Festivalul Internaţional de Chitară TRANSILVANIA 2018. Emil Efendic, marele câştigător al ediţiei cu numărul 16!

Palmares 2018: categoria Very Young: Premii de Excelenţă – Răzvan Grad/Cluj-Napoca, David Tudor/Alba Iulia, David Perecz/Zalău, Petru Damian/Cluj – Napoca, Cezara Prunean/Cluj-Napoca, Maria Tiron/Bistriţa * categoria I: premiul I – Tudor Torge; premiul II – Alexandru Păun/Zalău, Ilinca Rebreanu/Cluj – Napoca; premiul III – Dragoş Popa/Bistriţa; menţiune – Maria Lădar/Cluj – Napoca, Premiul Special – Gaal Vanesza/Zalău * categoria a II – a: premiul I – Andrei Piţu/Botoşani, premiul II – Sofija Sviderski (Serbia), premiul III – Ilinca Rebreanu/Cluj – Napoca, Alexandru Mastan/Zalău, Premiul Special – Dragoş Popa/Bistriţa * categoria a III – a: premiul I – Bogdan Popa/Bistriţa, premiul II – Andrei Ivanov/Brăila, premiul III – Andrei Piţu/Botoşani, menţiuni – Alexandru Sabou/Zalău, Vanessa Biriş/Bistriţa * categoria a IV – a: premiul I -Alexandru Grecu/Bistriţa, premiul II – Andrei Tcaciuc/Botoşani, Rizmaier Bence/Ungaria, premiul III – Clara Noţingher/Cluj – Napoca, menţiune – Iulia Rebreanu/Cluj – Napoca * categoria muzică de cameră I: premiul I – Mara şi Tudor Torge/Cluj – Napoca, premiul II – Ştefan Fodorică, Tudor Torge, Maria Prigoană, Victor Pavel/Cluj – Napoca; muzică de cameră II: premiul I – Florian Babţan, Jakabffay Kristof, Tifan Edina, Trombiţaş Istvan, Trombiţaş Marta/Cluj – Napoca; premiul II – Ana Maria Bibescu, Raisa Mihai/Bucureşti, premiul III – Mădălin Nedelcu, Cristian Piron/Brăila, menţiune – Georgiana Mototolea, Cătălin Techiu/Brăila * categoria a V – a: premiul I: Emil Efendic/Bosnia şi Herţegovina, premiul II – Balint Bress/Ungaria, Ana Maria Bibescu/Bucureşti, premiul III – Sergiu Hudrea/Cluj – Napoca, menţiune – Luca Romanelli/Italia
Să avem grijă de cei tineri…
I-am văzut şi ascultat pe cei mai tineri competitori ai festivalului, sugestiv intitulată categoria lor – Very Young – Răzvan Grad, David Tudor, David Perecz, Petru Damian, Cezara Prunean, Maria Tiron – şi gândul m-a dus de la bun început la debuturile în festival ale lui Vlad Soare şi Sergiu Hudrea. Faptul că sunt deja pe un drum ascendent al exprimării artistice, este dovada preocupărilor din partea părinţilor, a profesorilor şi a implicării lor personale.
Promovarea copiilor talentaţi este o preocupare constantă a mentorilor acestui festival – Constantin Andrei, Ştefan Trifan -, ediţie de ediţie având ocazia să ascult tineri ce băteau cu mult curaj la porţile consacrării. Un drum lung, aspru chiar, marcat de multe renunţări, copilăria însemnând studiu, repetiţii, recitaluri, examene, concursuri,… Sunt paşii pe care-i parcurg toţi cei din artele spectacolului, instrumentişti sau vocalişti este mai puţin important. Sunt paşii parcurşi de cei din mişcarea sportivă la nivel de înaltă performanţă. Cuvântul de ordine este în cazul lor, renunţarea. Renunţarea la jocurile copilăriei, la vizite făcute prietenilor, la foarte multe lucruri dragi. Efectele renunţării se văd în timp însă. Şi exemplele elocvente sunt , revin asupra lor, Vlad Soare şi Sergiu Hudrea.
Mai departe… Trebuie reţinute nume precum Adela Ilinca Rebreanu, Maria Lădar, Tudor şi Mara Torge (chiar dacă Mara este violonistă), Andrei Piţu (Botoşani), Alexandru Păun Mastan (Zalău), Chris Noţinger, Andrei Tcaciuc (Botoşani), Ana Maria Bibescu (Bucureşti), Mădălin Nedelcu (Brăila), Bogdan Popa (Bistriţa), pe unii I-am mai ascultat şi în ediţiile trecute, alţii sunt nou veniţi în festivalul clujean, toţi însă de viitor.
Pot afirma şi nu greşesc, viitorul solistic al chitarei româneşti este asigurat. Merit al lor, al părinţilor şi al profesorilor, caz în care îi (re)amintesc cu mare plăcere pe Octavia Pascariu, Ştefan Trifan, Tudor Dragoş, Liviu Georgescu, Constantin Andrei, Aurelian Andrei, Viorela Filimon, Cătălin Ştefănescu Pătraşcu, Valentin Pop, regret sincer că nu – i pot aminti pe toţi, cu merite la fel de mari în descoperirea şi promovarea tinerilor.

Ediţia a 16 – a…
A fost o reuşită. Profesorul Constantin Andrei este un organizator la înălţime, a dovedit – o de atâtea alte ori, a făcut – o şi de data aceasta, reuşită graţie programelor propuse, invitaţilor, selecţiei la nivel de concurenţi. Şi aş mai remarca un lucru, la fel d eimportant. Lucrările alese de tineri sunt la nivelul cunoştinţelor pe care le au în materie de interpretare, lucrări care le pun în valoare nu numai abilitatea comunicării artistice, ci şi calitatea tehnico – interpretativă. Afirm acest lucru gândindu – mă la ediţii trecute în care mulţi tineri abordau un repertoriu care le depăşea cu mult posibilităţile. Nu şi de data aceasta, un 2018 cu lucrări de concurs bine alese, bine duse la capăt.

Arta de a cuceri publicul de la primele măsuri
Sincer să fiu, recitalurile ultimei seri de festival, sâmbătă 25 august, s-au ridicat la nivelul aşteptat şi dorit. S-au ridicat pentru că soliştii serii, Sergiu Hudrea şi Jeremy Jouve, au propus programe diferite ca manieră, interpretări şi mai ales conţinut ideatic.
Sergiu Hudrea este student al Conservatorului din Lille. Meritat dacă mă gândesc la parcursul artistic avut, jalonat de numeroase prezenţe şi premii. A încântat, discursul muzical este deja cu totul altul şi atestă acumulări însemnate, cu Tarrega, cu Manuel Maria Ponce, cu Johannes Moller şi Stephan Rak, piese diferite ca facturi, de la clasic la contemporan, construcţii ferme ale frazelor muzicale, alte capacităţi de stăpânire a instrumentului şi a partiturilor.
Jeremy Jouve (Franţa) ştie cum să – şi apropie publicul şi ajunge să mă gândesc numai la piesele alese, spaţii muzicale de largă respiraţie, pe axa Europa – Mongolia – China, clasic şi modern într-o îmbinare de subtilă şi fină unitate. Repet, arta sa, interpretare concentrată, atentă la nuanţe şi frazări ce au la bază o virtuozitate naturală, cucereşte de la primele măsuri. Jouve este stăpân autoritar al exigenţelor tehnicii interpretative, lucru impus şi de piesele alese. Astfel, după o deschidere în forţă cu ‘’Fantasy on Themes from ‘Traviata” de Tarrega, au urmat Rodrigo, Mario Castelnuovo – Tedesco, Bach, Mathias Dupless, clasic, modern şi contemporan trăit intens.
Ediţia a 16 – a ne lasă amintiri din cele mai plăcute şi trainice. Sunt convins că pentru întreaga familie a Asociaţiei de Chitară Transilvania, ediţia 2019 este deja în… lucru.
Demostene ŞOFRON
Foto Traian NECHITA

Articole din aceeasi categorie