In memoriam Cristian Misievici

In memoriam Cristian Misievici

(Iași, 1953/Cluj-Napoca, 2020)

Este greu, foarte greu de cuprins în numai câteva rânduri sau pagini, personalitatea complexă care este Cristian Misievici. În care se împletesc armonios, prefer verbul la prezent, omul, compozitorul, profesorul (armonie, contrapunct, muzicologie, teoria instrumentelor, orchestrație, aranjamente corale), muzicologul, cercetătorul, realizatorul de emisiuni radiofonice (Radio Iași, Societatea Română de Radiodifuziune), o activitate care cere din start aplecări atente și responsabile. De aici și greutatea de a prinde în numai câteva rânduri, un om exemplar, un artist exemplar prin moștenirea spirituală lăsată.

Am să mă opresc asupra compozitorului Cristian Misievici, cunoscut mai mult prin creațiile prezentate pe scene de concert naționale sau internaționale. Ar fi suficient să amintesc festivaluri de prestigiu în care muzica sa a putut fi ascultată și apreciată și mă refer la Toamna Muzicală Clujeană, Cluj Modern, Carmen Saeculare (Piatra Neamț), ”George Enescu” (București), la Zilele Muzicii Contemporane de la Bacău, la Festivalul Internațional al Muzicii și Dansului de la Constanța, nu sunt singurele. Iar ca piese, sunt de amintit Simfonia ”De natura poesis”, ”Sinus” pentru clarinet solo, Fresce pentru vioară solo, Benedicție, Văile Plângerii pentru șase grupe de percuție și orgă, Antiphonies-concert pentru vioară și trei grupe de interpreți (lucrare premiată la Concursului Internațional de Compoziție ”Henryk Wieniawski” de la Poznan, 1980), Lamentație și descătușare pentru cor și orchestră, Farse medievale (comedie muzicală pe un libret de Mircea Zaharia), Cvartet de coarde, Trio, Meditând la o lume sonoră a Barocului (Premiul Ion Baciu al Fundației Academice Petre Andrei, 2006), Șapte intersecții ale unui sentiment cu un anotimp-trio pentru flaut, oboi și fagot (Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, 1988),Triptic eminescian pentru cor mixtCristian Misievici rămâne compozitorul cerebral, care mizează în special pe impactul produs asupra gândirii logice, matematice a ascultătorului. Putem vorbi și despre integrarea unor perspective constructive riguroase, despre simțul ritmic și armonios desăvârșit, dar și despre plasticitatea expresiei muzicale. Cu încă o mențiune care se impune de la sine. Lucrările compozitorului Cristian Misievici s-au bucurat de viziuni dirijorale renumite precum Gheorghe Costin, Ion Baciu, Corneliu Calistru, Adrian Morar, Tiberiu Soare, Cornel Groza, la care se adaugă numeroasele interpretări camerale în formulele de cvartet, trio, cvintet…

Dacă e să amintesc un alt palier relevant al activității, atunci acesta este cel dedicat studiilor, articolelor și cronicilor, eu propunându-vă câteva titluri”Straturile faptului muzical”, ”De la Epos la Ethos”, ”Starea de cânt”, ””Repere camerale”, ”Neliniștea ca premisă creatoare”, ar între cele prezentate la reuniuni științifice sunt de amintit ”Nașterea unei muzici”, ”Vasile Spătărelu-memorii afective”. Rândurile sunt prea puține pentru a cuprinde la dimensiunea reală, activitatea unei personalități de prim rang.

La 11 noiembrie ar fi împlinit 67 de ani. O vârstă frumoasă, generoasă putem spune, prin ceea ce ne-ar fi putut oferi în continuare. Din partea noastră, un gând de pioasă aminire.

Demostene ȘOFRON

R: 127 G: 255 B: 206 X:39852 Y: 0 S: 483 Zs: 4 Zp: 189 F: 758 I: 0 ImgVer:08.05.07.23

Articole din aceeasi categorie