Aventură în jurul lumii. CANALUL SUEZ

Canalul Suez desparte cele două continente, legate odinioară: Asia la est şi Africa la vest, aflîndu-se pe teritoriul Egiptului, între Peninsula Sinai şi Delta Nilului, din nord-estul Egiptului. Are o lungime de 163 km, leagă Marea Mediterană de Marea Roşie şi salvează o distanţă de aproape 12.000 (11.760) km. Leagă cele două porturi: Tewfiq din El Suweis din Marea Roşie, sau mai bine zis Golful Suez, şi Port Said din Marea Mediterană. La treimea inferioară a canalului se găseşte Lacul Amar.

Canalul Suez este practic compus din partea de nord, care este ceva mai lungă şi cuprinsă între Lacul Amar şi Port Said, şi partea de sud, care este de trei ori mai scurtă decît cea de nord, cuprinsă între Lacul Amar şi Porte Tewfiq. Adîncimea canalului, care iniţial a fost de 15 m, în anul 2010 a fost dragată pînă la 22 m,  pentru a permite trecerea prin canal şi a vaselor cu un deplasament mai mare de 150.000 tone. Prin canal circulă anual peste 25.000  de vase mari, adică aproximativ 14% din numărul vaselor mari de pe glob.

Ideea construirii unui asemenea canal pentru a scurta distanţele dintre Europa şi India există de pe vremea Faraonului Nekho, din secolul al VI-lea  î.Ch., dar şi faraonii Seti I şi Ramses al II-lea au îmbrăţişat ideea acestui proiect.

Concretizarea Canalului Suez, ca idee, a început în anul 1845, însă excavaţiile au început numai după 14 ani; a fost realizat de către francezi şi dat în folosinţă la 17 noiembrie 1869, fiind inaugurat de către împărăteasa Franţei, Eugenie, cu iahtul imperial Aigle. Vicontele Ferdinand Marier de Lesseps, distins diplomat şi inginer francez, a fost cel care a prospectat, a studiat şi a aprobat planurile realizării acestui vis de peste aproape două milenii şi jumătate. Ca diplomat, el a servit Franţa în Tunis, la Cairo, Rotterdam, Malaga şi Barcelona, fiind un mare prieten al Egiptului.

Compania care a realizat canalul a fost o companie privată formată din cîţiva investitori francezi şi egipteni, iar costurile la darea în folosinţă au fost de 100 milioane de dolari, însă au mai urmat încă trei etape de cheltuieli pentru repararea şi îmbunătăţirea lui, urcînd valoarea totală.

Marele Giuseppe Verdi a compus opera Aida în onoarea inaugurării acestei monumentale lucrări, însă premiera a avut loc la Opera din Cairo abia în anul 1871, deoarece încă nu fusese construit noul teatru, special pentru această măreaţă operă. Marea noastră soprană, Virginia Zeani, a cîntat pe scena din Cairo în opera Aida prima dată în 1951, cînd a fost decorată de Regele Farouk, a doua oară în 1954, sub generalul Nagib şi ultima dată în 1971, invitată fiind la sărbătorirea Centenarului premierei operei Aida. Canalul  Suez nu are nicio ecluză, deşi eronat se calculase că există o diferenţă de nivel între cele două mări, de nouă metri. Singurul inconvenient este că şi astăzi circulaţia vaselor pe canal se face pe un singur sens, vasele trecînd în şir indian, cînd într-un sens, cînd în celălalt. Deci, lăţimea Canalului  Suez reprezintă distanţa cea mai mică dintre două continente (Asia şi Africa), chiar mai mică decît Strîmtoarea Gibraltar dintre Europa şi Africa, putînd fi parcursă înot în numai cîteva minute, iar pe marele pod ce uneşte cele două continente, în numai cîteva secunde. Timpul de tranzit a canalului este de aproximativ 15 ore, iar numărul vaselor  ce trec prin canal în 24 de ore este cuprins între 50 şi 80.

Drumul care face legătura dintre Cairo şi Akaba şi trece pe sub canal prin tunelul broşat Ahmed Amdi trece puţin mai sus de localitatea El-kubri. Paralel cu canalul, între Golful Suez şi Port Said, există şi o autostradă şi o linie dublă de cale ferată, intens circulate, ca şi canalul de altfel. Podul care leagă cele două continente se află chiar pe paralela 31, între oraşele El Kap şi El Tina, şi are o înălţime atît de mare  încît toate vasele mici şi mari pot trece pe sub el.

La intrarea în oraşul Ismailia, aşezat pe Lacul Crocodil, în partea de sud a acestui oraş se găseşte un minunat mausoleu închinat apărării Canalului de Suez în timpul Marelui Război (Primul Război Mondial), 1914-1918.

Prof. dr. ing. Pompiliu MANEA

Membru de onoare al Academiei de Ştiinţe Medicale din România

Articole din aceeasi categorie