Asociaţia Femeilor de Afaceri a cîştigat încrederea clujenilor

„Punînd împreună timpul şi energiile noastre pozitive, experienţa care contează, notorietatea, bucuria şi onoarea de a lucra împreună, ajutăm, dărîmăm dacă trebuie sau doar modificăm, completăm, alăturăm, ridicăm, valorizăm, înfrumuseţăm”.

Cu aceste cuvinte a fost relansată Asociaţia Femeilor de Afaceri Cluj. O asociaţie despre care am invitat-o Mihaela-Rusastăzi să ne vorbească pe iniţiatoarea şi preşedinta acesteia: Mihaela RUS, general manager al cunoscutei firme clujene Vitrina Advertising.

– Asociaţia Femeilor de Afaceri Cluj există din 2004. De ce acum relansarea?

– Am preferat să punem faptele înaintea vorbelor. În plus, cînd ajuţi pe cineva parcă nu prea îţi vine să baţi toba. Nu e o laudă de sine, sînt convinsă că orice om de bun simţ  ar face la fel, mai ales că e vorba de acţiuni de sprijin profund dezinteresat.

Sigur, nu am putut să rezolvăm toate problemele din jurul nostru, însă avem satisfacţia rezultatelor în cîteva acţiuni importante în care ne-am implicat. Acum, dacă tot m-aţi întrebat, aş nominaliza organizarea conferinţelor naţionale antidrog, ocazie cu care am avut strînse colaborări cu UMF, cu Centrul de Consiliere Antidrog, cu diverse organizaţii şi fundaţii. De asemeni, am sprijinit foarte mult studenţii, am oferit burse pentru elevi din mediul rural care n-ar fi avut altfel posibilitatea să înveţe. Lista ar putea continua.

– De ce neapărat în 2010?

– Pentru că anul acesta a fost unul extrem de greu, cu multe dezbinări, cu multe frămîntări, şi am considerat că avem nevoie de sprijin din jur. Am invitat mai multe femei în care aveam încredere şi pe care le-am văzut că sînt extrem de active pentru business-ul lor în special acum, în perioada aceasta foarte solicitantă economic. Le ştiam ca pe nişte femei senzaţionale în domeniul lor de activitate, oameni incredibili pe care te poţi bizui şi care, totodată, au capacitatea de a se plia pe spiritul unei asemenea asociaţii. De la începutul anului am fost în această organizaţie 48 de femei, iar împreună am realizat deja o serie de acţiuni.

– Cine sînt doamnele care fac parte din Asociaţia Femeilor de Afaceri Cluj?

– Sînt femei care îşi conduc propriile întreprinderi, femei care conduc la nivel de top-management societăţi naţionale sau internaţionale. Sînt femei – medic, care au cabinete proprii sau care lucrează în sistemul sanitar, sînt femei – farmacist, femei – psiholog, profesori universitari, profesori de liceu, femei care lucrează în consultanţă sau care au agenţii imobiliare. Sînt, în general, femei care acţionează, care fac înainte să aştepte ca alţii să facă, femei active, implicate, responsabile şi cu un extraordinar de dezvoltat simţ al solidarităţii.

– De unde a pornit ideea acestei asociaţii?

– Se spune despre mine că aş fi o persoană sociabilă. Poate de aici. Lasînd gluma la o parte, vă pot mărturisi sincer că ideea şi începuturile acestei asociaţii se leagă în genere de îndîrjirea cu care cred că orice acţiune pe care o întreprinzi, fie că e vorba de un business, fie de o acţiune socială, caritabilă, trebuie făcută în mod temeinic şi organizat. Apoi, trecînd prin o mulţime de situaţii în care te confrunţi, ca lider, ca femeie, cu diferite probleme, am remarcat parcă nevoia de a vedea cum au rezolvat şi alţii lucrurile, cum au reacţionat ei. E vorba, cred, pînă la urmă de o justificată nevoie de criterii pe care de multe ori le vei descoperi relaţionînd mult mai profund cu cei de lîngă tine. Una peste alta, cel mai important de ştiut este că AFA Cluj s-a născut dintr-o reacţie la dezbinarea şi fragmentarea care caracterizează societatea românească la toate nivelurile. Sincer, cu riscul de a spune vorbe mari, ne dorim să fim un simbol al închegării şi al solidarităţii într-o lume profund marcată de conflicte şi interese partinice.

– Care sînt cîteva dintre domeniile în care v-aţi propus să interveniţi, ca asociaţie?

– În principal, legătura dintre şcoală şi viaţă ar fi una dintre direcţiile în care ne-am propus să intervenim.

– Ce înseamnă asta?

– Tinerii de azi sînt total debusolaţi: termină o universitate, au o diplomă, au o pregătire din ce în ce mai înaltă şi nu-şi găsesc locul, nimeni nu-i ajută să se integreze. În economia de piaţă funcţionează cererea şi oferta, dar nu întotdeauna însă un CV poate să te prezinte aşa cum eşti. De aceea, ne-am gîndit să activăm în zona asta pentru că şi noi, femeile din asociaţie, avem poate copii la vîrsta la care termină învăţămîntul superior şi nu ne-am dori ca integrarea lor în muncă să se facă pe sistemul „pile şi relaţii”. Sînt foarte mulţi tineri care merită să fie remarcaţi şi trebuie să facem ceva pentru ei.

– Ceva, ce anume?

– Programe de ucenicie, spus foarte simplu, sau programe de „internship”, spus elaborat, prin care ei să fie remarcaţi şi în cele din urmă integraţi, angajaţi, promovaţi. Acest tip de relaţionare permite angajatorului o evaluare mult mai fidelă, pe de o parte, iar pe de altă parte, tînărul poate să îşi dea seama care sînt constrîngerile sau oportunităţile domenilui respectiv. Fireşte, nu o să ne suprapunem pe domeniul de activitate al companiilor de resurse umane fiindcă nu o s-o facem ca o activitate comercială; o vom face, pur şi simplu, spre binele companiilor, pentru a-şi găsi oameni potriviţi, şi spre binele tinerilor, pentru a avea un cadru organizat în care să-şi cunoască şi să-şi valorifice potenţialul.

– Pe aceeaşi direcţie, legătura între şcoală şi viaţă, v-aţi propus şi alte modalităţi de intervenţie?

– Căutăm tineri excepţionali şi premiem excelenţa în educaţie încă din cadrul şcolii. Am premiat deja studenţi de excepţie, cu rezultate deosebite pe plan internaţional. Aceşti tineri, cu rezultate în cercetare, la olimpiade şi concursuri internaţionale trebuie să fie cunoscuţi de comunitatea de business şi noi asta facem.

– Un alt domeniu în care v-aţi propus să interveniţi…?

– Sistemul sanitar. Ne este în atenţie, în acest moment, Secţia de Primiri Urgenţe din cadrul Spitalului de Copii, care are o echipă excepţională de medici şi cadre medii. Vrem să ajutăm la completarea dotării lor tehnice.

– Cum veţi face asta?

– În această sîmbătă, 11 decembrie, vom organiza un eveniment pe care noi l-am numit Microrevelionul AFA pentru UPU Copii şi care este dedicat strîngerii de fonduri pentru dotarea spitalului. Am invitat, la acest eveniment, oameni de suflet din oraş. Vom face o licitaţie cu obiecte de artă şi bijuterii donate de noi şi vom organiza şi o tombolă pentru a strînge cît mai mulţi bani.

– Sînt obiecte aparte, obiecte cu… poveste?

– Sînt obiecte de suflet, bijuterii vechi, de familie, lucruri alese cu cu multă grijă.

– Acţiunile în care v-aţi implicat prin Asociaţia Femeilor de Afaceri nu au stîrnit… gelozia angajaţilor dvs de la Vitrina?

– Dimpotrivă! Cînd au văzut cu cît suflet mă ocup de asociaţie, au venit şi au făcut ei înşişi donaţii pentru UPU Copii. M-au impresionat teribil.

În privinţa acţiunii noastre de sîmbătă… ştim că nu se face primăvară cu o floare. Asociaţia Femeilor de Afaceri Cluj n-o să rezolve problemele din sistemul sanitar, dar poate contribui, într-o măsură oarecare, la rezolvarea lor.

– Asociaţia are şi obiective strict legate de business?

– Nu în mod explicit, însă este evident că, în cele din urmă, unul din scopuri este reprezentat şi de susţinerea afacerilor noastre.

– Este importantă o astfel de susţinere într-o perioadă de criză?

– Este importantă orice susţinere şi asta nu numai în perioade de criză. E important de ştiut că nu e vorba doar de un sprijin reciproc, noi între noi: ne susţinem colaboratorii, clienţii, partenerii, susţinem în general femeile şi nu numai.

 – Aveţi şi ambiţii politice?

– Nu. Asociaţia noastră este apolitică, nonguvernamentală şi nonprofit. Nu sîntem feministe. Noi ţinem la bărbaţi, îi apreciem, le recunoaştem valoarea şi avem nevoie de sprijinul lor. Chiar vrem să îi sensibilizăm să ne ajute în proiectele noastre.

Majoritatea factorilor de decizie din ţara asta sînt bărbaţi. Vrem să-i convingem că sîntem un partener serios şi că putem avea un cuvînt greu în comunitate. Ne vom pune energia şi expertiza şi sufletul în slujba comunităţii clujene.

– E un fel de a spune că ai fi bogat degeaba dacă ai fi bogat doar pentru tine?

– Exact. Gîndul nostru adînc este acela de a dărui înapoi cîte ceva comunităţii în care ne-am format, noi fiind practic printre cei care au oportunitatea şi, bineînţeles, forţa să se remarce, să iasă în prim plan. De exemplu, anul viitor intenţionăm să înfiinţăm la Cluj un centru de economie socială pentru categorii vulnerabile. E mai mult decît start bun, după părerea mea.

– Este, Asociaţia Femeilor de Afaceri Cluj, o asociaţie exclusivistă?

– În nici un caz. Doamnele care gîndesc şi simt ca noi şi doresc să se alăture acţiunilor noastre sînt binevenite.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie