greu, cel puţin pentru mine a fost foarte apăsător, avînd în vedere că am intrat pe alt palier, pe alt nivel, adică un nivel de conducere. A fost un an în care am luat contact cu tot ceea ce înseamnă sistem de conducere, management, la nivel înalt, al acestui inspectorat. A fost un an care pentru mine a însemnat multe ore nedormite, gînduri foarte multe, dar în acelaşi timp a însemnat şi multe satisfacţii pentru munca pe care am desfăşurat-o şi pentru multele situaţii pe care le-am rezolvat.

Ne aşteaptă un an nou, 2015, probabil mai greu, dar mi se pare că ăsta-i trend-ul, în ultimul timp, adică tot mai greu, tot mai greu. Discutam zilele trecute cu colegii, şi, făcînd o analiză asupra tuturor intervenţiilor pe care le-am gestionat şi le avem, am constatat că în fiecare an există o creştere cu 15-16% a intervenţiilor, la nivelul judeţului Cluj.

– Cîte intervenţii aţi avut în 2014?

– Pînă înainte de Crăciun am avut 11.221 de intervenţii reale.

– Ce înseamnă „intervenţii reale”?

– Adică, participînd la aceste intervenţii, efectiv am rezolvat lucrurile, situaţiile. Sînt şi apeluri false, multe, ceea ce este un aspect care mă îngrijorează foarte, foarte tare.

– Cîte apeluri false au fost?

– Tot pînă înainte de Crăciun aveam înregistrate 259 de apeluri false, din care 84 pe situaţii de urgenţă, iar 175 pe prim ajutor medical.

– Ce înseamnă pentru echipajele ISU aceste apeluri false, ca timp şi ca resurse?

– Vedeţi, sînt multe apeluri false, mai ales pe prim ajutor medical, care se explică prin aceea că omul, cetăţeanul, vede o victimă în stradă, sună, de bună credinţă, la 112, echipajul nostru pleacă imediat spre locul respectiv, dar cînd ajunge acolo, nu mai găseşte pe nimeni. Majoritatea apelurilor false pe prim ajutor medical, 60-70%, se regăsesc sub aceste aspecte. Deci, efectiv victima se ridică, singură sau ajutată de cineva, şi pînă ajungem noi, pleacă.

– Oameni căzuţi în stradă?

– În stradă, în localuri sau în diverse alte locuri publice.

Dacă pentru acesta apeluri există o explicaţie, să zic, rezonabilă, mi se pare de neînţeles atitudinea cetăţenilor care uneori efectiv îşi bat joc de munca noastră. Sună doar ca să fie sunat! Avem o legislaţie, în ceea ce priveşte sancţionarea pe această linie, dar nu ştiu dacă a fost sancţionat cineva, în 2014.

– Cei care sună, cum spuneţi dvs, să-şi bată joc, sînt tineri, sînt adolescenţi?

– Majoritatea sînt tineri. Sună şi o iau sub formă de glumă. Eu cred că încă nu avem o cultură civică destul de bine dezvoltată, în România. Apelurile false sînt frecvente în toată ţara, nu doar în judeţul Cluj. Vorbind cu colegi din alte judeţe, mi-au spus că acelaşi lucru se întîmplă şi la ei; sigur, într-o mai mică sau mai mare măsură, în funcţie de cazuistica pe care o au la nivelul judeţului.

– Revenind la intervenţiile reale, gestionate de ISU Cluj în 2014: pe ce direcţie au fost cele mai multe?

– Pe prim ajutor medical. Am avut, pînă înainte de sărbători, pe prim ajutor medical, 9.998 de intervenţii, iar pe partea de situaţii de urgenţă, pe toate compartimentele şi toate aspectele care privesc situaţiile de urgenţă, 1.543 de intervenţii. Deci este foarte clar, este evident că majoritatea intervenţiilor noastre sînt pentru acordarea primului ajutor medical de urgenţă.

– Dintre acestea, cîte au fost cazuri medicale şi în cîte cazuri s-a intervenit pentru acordarea de prim ajutor în urma unor accidente rutiere?

– Accidentele rutiere sînt cam 30%, iar celelalte, restul, sînt pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă. Cam 30% sînt intervenţii pe partea de descarcerare, persoane implicate în accidente.

– E mult?

– Da! Vorbind şi cu colegii de la Poliţie, este cert că numărul accidentelor rutiere a crescut fantastic în ultimii ani, şi, din păcate, sînt tot mai multe victime.

– Tineri?

– Cu preponderenţă, tineri, da.

– Şi care, bănuiesc, au maşini „grele”, de ultimă oră.

– Cam aşa.

– Pe partea de situaţii de urgenţă, sau pe partea de pompieri, care au fost cele mai frecvente cazuri în care aţi intervenit?

– Am avut circa 460 de incendii. Pentru asistenţa persoanelor am intervenit în 170 de cazuri. Anul 2014 a fost un an mai… calm, n-am avut inundaţii, în judeţ, de mare amploare, care să presupună intervenţii de lungă durată.

– Aţi avut şi participări la acţiuni în afara judeţului, în 2014?

– Da. Noi avem planuri de intervenţie comună cu judeţele Sălaj şi Alba. Avem două comune din judeţul Sălaj şi două comune din judeţul Alba în care noi ajungem mai repede decît colegii din judeţele respective, avînd în vedere amplasamentele subunităţilor lor.

– Am vorbit pînă acum despre anul 2014 din punct de vedere al intervenţiilor. Din punct de vedere al dotărilor, cum a fost anul 2014?

– În 2014 am mai primit o autospecială, prin Programul Operaţional Regional, o autospecială de medie capacitate. Sigur, este mult, mult prea puţin pentru nevoile pe care le are unitatea noastră, în momentul de faţă.

– Concret, ce vă lipseşte?

– Ne lipsesc îndeosebi autospecialele pentru stingere, pentru intervenţii în situaţii de urgenţă. Din punct de vedere al dotării pe linia primului ajutor medical, pe SMURD, sîntem bine dotaţi, dar această dotare trebuie, neapărat, reînnoită, avînd în vedere cazuistica şi avînd în vedere că ambulanţele noastre lucrează zi de zi (au fost peste 10.000 de intervenţii, în 2014!) şi, normal, se uzează repede.

Un alt aspect: noi avem ambulanţă de terapie intensivă pentru nou-născuţi, dar aceasta intervine în toată regiunea, adică şi în Bistriţa, în Maramureş şi Sălaj.

– O singură ambulanţă?

– Una singură, da. Face sute de mii de kilometri. Numai în 2014 am avut 240 de cazuri de intervenţie, pentru copii, în toate judeţele amintite, cu o singură maşină!

Trebuie lucrat, neapărat, la dotări!

– Adică…? Ce vă mai lipseşte?

– În principal, maşinile pentru intervenţii de urgenţă trebuie schimbate. Avem maşini vechi, maşini din anii ’80, care se tîrăsc pe drum. Nu mai pot face faţă! Sînt unele care au norma de casare depăşită de două, de trei ori! Şi tot cu aceste maşini noi trebuie să ne facem treaba. Cu maşinile pe care le-am primit prin POR intervenim în prima urgenţă; dar sînt prea puţine! Adică, în prima urgenţă pleacă întîi maşina rapidă, după care vin celelalte…

– Care se tîrăsc!

– Exact. Vin cele care se tîrăsc. Încercăm, cu maşinile primite prin POR, să ajungem cît mai repede la locul intervenţiei, după care vin cum pot şi celelalte. Numai că aceste maşini noi, pe care le-am primit, sînt prea puţine, raportat la necesarul unităţii noastre. Şi, folosindu-le zi de zi, se uzează foarte repede.

În 2014 s-a reuşi derularea licitaţiei pentru dotarea ISU Cluj cu o platformă de intervenţie la înălţime, prin POR. Este ultima fază din proiect şi eu sper ca în 2015, la mijlocul anului, să primim această autospecială. Ne va fi foarte, foarte utilă, avînd în vedere că în judeţul Cluj, în momentul de faţă, nu avem nici o astfel de autospecială care să ne ajute pentru intervenţiile la înălţime.

– Ce alte probleme întîmpinaţi în ceea ce priveşte gestionarea situaţiilor de urgenţă la nivelul judeţului Cluj?

– Ce pot să vă spun? După accidentul aviatic din Apuseni, din ianuarie 2014, s-au spus foarte multe lucruri despre noi, foarte multe lucruri urîte. S-au spus foarte multe neadevăruri. Să ştiţi, însă, că noi tot ăştia sîntem, şi tot cu aceeaşi tehnică lucrăm!

Eu nu cred că există un salvator, indiferent că este de la pompieri, că este de la Salvamont, că este de la Ambulanţă, că este de la Crucea Roşie sau de la oricare altă instituţie care se ocupă cu acest gen de activitate, care nu-şi doreşte ca semenul lui, aflat într-o situaţie de urgenţă, să fie salvat. Şi sînt convins că fiecare salvator îşi dă toată silinţa să facă tot ce poate pentru a salva oamenii aflaţi în pericol, la un moment dat. Dar, din păcate, sîntem tot aceiaşi, cu aceleaşi dotări.

(continuare – în ediţia de marţi, 13 ianuarie, a ziarului Făclia)

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie