La TIFF 2011: Lansarea volumului IV al Istoriei cinematografiei în capodopere de Tudor Caranfil

Volumul IV din  Istoria cinematografiei în capodopere. Vîrstele peliculei. De la „A noastră-i libertatea” la „Pe aripile vîntului” (1931-1939), semnat de Tudor Caranfil,  va fi  lansat sîmbătă, 11 iunie, de la ora 11, la TIFF lounge, Piaţa Unirii din Cluj-Napoca, în cadrul ediţiei a 10-a a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Alături de autor, se va afla cu o prezentare  Irina Margareta Nistor. După ediţia clujeană, cea de a 10-a ediţie a TIFF va continua la Sibiu, între 15 şi 19 iunie.

Dacă primul volum al seriei a fost dedicat  apariţiei şi cristalizării estetice a „filmului mut”, al doilea descria apogeul „Marelui Mut”, iar al treilea –  răscrucea apariţiei sunetului, acest al patrulea volum analizează soluţiile pe care, în diferite genuri, artişti cu temperamente diferite le-au găsit în manipularea posibilităţilor tehnice ale imaginii sonorizate. La jumătatea deceniului patru al secolului XX, cinematografia pare să-şi fi găsit drumul: s-a terminat cu erorile fecunde, cu îndrăznelile nebune, cu tulburătoarele căutări. Explorările tehnice se îndreaptă spre filmul color şi televiziune. Abia acum se încheie cu adevărat o epocă în istoria cinematografiei. De la „A noastră-i llibertatea” pînă la „Pe aripile vîntului”, fiecare film evocat este plasat în contextul istoric, estetic şi critic al epocii în care a apărut.
„Stilul narativ seducător al Vîrstelor peliculei, metoda biografismului critic şi pofta de poveste au fost subliniate încă de la prima ediţie, numele lui Sainte-Beuve apărînd frecvent în cronicile scrise atunci. Autorul alternează detaliile biografice, pitorescul, picantul cu momentele de teorie pură, dar niciodată aridă, cărţile sale fiind totodată şi o descriere a felului în care s-a construit de-a lungul secolului XX cultura vizuală europeană… Cred că e semnificativ să punctăm rolul covîrşitor pe care-l joacă reeditarea volumelor lui Tudor Caranfil, pentru ceea ce numim, în genere, critica imaginii.” (Igor Mocanu)

Din cuprins: A noastră-i libertatea • Pămînt fără pîine • Kuhle Wampe • Atalanta • Triumful voinţei • Timpuri noi • Aleksandr Nevski • Pe aripile vîntului.

Tudor Caranfil (n. 1931, Galaţi), absolvent al Facultăţii de Filosofie din Bucureşti în 1957, este critic şi istoric de film, realizator de emisiuni TV. În anii ’60 a iniţiat „Seara prietenilor filmului”, prima formă a Cinematecii române. Este invitat permanent al Festivalurilor de la Cannes şi de la Berlin, unde a fost, în numeroase ediţii, membru în juriul FIPRESCI. Participă la diferite festivaluri româneşti şi interna-ţionale de film, precum cele de la Karlovy Vary, Oberhausen, Namur, Cottbus, Kiev, Los Angeles, Locarno, Lübeck, Moscova, Rotterdam, San Francisco. A mai publicat: 7 capodopere ale filmului mut (1966), F.W. Murnau (1968), Romanul unui film: „Cetăţeanul Kane” (1978; ediţia a II-a, 2008), În căutarea filmului pierdut (1988), Dicţionar de filme româneşti (2002; ediţia a II-a, 2004), Dicţionar universal de filme (2002; ediţia a II-a, 2003; ediţia a III-a, 2008), Pe aripile vîntului (2003). La Editura Polirom a apărut Istoria cinematografiei în capodopere. Vîrstele peliculei (ediţia a II-a), vol. 1: De la „Stropitorul stropit” la „Rapacitate” (1895-1924) (2009); vol. 2: De la „Ultimul dintre oameni” la „Don Juan” (1924-1927) (2009) şi vol. 3: De la „Cîntăreţul de jazz” la „Luminile oraşului” (1927-1931) (2010).

Articole din aceeasi categorie