Centura Vîlcele-Apahida – lovită de blestemul Meşterul Manole

Deputatul independent Mircia Giurgiu susţine că după cum stau lucrurile în acest moment, la centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca, varianta Apahida – Vîlcele, sînt puţine şanse ca acest tronson să fie dat în folosinţă pînă la sfîrşitul acestui an. Parlamentarul s-a deplasat ieri pe şantierul acestui proiect de infrastructură pentru a  vedea pe ce s-au cheltuit 150 de milioane de euro din bugetul statului, însă în urma acestei experienţe s-a arătat total dezamăgit.

Lucrările la centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca pe zona Apahida-Vîlcele au început acum cinci ani, pentru a se permite evitarea traversării de către traficul greu a cartierelor Gheorgheni, Mărăşti şi Someşeni. Centura are o lungime de 23,6 km, investiţia fiind estimată iniţial la aproximativ 50 milioane euro. În 2009 autorităţile anunţau că, la sfîrşitul acelui an, şoseaua va putea fi dată în folosinţă, însă pînă acum singura porţiune pe care se poate circula este cea dintre Dezmir şi Apahida (sensul giratoriu de pe Drumul Naţional, kilometrul 16 – n.red.), care măsoară 5,6 kilometri şi care face parte din sectorul III al proiectului.

Pe zona dintre satul Dezmir şi vîrful dealului Feleac -sectorul II- lucrările au bătut multă vreme pasul pe loc. Ce s-a lucrat într-o perioadă de timp se distrugea în cîteva clipe. Şi asta din cauza alunecărilor şi prăbuşirilor de teren care apar frecvent în zonă. Specialiştii spun că din cauză că s-a ales un traseu cu pămînturi nisipoase şi pline de izvoare, terenul începe acum să se activeze şi s-o ia la vale. Anul trecut, o astfel de surpare de teren s-a înregistrat înainte cu aproximativ 3 kilometri de satul Gheorgheni. Aici, aproximativ 100 de metri din terasament pe care deja era turnat asfalt, s-a prăbuşit pur şi simplu. Specialiştii arătau că acest lucru s-a produs din cauza numeroaselor ploi înregistrate şi a lipsei unui sistem de drenaj în zonele mlăştinoase prin care trece centura. Constructorul-firma italiană Pizzaroti-Tirena Scavi- abia acum, cînd a văzut consecinţele lipsei drenurilor, a început să amenajeze astfel de sisteme de protecţie a terenului.

O altă zonă pe acest tronson care ridică multe probleme este cea de la trecerea Dealului Feleac din partea de est spre nord, în apropiere de satul Sărădiş. Aici s-au înregistrat alunecări de teren pe aproximativ doi kilometri, iar în anumite locuri chiar şi zona împădurită a luat-o la vale, după ce s-au făcut escavări pentru amenajarea terasamentului. Peisajul pare a fi unul selenar, plin de cratere, zone surpate şi teren prăbuşit.

Cu ocazia vizitei de ieri pe şantierul centurii ocolitoare, Mircea Giurgiu a arătat că, după cum arată lucrurile, e puţin probabil ca lucrările să fie gata pînă la sfîrşitul acestui an. Mai mult, Giurgiu susţine că, în opinia sa, nu există garanţii ca, după darea în folosinţă a centurii, să nu mai fie alunecări de teren şi surpări, aşa cum s-a întîmplat şi pe centura oraşului Gherla, cînd autorităţile au fost nevoite să oprească circulaţia, la numai o zi după inaugurare, din cauza alunecărilor de teren. Parlamentarul independent de Cluj spune că îi va adresa o interpelare primului ministru Emil Boc, pentru a vedea pe ce s-au cheltuit 150 de milioane euro.

“Cu banii aceştia se putea face autostrada pînă la Borş. Iniţial, costul era de 40-50 de milioane de euro”, a spus Giurgiu. În opinia sa, pentru triplarea preţului centurii, ca şi pentru întîrzierea finalizării ei, există doi vinovaţi. “În primul rînd, ar trebui să răspundă cei care au alocat banii (Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri, în calitate de beneficiar – n. red.), apoi, de ce nu răspunde nimeni de calitatea lucrării, de faptul că nu s-a ţinut cont de structura terenului şi au apărut acele surpări?”, a spus Giurgiu.

Premierul Emil Boc vine astăzi din nou pe centura de ocolire a Clujului care leagă bulevardul Muncii de comuna Apahida. El a mai vizita acest tronson în urmă cu o săptămînă, cînd le-a promis proprietarilor care au fost expropriaţi că îşi vor primi banii pentru terenurile pe care a fost construită centura. Vizavi de tronsonul Apahida -Vîlcele, Boc spunea atunci că lucrările în acest caz vor fi finalizate pînă la sfîrşitul acestui an. “Pînă în partea a doua a anului, pînă la sfîrşitul anului, urmează să închidem şi celălalt tronson de centură, unde sînt cele două probleme. Prima ţine de posibilitatea unei relicitări a unei suprafeţe de 800 de metri, unde se pare că este o depăşire de contract şi care va trebui relicitată, după care se închide şi această centură cu toate lucrările aferente”, a spus Emil Boc, care nu a mai menţionat şi care este cea de-a doua problemă la acest tronson de drum. Vizavi de acest proiect, şeful Executivului a avansat de mai multe ori termene de finalizare, însă acestea au expirat demult, iar lucrările sînt şi acum în derulare.

C.P.

Articole din aceeasi categorie