Enigme legate de mormântul lui Vlad Ţepeş

O piatră funerară de pe o criptă din curtea interioară a Bisericii Santa Maria la Nova din Neapole, decorată cu însemne heraldice şi cu un Dragon,  în relief, a fost cercetată de medieviștii italieni Giandomenico Glinni şi Raffaello Glinni şi de directorul Muzeului vechilor populații din Italia, Nicola Barbatelli. Ei sunt de părere că domnitorul român Vlad Țepeș este înmormântat în acest loc și susțin, în argumentarea tezei, că Ţepeş a fost luat prizonier de turci în 1476, în confruntarea armată de lângă București, dar a fost răscumpărat de fiica sa, care l-ar fi adus la Neapole (Italia).

Documentarea  italienilor s-a bazat pe date furnizate de cercetători ai Universității din Tallin (Estonia), care au efectuat un studiu pe un set de manuscrise din epocă. Potrivit acestor documente, Vlad Țepeș ar fi murit în Italia, și nu în luptele cu turcii, din 1476.

Până la acest moment s-a presupus că, în decembrie 1476, Țepeș a fost asasinat de turci, decapitat, capul fiindu-i trimis sultanului, iar trupul îngropat, în taină, la Mânăstirea Snagov.

La cererea Academiei Române, între 1931-1932 au fost efectuate investigații în scop  documentar, la Mănăstirea Snagov, pentru a se găsi trupul lui Vlad Țepeș. Cercetările conduse de arheologul Dinu Rosetti nu s-au soldat cu rezultatul așteptat.

Istoricii italieni spun că ipoteza lor, că Vlad Ţepeş este înmormântat la Neapole, poate fi  susţinută şi de situația că fiica domnitorului român, Maria Balsa, şi soţul acesteia, Matteo Ferrillo, îşi dorm şi ei somnul de veci în cripta de la Santa Maria la Nova. Sunt însă şi numeroase opinii care invocă o simplă „presupunere romantică” privindu-l pe Vlad Ţepeş, menită să impulsioneze programele turistice la Neapole.

Pe de altă parte, ar putea fi plauzibilă şi ipoteza că soţia lui Matei Corvin, Béatrice de Neapole (Béatrice de Aragon, 1457-1508), fiica regelui Ferdinand I al Neapolelui şi al Izabelei de Chiaramonte, să fi avut o posibilă contribuție la aducerea  lui Vlad Țepeș în regatul napolitan. Matteo Ferrillo, soțul fiicei lui Vlad Țepeș, lucra la curtea regală napolitană. Un dragon face parte din blazonul familiei sale. Și nu în ultimul rând, regele Alfonso al V-lea al Neapolelui (1394-1458), contemporan cu Vlad Țepeș (1431-1476), a fost membru cofondator al Ordinului Dragonului.

Şi tatăl lui Vlad Tepeș, supranumit Dracul, a făcut parte din Ordinului Dragonului. La rândul său, Vlad a devenit membru al Ordinului în anul 1431, la Nürenberg, primind confirmarea intrării în acest grup militar elitist chiar de la împăratul Sigismund de Luxemburg, prin gestul  atingerii umărului  drept cu lama spadei. Ordinul militar al Dragonului, catolic, a luat ființă în anul 1408, în scopul apărării creștinilor de otomani.

În 1459, Vlad Țepeș a refuzat să mai plătească tribut turcilor (10.000 galbeni anual). La acea vreme, papalitatea preconiza organizarea unei cruciade contra otomanilor. Regele român al Ungariei, Matia Corvin, urma să conducă manevrele militare şi primise de la Sfântul Scaun suma de 40.000 de galbeni pentru a dota  un corp de armată format din 12.000 de soldați și pentru a echipa zece nave de război. Vlad Țepeș şi Matei Corvin au încheiat o alianță în acest context. În iarna 1461-1462, Țepeș a condus un atac antiotoman la sud de Dunăre și a reușit chiar să ocupe cetatea Nicopole. Peste 20.000 de turci au fost victime ale acestui raid al valahilor. Țepeș i-a scris lui Matei Corvin, la 11 februarie 1462, de la Giurgiu, că are nevoie de ajutor armat neîntârziat. Matei Corvin a ajuns însă cu mare întârziere la Dunăre. În martie, Mohamed al II-lea, s-a îndreptat spre Dunăre în fruntea unei armate gigantice (circa 120.000 de soldați). Țepeș avea doar 30.000 de oșteni. Turcii au trecut fluviul și au ajuns la Târgoviște, la începutul lui iunie 1462. Iar domnitorul muntean i-a surprins, din nou, cu un atac de noapte, la 16-17 iunie 1462. Turcii au luat-o la fugă, haotic; sultanul însuși s-a salvat prin fugă. Domnitorul Moldovei, Ștefan cel Mare, trimisese un corp de oaste în Țara Românească, dar pentru a-i ajuta pe turci, nu pe valahi. Ștefan ceruse, în schimbul acestui ajutor, cetatea Chilia. Țepeș și Ștefan erau veri şi s-au sprijinit reciproc în situații de cumpănă, deși sunt și referințe legate de rivalitățile lor conjuncturale, consemnate în documente din arhivele de la Vatican.

Carmen FĂRCAŞIU   

Articole din aceeasi categorie