Filme. Mari regizori români: Mircea Daneliuc

• 7 – 9 august * cinematograf ‘Dacia’, Mănăştur •
Cinemateca merge mai departe şi merge datorită unui inimos şi bun cunoscător al fenomenului, Ucu Bodiceanu. Interesat nu numai de promovarea valorilor şcolilor de film străine, ci şi a cinematografiei naţionale.
Demersul său se îndreaptă de data aceasta spre Mircea Daneliuc, regizorul care în principiu, nu ar avea nevoie de prezentări speciale. Şi când afirm acest lucru am în vedere şi filmele medalionului Mircea Daneliuc, Cursa, Probă de microfon şi Iacob, producţii asupra cărora mă voi opri prin câteva date.

“Cursa” (1975)
marţi 7 august, 18. 30
Este debutul lui Mircea Daneliuc, debut bun, datorat şi scenariului semnat de Timotei Ursu şi Mircea Daneliuc. Scenariu cu o istorie la fel de interesantă.
Este o poveste simplă, bazată pe fapte reale. Prinse într-un road movie, sunteţi familiarizat cu această noţiune, un road movie peste Transfăgărăşan! Pentru că eroii noştri au de transportat o piesă gigant peste munţi, transport generator de probleme personale, un triunghi amoros, o prietenie stricată,… Din distribuţia filmului fac parte Tora Vasilescu, Mircea Albulescu, Constantin Diplan. De reţinut este un lucru, debutul convingător a lui Daneliuc.

“Proba de microfon” (1980)
miercuri 8 august, 18. 30
De data aceasta, trei sunt ipostazele lui Mircea Daneliuc: scenarist, regizor, actor şi încă în rolul principal (‘Nelu’). Povestea nu este deloc complicată. Luiza este o reporteriţă într-o relaţie cu Nelu care este cameraman. Cei doi fac un reportaj în Gara de Nord din Bucureşti, unde dialoghează cu câţiva infractori.
Nelu o cunoaşte pe Ani,pe care doreşte s-o menajeze în momentul filmării ca s-o întâlnească mai târziu. Cine este Ani? O fată fără serviciu, orfană, fără buletin de Bucureşti, într-o continuă vânătoare de bani pentru a-şi întreţine fratele său alcoolic. Temă comună veţi spune, bine tratată.

“Iacob” (1988)
joi 9 august, 18. 30
Iacob este un film remarcabil. Numai că el vine după o pauză de şase ani, datorată unui alt film memorabil, Glissando (1982), interzis de cenzura timpului, cu repercursiuni asupra regizorului.
Revin la Iacob, al cărui scenariu are la bază nuvela lui Geo Bogza, ‘Moartea lui Iacob Onisia’, cu acţiune plasată în minele din Munţii Apuseni, anii ’30.
O nuvelă bine scrisă a dus la un film foarte, foarte bine făcut, cel mai bun film – manifest semnat de Mircea Daneliuc. Pentru că, deşi acţiunea este plasată în anii ’30, Daneliuc reuşeşte imposibilul graţie trimiterilor directe la regimul comunist!!! Şi ca tacâmul să fie complet, distribuţia îl are în rolul principal pe Dorel Vişan, într-o interpretare nominalizată la European Film Awards (cel mai bun actor), plusul reprezentându-l şi nominalizarea filmului în sine. Reuşită datorată întregii echipe de realizatori – imaginea Florin Mihăilescu, costume Svetlana Mihăilescu, montaj Maria Neagu – actorii Dorel Vişan, Cecilia Barbora, Ion Besoiu, Valentin Uritescu, Ion Fiscuteanu, Florin Zamfirescu, Constantin Cotimanis.
Ca amintiri personale, am văzut Glissando şi ştiu ce vâlvă a făcut, câte discuţii a generat, plus scoaterea lui de pe afiş. Am văzut şi Cursa, am văzut şi Iacob, cu menţiunea că lui Dorel Vişan i s-a interzis să se prezinte la gala de decernare a premiilor Academiei Europene ! Ce timpuri am mai trăit…
Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie